BEZPEČNOST

Na motorce bezpečněji

19. 6. 2010

Jako partner kampaně Ministerstva dopravy Nemyslíš-zaplatíš se pravidelně věnujeme tématům, která souvisejí s bezpečností silničního provozu. A protože je začátek léta, určitě není od věci si tentokrát probrat bezpečné řízení motocyklu.

Na úvod pohled do statistik. V roce 2009 se při dopravních nehodách zabilo v České republice 88 motorkářů.

Na motorce bezpečněji Mezi nejčastějšími příčinami nehod na motocyklech je nezvládnutí stroje. Co tedy doporučit mladíkům, kteří bez větších zkušeností usedají na silnou mašinu? To nám prozradí motocyklový závodník Lukáš Pešek a Miroslav Lisý, instruktor jízdy na motocyklu.

L.P. Určitě bych doporučil ovládat emoce, protože to je asi častý problém. Lidé si myslí, že během pár kilometrů umí na motorce jezdit a přitom začátky jsou hodně těžké. Člověk se vlastně učí celý život. Určitě doporučuji jezdit ze začátku pomaleji a postupně tempo stupňovat.

M.L. Dnes je výkon motocyklu obrovský, má kolem 150 koní a mnozí motorkáři vůbec nejsou způsobilí takovýto stroj řídit. Doporučil bych speciální výuku v autoškolách pro takto výkonné stroje. V autoškole běžně sedá žák na motorku s výkonem 40 koní a posléze, když má řidičský průkaz, tak si koupí motorku se 150 koňmi. Je to střelná zbraň a z toho také plyne tolik havárií a nezvládnutí řízení.

Na motorce bezpečněji A jakých chyb se vůči motorkářům dopouštějí ostatní řidiči? Myslíte, že už si zvykají na stoupající počet motocyklů v provozu?

L.P. Osobně si právě ještě nemyslím, že si zvykáme. Auta jsou vlastně zásadní problém. Řidiči se v autech cítí hodně bezpečně a dávají to motorkářům najevo. Ti jsou díky tomu ohroženi. Neříkám že motorkáři jezdí správně, ale auta jim to jen stěžují. V jiných zemích, typu Španělska nebo Itálie, auta motorkářům uhýbají a neblokují je.

M.L. Myslím si, že na stoupající počet si stále ještě nezvykli. Bezohlednost, arogance, ta je obrovská a právě nejčastějším důvodem nebo příčinnou havárií motorkářů je právě to, že jim někdo nedá přednost z důvodu špatného odbočení a tak dále. V době, kdy svítily jen motorky, a to je bohužel za námi, dnes svítí auta i náklaďáky a motorka je přehlížená.

Na motorce bezpečněji Často v provozu vidíme v létě motorkáře v pantoflích, tričku a trenkách, tu a tam dokonce bez přilby. Kvalitní výbavu se asi nevyplatí podceňovat?

L.P. Myslím si, že výbava je základ úspěchu a bez pořádné výbavy bych nedoporučoval sedat na motorku. Sám také hodně padám a mám tu nejkvalitnější výbavu, tak vím, že to i trochu bolí. Ale já létám do volného prostoru a tady když člověk spadne, tak většinou narazí do patníku nebo do stromu. Výbava může určitě hodně zachránit, určitě doporučuji na ní nešetřit.

M.L. Rozhodně bych nepodceňoval užívání těchto ochranných pomůcek, protože je z toho potom spousta vážných následků na zdraví nebo smrt. Oděv mi skutečně při závodech několikrát zachránil život.

Ať už jste začátečník nebo zkušenější motorkář, určitě není od věci s respektem absolvovat školu bezpečné jízdy, jakou jsme navštívili dnes my s kamerou. Poslechněte si názory některých účastníků.

Já bych to doporučovala začínajícím motorkářům, ale i motorkářům, kteří už mají něco za sebou. Protože zkusit si bezpečné brždění nebo pomalou jízdu, týkající se zručnosti, to za běžného provozu nelze.

Na motorce bezpečněji Jezdím už nějaký pátek, jezdím na silniční motorce 13 let a vyzkoušel jsem si tady věci, které si prostě normálně nevyzkouším. Hlavně když se dostanu do krizové situace, tak nemám zatmění před očima, ale jsem trochu připraven na to, že se může něco stát.

Také vy se můžete aktivně zapojit do propagace kampaně Nemyslí-zaplatíš nalepením loga na váš vůz či motocykl. Nálepku získáte na čerpacích stanicích EuroOil nebo Globus. A co tedy vzkázat všem motorkářům v té letošní motorkářské sezóně?

Myslete a neplaťte!

Autor: Filip Řepa