MOTOCYKLY

Honda CBR 1000 RR Fireblade

4. 7. 2009
První ohnivé ostří CBR 1000 RR Fireblade vyslala Honda na svět v roce 1992 a od konce devadesátých let se vývoj soustředí na postupné seskupení těžiště do středu motorky, protože tak je to pro ovládání správně a tak to má být.

Honda CBR 1000 RR Fireblade Od premiéry na začátku devadesátých let probíhá výraznější zlepšování každé dva roky a poslední velkou inovaci zažil hondí superbike v roce 2008. Přesto, že loňská inovace byla většího významu, nenechala Honda na modernizaci nikoho čekat ani rok a Fireblade má opět pár novinek. K výročí padesátiletého působení závodního oddělení HRC se objevuje válečná verze se zlatými koly a lehkou kapotáží v tříbarevném provedení. Z pohybového aparátu překvapila továrna světově prvním osazením superbiku protiblokovacím systémem.

Honda CBR 1000 RR Fireblade Obecně se ABS u moderních motorek skládá z ventilů, pump, senzorů a řídící jednotky, která podle jezdcem použité síly a informací ze snímače otáčení kola pozná, jaký může pustit na destičky tlak, aby kolo nepodjelo. Hondí C-ABS je proti ostatním ABS výjimečné systémem “brake-by-wire”, česky něco jako “brzdy po drátě”. Při rychlosti od 6 km/h a minimálním tlaku na páčku 0,05Mpa se okruh přepne z hydraulického do elektronického programu a přes ventil se tlak kapaliny z páčky převede do krabičky se senzorem. Na pocit nic nepoznáte a od té chvíle je všechno v rukou řídící jednotky. Ta má informace ze snímačů rychlosti otáčení kol a po přepnutí ventilu i tlaku z páčky rozhoduje, jak bude brzdění nejbezpečnější. V případě, že by došlo k chybě v elektronice, systém se zase přes ventil přepne do hydrauliky.

Honda CBR 1000 RR Fireblade Při osobním setkání se člověk může přesvědčit, jak vypadá centralizace hmoty v praxi. Nejtěžší věc, tedy pohonná jednotka s převodovkou, je naskládaná do optického středu, kolem jednotky je tenký rám, podsedlák je spíš miniatura a kokpit je jednoduchost sama. Když vezmete plasty do ruky, jsou tenké s pružné, místo plechové nádrže je jen plastový kryt, pod kterým je vpředu další Honda vynález - elektronicky řízení tlumič řízení. Přes ventil v něm elektronika ovládá tlak oleje a tlumič mění svoje nastavení v závislosti na rychlosti. Při parkování o něm nevíte a v tahu je Fireblade stabilní jako vlaková souprava.

Honda CBR 1000 RR Fireblade Hravost v zatáčkách a raketový zátah jsou otázkou myšlenky a při podržení plynu v motoru zahučí a litrový čtyřválec vás vystřelí pryč. Litr je prostě litr, objem nenahradíte a to co se děje od šesti tisíc je zátah, na který by měl být zbrojní pas. Atmosféru dotváří jednoduchá palubka a klapka ve výfuku, která se otevírá ve čtyřech tisících a zhrubnutí zvuku dává najevo přicházející bouři. Omezovač je hodně vysoko, litr točí bez problémů přes dvanáct tisíc otáček, ve kterých se odehrávají věci, které by neurazili ani astronauty. Jednoduše se to dá říci tak, že když dáte motoru kouř naplno, budete mít po nájezdu na německou dálnici dvěstěšedesát dříve než lusknete prstem, prostě hned. Řazení chodí excelentně a s Firebladem se vyplatí najít si čas a dát mu na okruhu naplno. Na horších cestách jde jako s jakýmkoliv jiným superbikem o utrpení, ale s konceptem totální kontroly a tlumičem řízení nebo ABS se jede v takových pasážích přece jen líp.

Honda CBR1000RR Fireblade
Motor: kapalinou chlazený řadový čtyřválec, DOHC/4
Zdvihový objem: 999 ccm
Výkon: 131kW/178k při 12 000 ot./min.
Točivý moment: 112Nm při 8500 ot./min.
Převodovka šestistupňová
Výška sedla: 820 mm
Pohotovostní hmotnost: 199 kg (210 kg verze s ABS)
Objem nádrže 17,7 l
Cena 369 900 Kč (405 000 Kč verze s ABS)

Autor: Martin Smolík