ADRENALIN

Jubilejní Fichtelday

13. 2. 2010
Jak je již tradicí, vyrazili jsme i letos s naší kamerou na jih Čech, abychom se stali diváky jednoho bláznivého závodu motocyklů. Letos proběhl již jeho 10.ročník.

Přátelé, je sobota, jsme v Soběslavi, je zhruba deset stupňů pod nulou, všude kolem jsou haldy sněhu a já si myslím, že to je naprosto ideální projet se na motorce. Tedy spíš na fichtlu.

Jubilejní Fichtelday Sednete na fichtla, zařadíte jedničku, pomalu se rozjedete, dáte dvojku, přijedete pod kopec, zařadíte jedničku a pak už tam nic jiného nedáte. Takhle přesně se jezdí na fichtlu a takhle přesně se bude jezdit i na 10.jubilejním ročníku neuvěřitelné akce s názvem Fichtel day 2010.

Pojďte se nyní spolu s námi vydat do depa mezi samotné jezdce a jejich stroje, abychom nasáli tu neopakovatelnou vůni špatně spáleného benzínu. K vidění je tu mnoho zajímavého a slyšet se tu dá ještě více.

Můžu se tě na něco zeptat? Leoš Vincek, to je jméno motorky?
To je parodie na takový laděný výfuk jedné renomované značky Leo Vince. V provedení na fichtlu je to Leoš Vincek.

Jak dlouho si ho ladil?
Jak dlouho jsem ho ladil? Před chvíli takových deset minut kladivem.

Zabírá na to něco jiného než kladivo?
Jo, svářečka nebo rozbruska.

Jubilejní Fichtelday Jak dlouho trvá vůbec připravit takovýto stroj na podobné závody a jak dlouho si myslíš, že ti ten laděný výfuk výfuk v těchto podmínkách vydrží?
Myslím že do prvního skoku by vydržet mohl, pak to upadne a pojede se bez něj.

Pak přijde na řadu kladivo, svářečka a znova zpátky?
Ne, pak přijde bota, odkopneme ho, aby to nestrašilo v cestě a jedeme dál.

Tak šťastnou cestu!
Díky.

A co ostatní závodní týmy?

Pánové, máte hodně vyladěný stroj…
Snažili jsme se tak nějak podle možností, konkurence je vysoká, takže jsme nějak dali dohromady co sklep dá a to se udělá.

Jubilejní Fichtelday Jak dlouho jste si s tím hráli? Tohle skutečně s tím běžným fichtlem nemá skoro nic společného na první pohled.
Akorát ten rám tak trochu. Dávali jsme to dohromady tak dva měsíce, průběžně. A jinak funguje tak deset let.Pomalu to vychytáváme, někde něco okoukáme a tak.

A když to vychytáváte, prozraďte jaká vylepšení tady máte?
Co se týká motoru, to radši prozrazovat nebudu, jinak tlumiče, pérování a hlavně brzdy. K motoru se vyjadřovat nebudu, menší úpravy tam ale jsou.

Je tam pár koníků navíc?
Nějaký tam bude, ale malinkatý…

Takže se cítíte na vítězství?
Snažíme se. Já tedy osobně ne, to syn. Já jsem prostě jen přes techniku.

A nebude vás mrzet, když takovýto krasavec na nějakém skoku lehne k zemi a přivodí si nějaký ten šrám?
Stát se to může. Pak se to rozebere a postaví znovu. To je v pohodě.

Ohromné nadšení a sálá ze všech účastníků v depu před startem. Ten se ale kvapem blíží, pojďme tedy na startovní čáru.

Jubilejní Fichtelday Dámy a pánové, nad Soběslaví se zatím vznáší kultovní ticho a to za chvíli přetne zvuk více stovky fichtlů, protože na nejslavnějším fichtlovém závodišti na celém světě za okamžik odstartuje po vzoru Le Mans největší fichtlový závod. Fichtel day 2010. Více než stovka fichtlů a závodníků se právě vydala na trať, která má parametry , které byste hledali jen těžko po celé zeměkouli. Neuvěřitelný masakr. Sami slyšíte že ono zlověstné soběslavské ticho vzalo okamžitě za své.

Dejme ale také slovo pořadatelům, jmenovitě řediteli závodu Petru Slukovi, který se těmto závodům věnuje již od samého počátku.

Jubilejní Fichtelday Fichtel day je na první pohled hodně nestandardní motorkářská záležitost, přitom jde o již 10.jubilejní ročník. Jak vůbec tahle myšlenka vznikla?
Vzniklo to z popudu motorkářů tady v okolí Soběslavi, protože jsme nevěděli co utvořit za akci přes letní měsíce, kdy bylo plno různých akcí, takže jsme se rozhodli udělat unikum, tzn.zimní závod. Padesátky jsme vzali v úvahu proto, že velkých silných motorek jezdí všude plno, kdežto padesátky byly trochu v pozadí, takže jsme to oživili.

Kolik nadšených motorkářů, kteří v mínus deseti a možná i více sedají na své divoké stroje, se zhruba v průměru schází na takovou akci?
Největší počet tady byl zhruba 200 jezdců. Poslední léta se to ustálilo na 120-130, takže v průměru bych řekl tak kolem 150 závodníků se nám zde schází každý rok.

To byla trochu historie, ale teď k současnosti. Jak vypadá letošní trať? Jako organizátoři skutečně zimního srazu musíte být skutečně spokojeni, je tady led, mráz…
Určitě, protože na tyto podmínky jsme čekali a dnešek nám vyšel vstříc, protože je zima doopravdy jak má být a i podmínky pro závody jsou tím pádem regulérní.

Kdybychom měli charakterizovat náročnost tratě?
Náročnost? Řekl bych že pro letošní 10.ročník je to na úrovni ploché dráhy, kdybych to tak trochu přirovnal. Máme tvrdý podklad a cílová rovinka, na které stojíme, je tedy pokryta ledovou směskou.

Ale předpokládám, že závodníci nemají hřeby?
Ne, nemají, ty jsme zrušili zhruba pět šest let dozadu. Byly s tím problémy, protože mohlo dojít k nějakým úrazům a proto jsme od hřebů upustili a od nějakých drastických technických úprav.

Jubilejní Fichtelday Tady pod námi se pohybuje spousta podivných postaviček s podivnými, ale nádhernými stroji, nicméně závod probíhá maximálně regulérně.
Zcela určitě. Ta myšlenka vznikla také po čase. Postupem doby se to dostalo do sportovní kategorie, tím pádem jsou ty úpravy větší na strojích a některé stroje jsou úžasné. Jezdci samozřejmě také a je jasné že se chtějí odlišit.

#lG3Jaký je systém závodů? Na kolik kol se jede? Je zde přes sto závodníků, tak je asi jané, že nemohou vyrazit na trať všichni najednou…
Již třetím ročníkem máme zavedeny rozjížďky, tzn.kategorie sport a klasik a pro letošek máme jednu úpravu. Protože počet jezdců trošku klesá, asi klesají i ty stroje, které jsou schopné jízdy, tak jsme se domluvili, že rozjížďky jsou kvalifikované jako volné tréninky, kde se počítají jen časy a bude se tvořit pole-position do finálového závodu.

Jubilejní Fichtelday Když se řekne freestyle motokros, každý z nás si asi představí neuvěřitelné blázny létající se svými motorkami neskutečně vysoko a dělající salta na strojích o dvou kolech. Ale když se podíváte na tenhle skokánek, na ten mumraj, to jsou praví blázni! Ti přes skokánek nelétají, ti přes skokánek přenášejí svojí motorku!

Dámy a pánové, tenhle bláznivý závod je u konce a rozhodně mi dáte za pravdu, že výsledky v tomto případě nejsou důležité. Ačkoliv se tohle sportovní odvětví jen těžko dostane do programu olympijských her, tak ono malinko pozměněné coubertinovské heslo “Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se a hlavně přežít!” tady dnes platilo stoprocentně

Autor: Redakce AMR