ADRENALIN

Auto pro chlapy, kteří to umí

5. 8. 2011

Málokteré auto udělalo pro svoji značku tolik, co modrá Impreza STI pro Subaru. Její nejnovější generaci se podíváme dneska na zoubek. Předtím vám ale musíme říct jedno tajemství. Tohle auto už se nejmenuje Impreza. Subaru jí asi z vděčnosti dalo libozvučnější název: WRX STI

Auto pro chlapy, kteří to umí Sedan této nejostřejší verze se dostal na evropské trhy teprve loni. Jen připomeňme, že k charakteristickým vlastnostem tohoto modelu patří především spojení silného přeplňovaného motoru a propracovaného pohonu všech kol. STI je svým charakterem postavené tak, aby zvládlo tvrdé zacházení a při něm nabídlo nejen rychlost a jistotu, ale také potěšení z řízení.

Auto pro chlapy, kteří to umí Jak vidíte, tak nejostřejší Impreza, tedy pardon WRX STI, vypadá, jakoby právě přijela z rychlostní zkoušky nějaké rally. Důležitější ale je, že s příchodem sedanu došlo také k modernizaci podvozku. Když už jsme u techniky, zeptejme redaktora Auto Moto Revue, co na nás čeká pod okřídlenou slupkou? Dvouapůllitrový boxer, který díky přeplňování dává 300 koní. Pak je tu ještě šestistupňová manuální převodovka a aktivní pohon všech kol.

Auto pro chlapy, kteří to umí Aktivní čtyřkolka? Tak to si ukážeme v praxi. Zatímco testovací jezdec spolu se závodníkem Emilem Trinerem na uzavřené trati v Bělé pod Bezdězem objevují, co je na sedanu WRX STI nového, vysvětlíme si princip činnosti jeho pohonu všech kol. V tomhle případě totiž nestačí vágně říci, že tohle auto má stálý pohon všech kol. Je to krapet složitější. Ovladačem umístěným mezi sedadly můžete měnit svornost mezinápravového diferenciálu. Buď se spolehnete na automatiku nebo na vlastní preference. K dispozici je pět kroků od téměř otevřeného až po téměř zavřený diferenciál. To všechno ovlivňuje chování auta. Zde na asfaltovém povrchu je vhodnější o něco povolenější diferenciál, který přispívá k více přetáčivému chování.

Auto pro chlapy, kteří to umí Ještě jsme zapomněli na to, že celek doplňují samosvorné diferenciály vpředu i vzadu, máte tedy jistotu, že sílu motoru účinně využijete v každé situaci. První dávku svezení máme za sebou, takže se jdeme hned zeptat na první dojmy.

Petr Hanke: „S STI jsem jel naposled asi před půl rokem, takže si stále trochu zvykám. Je ale jasně cítit, že auto je pevnější, než bylo dřív. Pod sebou ho lépe cítíte a reaguje rychleji. Jak ale říkám, potřebuji ještě chvíli času.“ Tak zatím povíme něco o motoru.

Auto pro chlapy, kteří to umí Jak už bylo řečeno, tohle STI pohání přeplňovaný boxer s výkonem 300 koní. Mezi jeho specialitu patří hlavně možnost trojího nastavení jeho charakteru. Jednoduše řečeno, řidič si může nastavit buď úspornější a utlumenější projev, nebo naopak zaměření na rychlé reakce. Motor má opravdu hodně síly. Je potřeba držet ho nad čtyři tisíce. Přestože mu trochu chybí pocitová špička výkonu, jeho nárůst je příjemně progresivní. V nejostřejším nastavení potěší i rychlými reakcemi na pohyby plynového pedálu. Přesto ale cítíte turboefekt, tedy prodlevu v reakcích na pohyb plynového pedálu.

Auto pro chlapy, kteří to umí Už jsme naznačili, že s příchodem sedanu dostal model STI také upravený podvozek.

V krátkosti řečeno, došlo k celkovému přitvrzení a doladění. Vzadu se dokonce zvýšila o polovinu tvrdost pružin. Současně došlo ke snížení karoserie o 5 mm. Karoserie sedan také přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. Jak se to ale projevilo v praxi? Řízení STI je zážitek. Ve volantu toho zrovna moc necítíte, ale po chvíli se naučíte dostupný grip vcelku přesně odhadovat. Doslova fantastický je výjezd ze zatáček pod plným plynem třeba na dvojku, kdy cítíte, jak kola hledají každičkou dostupnou trakci a auto se žene urputně kupředu.

Auto pro chlapy, kteří to umí I přes přitvrzení je stále znát, že podvozek STI není naladěn nijak prkeně. Proto je pro něj odskakování i na velkých nerovnostech zcela neznámou vlastností. Právě to je důvod, proč s tímhle autem můžete jet rychle i tam, kde by to s čistě silničními auty nebylo možné. Současně se tím ale ukazuje, že WRX STI není tak nekompromisní, jak tomu bylo kdysi v minulosti. Ještě jednou zastavíme našeho jezdce, který na nás asi trochu zapomněl. Upřímně, taky jsme si tohle auto vyzkoušeli, a tak se mu ani nedivíme…

Auto pro chlapy, kteří to umí Jaké jsou další poznatky z jízdy? Oproti hatchbacku, který se také dodává ve specifikaci STI, je sedan na jízdu příjemnější. S prodlouženým kufrem se lépe pracuje a auto působí klidnějším a přitom zábavnějším dojmem. Když by bylo nasněženo nebo alespoň mokro, potěšení z jízdy by bylo ještě větší. Nejvíce nás Subaru WRX STI uchvátilo svojí rychlostí, která je k dispozici doslova za každého počasí. Jeho důležitou vlastností je také schopnost přizpůsobení se běžnému každodennímu používání. O tom svědčí i spotřeba v krotkém režimu motoru – dokáže je za nějakých 10 l/100 km a přitom z vás nevytřese duši. V dané skupině automobilů je také důležitý fakt, že pro STI je připraveno mnoho závodních či polozávodních doplňků, které mohou tohle auto naladit podle chuti. Naopak ne zcela ideální je spotřeba při ostré jízdě, méně citlivé řízení a také v sklony k nedotáčivosti při opravdu ostré jízdě.

STI na nás udělalo dojem. Rychlost, trakci a výbušnost jsme čekali. Překvapila nás ale přizpůsobivost tohoto auta. Mě osobně zaujala jedna věc, kterou na adresu STI řekl Petr. Jak to bylo? Podle mě je na tomhle autě důležité, že čím jsou podmínky na silnici horší – díry, hrboly, voda nebo sníh, tím má nad ostatními více navrch a tím si ho více užíváte. A to se jen tak nevidí.

Subaru Impreza WRX STI

Motor: plochý přeplňovaný zážehový čtyřválec (boxer)
Zdvihový objem: 2457 ccm
Výkon: 221 kW/300 k při 6000 ot./min.
Točivý moment: 407 N.m při 4000 ot./min.
Zavazadlový prostor: 420 l
Maximální rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Kombinovaná spotřeba: 10,5 l/100 km
Cena: 1 069 000 Kč

+ rychlost doslova za každého počasí
+ přizpůsobivost pro každodenní provoz
+ široké možnosti dalších úprav

- spotřeba při sportovní jízdě
- sklony k nedotáčivosti
- méně citlivé řízení

Autor: Redakce AMR