HISTORIE

Škoda Garde: Slunce nad hlavou

29. 7. 2006
Automobily Škoda Garde a později Rapid sice nedosáhly takové popularity, jako proslulé erko, ale přesto ve své době patřily k vyhledávaným vozům se sportovní vizáží. Oblíbeny byly i za hranicemi, kde vzniklo i mnoho zajímavých úprav včetně kabrioletů. Jeden takový jsme objevili nedaleko Železného Brodu.

Škoda Garde: Slunce nad hlavou Tento kabriolet jsem viděl už jako dítě, když byla ve Světě motorů otištěna fotografie, že je takový vůz vyráběn. Tehdy se ale takové auto u nás koupit nedalo, a tak jsem po roce 1990 začal pátrat, zda by se dalo nějakým způsobem sehnat. Několik let to byl velký problém. Stálo hodně peněz a nebylo k sehnání. Až nedávno se nám podařilo jeden vůz sehnat, dovézt a celý přestavět, popisuje Libor Tiler.

Jak se podařilo tento exemplář pořídit?

Údajně těchto vozů existuje okolo 200 kusů, a to včetně typu Garde. Sháněli jsme ho dlouho a nakonec se nám to podařilo až ve Velké Británii.

Škoda Garde: Slunce nad hlavou Auto tedy bylo s pravostranným řízením?

Bylo. Celé se muselo přestavět tak, aby mohlo na naše silnice.

V jakém stavu byl automobil, když jste jej získal?

Na západ od nás by šlo určitě do šrotu. U nás,kdyby to byla běžná škodovka, pak asi také. Celé auto bylo předěláno. Zůstala pouze podlahová skupina pod kabinou a dva nosníky motoru. Všechno ostatní, včetně laku a částí interiéru, je nové.

Byl problém se sháněním náhradních dílů a fotodokumentace?

Ačkoli je to Škoda a jezdí jich u nás ještě hodně, tak díly, které se od běžného modelu odlišují, byl problém sehnat. Některé plechové díly se sháněli velice těžko. Stejně jako v případech dílů odlišných od běžného typu Škoda 120.

Škoda Garde: Slunce nad hlavou Máte k vozu i původní doklady?

Máme původní anglické značky, servisní knížku a originál technického průkazu z Anglie,který k tomuto vozu byl původně vydán. Máme tedy doklady od výroby až do současnosti.

Lakování karoserií je dnes v sériové výrobě na vysoké úrovni, lidský fortel se ovšem už pozvolna vytrácí. V případě kabrioletu to ale bylo jiné.

S lakováním jsme měli velký problém, ale nakonec jsme sehnali lakýrníka, který takovou práci dělá pro radost. Myslím si, že výsledek je na autě vidět. Leckterá renomovaná lakovna by se za takovou práci nemusela stydět. Možná by to ani takto kvalitně nezvládla.

Jízda perfektně zrestaurovaným kabrioletem patří k neopakovatelným zážitkům. A protože jsme si s Panem Liborem Tilerem, jak se říká, padli do oka, slíbil nám, že někdy příště se projedeme jedním škodováckým veteránem.

 

Autor: Martin Smolík