Čtvero ročních dob
Stárnoucí, životními zvraty zocelený Joseph Haydn se rozhodl zkomponovat oratorium Čtvero ročních dob na základě velkého úspěchu svého předchozího kantátového díla Stvoření (Die Schöpfung), které se po své premiéře v roce 1798 stalo velice populární a během krátké chvíle zaznělo po celé Evropě.
Libreto k nové vokální skladbě napsal rakouský šlechtic baron Gottfried van Swieten, který byl vlivným podporovatelem W. A. Mozarta. Vyšel přitom z výňatků rozsáhlé anglické básně The Season Jamese Thomsona. Říká se, že Čtvero ročních dob zajistilo Haydnovi místo v pantheonu takových osobností jako byli Tizian, Michelangelo a Turner, Mann a Goethe, Verdi, Janáček a Stravinskij. Ti všichni měli vzácný dar, že ve stáří dokázali rozvinout tu nejnápaditější odvážnou invenci.
Obdobně jako u Stvoření se počítalo s tím, že nové oratorium inspirované proměnami roku se bude moci provádět ve dvou jazycích – němčině a angličtině. Haydn byl totiž velice populární v Anglii, zejména po svých dvou dlouhodobějších návštěvách ostrovní říše, během nichž vznikly proslulé a často uváděné Londýnské symfonie. Tvůrčí proces byl pro Haydna obtížný vzhledem k jeho zhoršujícímu se zdraví a také proto, že Swietenovo libreto bylo literárně dosti komplikované.
Vy je uvidíte a uslyšíte v českém překladu s podtitulky. Obdobně jako Stvoření mělo oratorium Čtvero ročních dob dvojí premiéru: první se uskutečnila pro šlechtu, která dílo financovala, ve Schwarzenberském paláci ve Vídni 24. dubna 1801 a druhá, veřejně přístupná v sále vídeňské Reduty v druhé polovině května téhož roku. Vy budete sledovat jeho provedení v londýnské Barbican Hall z roku 2016, kdy Londýnský symfonický orchestr a sbor řídil jeho nový, tehdy ještě designovaný šéfdirigent Sir Simon Rattle (bývalý šéf Berlínských filharmoniků) u příležitosti 50. výročí založení tohoto světoznámého symfonického tělesa. V hvězdném mezinárodním sólistickém obsazení se představili sopranistka Monika Ederová, tenorista Andrew Staples a barytonista Florian Boesch.