MOTOCYKLY

Aprilia Sportcity Cube 300

19. 6. 2010

Nebýt Itálie, bůh ví, jak by to dnes se skútry vypadalo. Na jihu Evropy mají s touto kategorií jednoznačně největší zkušenosti, což jsme si ověřili u třístovky Aprilia Sportcity.

Aprilia Sportcity Cube 300 Vzadu uložený jednoválec má čtyřventilovou hlavu s rozvodem OHC, vstřikování a schopnost rozmotat píst přes osm tisíc otáček za minutu. Maximální výkon je 22 koní a stejně vysoký je i točivý moment, což jsou hodnoty, které ani ne stopadesátikilového „svižníka“ vystřelí vpřed raz dva. Převodovka je jako u všech skútrů automatická s odstředivou spojkou.

Aprilia Sportcity Cube 300 Hbitosti v provozu jde na ruku krátký rozvor a geometrie podvozku, který je stabilní i při nejvyšší rychlosti a zároveň dokáže střelhbitě zatočit za roh. Protože třístovce koně ani otáčky nechybí, je nejvyšší rychlost podle tachometru přes sto třicet a jde tedy o skútr, který můžete bez obav vytáhnout na dálnici. Při využívání výkonu naplno i na okreskách potěší podvozek, ten se tváří pevně i v dlouhých zatáčkách a na záplatách se jen lehce zahoupe.

Nejede samozřejmě tak po kolejích jako motorka, ale na to, že jde o skútr, se Ital stopy drží jako klíště. Podvozek na 15palcových kolech pracuje stejně parádně při přejezdech děr i výstupků a tam kde byste čekali, že se ozve rána, ucítíte jen mírné drcnutí do zadního kola.
Třístovkový motor se stal v řadě Sportcity novinkou v roce 2008 a stejná evoluce znamenala i širší sedlo s neklouzavým povrchem a zvýšeným pohodlím.

Aprilia Sportcity Cube 300 V našem provozu lechtáte čtyřventil tak na půl plynu a jedete s ostatními, přičemž není nikdy problém vypustit zbytek koní a bezpečně předjet. Při akceleraci ze semaforu jsou souboje s běžnými auty předem vyhrané a vyhráno máte i na brzdách. Přední dvojice 260 milimetrových kotoučů s dospělými brzdiči je kombinace, o které by se dalo klidně mluvit i jako o sportovní. Mohutný účinek jde navíc snadno dávkovat jedním prstem.

Aprilia Sportcity Cube 300 Přední část není tvarovaná jen s ohledem na design, ale má za úkol odvádět vítr a déšť malým štítkem a větracími otvory na bocích. Ty odvádějí také teplý vzduch od chladiče a zároveň vytváří za předním plastem příjemné klima, které vás v létě neupeče a v zimě nedovolí zmrznout.

Aprilia Sportcity Cube 300#Už z výroby má Sportcity ocelový zadní nosič na kufr a jeho konstrukce se dá zároveň používat jako madla pro spolujezdce. Z praktických řešení nabízí třístovka ještě ukládací prostor pod sedlem, schránku na drobnosti v přední části, kde je zároveň dvanáctivoltová zásuvka. Zpracování je prvotřídní a důvěru vzbuzuje i palubní deska s dominujícím tachometrem, ze kterého rychlost vyčtete pouhým mrknutím.

Aprilia Sportcity Cube 300 Celkem vzato je třístovková Aprilie poměrně překvapivý stroj, který vás kromě obratné honby městem dokáže pohodlně převést na delší vzdálenosti, prvotřídně brzdí a v komfortním sedle je radost přidávat pod kotlem točivému motoru.

Aprilia Sportcity Cube 300
Motor: čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, OHC/4
Objem: 278,3 cm?
Výkon: 16,5 kW/22,5 k při 8000 min-1
Točivý moment: 22 N.m při 6500 ot./min.
Převodovka: variátor
Výška sedla: 815 mm
Objem nádrže: 9l
Cena: 104 900 Kč

Autor: Přemysl Vaněk