MOTOCYKLY

Harley-Davison Fat Boy Special

22. 7. 2011

V případě modelu Fat Boy jde o jeden z novodobějších Harleyů - dvacet let není pro Američany žádná míra. Fat Boy měl ale hned na začátku to štěstí, že s ním ve filmu Terminátor 2 předvedl Arnold jednu z nejlepších honiček všech dob, navíc s brokovnicí v ruce.

Harley-Davison Fat Boy Special Arnoldova scéna, zajímavý vzhled s plnými litými koly a celostříbrné provedení udělaly z novinky stálici raz dva. Pro rok 2010 připravil Harley verzi Special, která dělá od kol nahoru svému jménu jedině čest. Po snížení zadního odpružení kleslo sedlo ani ne sedmdesát centimetrů nad asfalt. Motor má označení Twin Cam 96B, číslo je označení objemu v kubických palcích, a to je po přepočtu úctyhodných 1584 kubických centimetrů.

Harley-Davison Fat Boy Special Vzduchem chlazené válce rozevřené v harleyím úhlu pětačtyřicet stupňů mají ofrézované žebra a víka hlav a mají matný chromový povrch. Zásoba oleje není v motoru, ale v nádrži pod sedlem, do které vedou chromované kovové hadičky. Kompletní výfuky jsou opět matné. Specialitka má plotnové stupačky s poctivým železným uložením, gumovým povrchem se jménem značky provedeným tak, že se při pohledu vrátíte tak o šedesát let zpátky. Podobné retro umí navodit i pohled na kulatý tachometr nebo velké přední světlo s chromovaným rámečkem.

Tři metráky jsou tři metráky, ale těžiště kousek nad asfaltem, sedlo proklatě nízko a široká řidítka vám dávají do ruky dostatečný nástroj, jak s hmotou pohnout. S ohledem na takovou hmotnost se Harley nechá pěkně vodit v zatáčkách, kila správně tlačí gumy k asfaltu, pérování chodí jak po másle a kola jen hltají nerovnosti. Harley by se dal klopit o dost víc, než dovolují stupačky. Ty se v zatáčkách co chvíli dotýkají asfaltu a dávají zvukem najevo, že vozovku brousí solidní odlitek.

Vzduchem chlazený dvouválec je příkladem zátahu odspodu. Kolem třech tisíc otáček produkuje točivý moment menšího auta a se třemi metráky mává motor jako nic. Zatímco tahle vlastnost se u podobného agregátu dá čekat, dodatečné zatažení ve středním pásmu je překvapením.

Harley-Davison Fat Boy Special Z minusů by se dala zmínit přední brzda, která při klidném tempu stačí, ale na ostřejší nástup je potřeba za ní vzít aspoň dvěma prsty a silou. Zadní brzdí výborně a protože je guma zatížená, má brzda lepší účinek než u lehčích strojů.

Harley-Davison Fat Boy Special Svezení na Specialu je příjemné ve všech směrech, pohodlně se sedí, motor tahá, gumy drží a pocit z řízení velké motorky s klasickým vzhledem má něco do sebe. Fat Boy, zvlášť ve verzi Special, je totiž strojem, který vás dokáže pohledem na některé části vrátit padesát let nazpátek a zároveň ho můžete protáhnout zatáčkami, městem nebo si zazávodit na světlech.

Harley-Davison FLSTFB Fat Boy Special
Motor: vzduchem chlazený dvouválec do V, OHV/2
Objem: 1584 ccm
Točivý moment: 125 N.m při 3500 ot./min.
Převodovka: šestistupňová
Suchá hmotnost: 313 kg
Objem nádrže: 19,7 l
Cena: 20 346 EUR

Autor: Přemysl Vaněk