Ondřej Sekora – Práce všeho druhu
Dokument o průběhu a peripetiích dějin 20. století ve střední Evropě skrze život a tvorbu Ondřeje Sekory (1899–1967). Sekorovo dílo i jeho životní osud jsou představeny prostřednictvím rozhovorů s předními odborníky z několika oblastí, včetně rozhlasu, televize, filmu i divadla. Důraz je kladen na období po vzniku samostatné ČSR, kdy Sekora od roku 1921 pracoval jako sportovní referent a kreslíř v brněnských Lidových novinách pod vedením noblesního šéfredaktora Arnošta Heinricha. Tehdy uvedl na stránky deníku postavičku nešikovného pana Břouška a poté komickou dvojici Hnáta s Patrčkou. V letech 1923–24 a 1927–28 byl Ondřej Sekora redakcí vyslán do Paříže, kde publikoval i ve francouzském deníku L'Auto. Během svého druhého pařížského pobytu Sekora zřejmě viděl první Disneyho grotesky. Teprve ke konci života se ve vzpomínkovém textu zmínil, že se při vymýšlení jeho nejslavnější postavy Ferdy Mravence inspiroval kocourem Felixem. Po přestěhování v roce 1928 do Prahy se stal úspěšným spisovatelem pro děti. Jeho Ferda je výstižným obrazem své doby, komplikovaných třicátých let. Protože Sekorova žena byla židovského původu, výtvarník byl nucen v dubnu 1941 opustit redakci Lidových novin, byl vyloučen ze Syndikátu novinářů. Manželka musela do Terezína, on sám v říjnu 1944 putoval do pracovního tábora Klein Stein a Osterode. Svůj život v lágrech podrobně popsal ve svých denících s řadou obrázků, kde vyobrazil i své spoluvězně. V poválečných letech vstoupil do KSČ, uvěřil ideálům, které hlásal tehdejší komunistický režim, a podílel se na jeho propagandě. Když byla v roce 1948 zrušena soukromá nakladatelství a v oblasti literatury pro děti vzniklo Státní nakladatelství dětské knihy, dnešní Albatros, Sekora do něj nastoupil jako šéf Knižnice pro nejmenší. V roce 1952 odešel na volnou nohu, psal a kreslil pro dětské časopisy a znovu se primárně věnoval tvorbě autorských knih. Film se obsáhle věnuje poměrně neznámé kapitole jeho tvorby, a to je tvorba v tehdy nových médiích. Sekora kromě spolupráce s divadlem a rodícím se filmem loutkové animace totiž stál zároveň u prvních pokusů o televizní vysílání pro děti.