AUTOMOBILY

Ford Galaxy – cestování v luxusu

19. 6. 2010

Horkou novinkou Fordu je modernizované provedení velkoprostorového modelu Galaxy. My máme k dispozici vrcholnou verzi tohoto vozu se špičkovým turbodieselem, bohatou výbavou a sedmi sedadly.

Ford Galaxy – cestování v luxusu Faceliftované Galaxy si samozřejmě zachovává svůj typický a velmi vzdušně působící tvar karoserie. Nová je ale maska chladiče s větším množstvím chromu, která autu dodává hodnotnější výraz. Vzadu jsou podobně decentní úpravy, které se v tomto případě soustřeďují především na nové koncové svítilny vybavené diodami.

Svoji prostornost Galaxy naplno odhaluje až při pobytu uvnitř. K vysokým bočním a rozměrnému čelnímu sklu se totiž přidává ještě bohatě prosklený strop.

Možná vás ale více než čtveřice skleněných dílů, které mohou být zakryté roletami, zaujal střešní box mezi nimi. Jedná se o pět samostatných výklopných schránek, do nichž lze umístit překvapivé množství nejrůznějších drobností.

Ford Galaxy – cestování v luxusu Od velkoprostorových aut a od těch s délkou kolem 5 metrů obzvláště, se jaksi přirozeně očekává prostornost a variabilita interiéru. Po této stránce je na tom Galaxy výborně. Každé ze sedmi sedadel poskytuje plnohodnotný prostor průměrně vzrostlému dospělému cestujícímu. A podle nás se nemusejí ani bát případné delší cesty na třetí řadě sedaček.

V Galaxy je možné samostatně sklopit každé ze sedadel v zadní části. Tím je zaručena nadstandardní variabilita. Zatímco u sedadel ve druhé řadě je to jednoduché, ze systému sklápění sedaček ve třetí řadě příliš nadšeni nejsme.

Je totiž potřeba nejdříve odklopit sedák. A potom odsud sklopit opěradlo. Následně rozložit magnetem uchycenou podlahu. To, po pravdě řečeno, ale není ten nejdůležitější problém. Zatím je to stále relativně jednoduché. Problém nastává, když tu operaci potřebujete provést nazpátek. Pro urostlého muže ještě řešitelné, pro křehkou ženu těžká práce.
Kladem tohoto řešení je, že vznikne rovina. Na druhou stranu existují mnohem jednoduší řešení, které stejného výsledku dosáhnou pouhým pohybem jedné ruky z jednoho místa.

Ford Galaxy – cestování v luxusu V sedmimístném uspořádání za třetí řadou sedadel zůstává prostor o objemu bezmála 400 litrů. To sice není pro sedm cestujících zrovna moc, ale ve srovnání s konkurencí se jedná o více či méně průměrnou hodnotu. Jen doplňme, že po sklopení všech sedadel vznikne prostor s celkovým objemem 2100 litrů.

Na výše umístěných sedadlech se nejen velmi příjemně sedí, ale nabízejí také skvělý výhled z vozu.

Nejvýše postavené provedení modelové řady Galaxy je vybaveno přístroji s velkým barevným displejem. Stejný najdeme například ve Fordu Mondeo.

Škoda, že není nejlépe využit, protože je na něm spousta volného místa nebo údajů, které se takřka nemění. Z našeho pohledu by bylo vhodnější, když by si displej vyměnil místo s rychloměrem.

Ford Galaxy – cestování v luxusu Testované Galaxy je vybaveno nově dodávaným dvoulitrovým turbodieselem v nejvyšší výkonové specifikaci nabízející 163 koní. V tomto případě je motor spojen s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Na přání ji však může nahradit automaticky řadící ústrojí.

Motor je poměrně dobře utlumen a vyznačuje se potřebným zátahem v celém spektru svých otáček. Dobrou zprávou je, že se svižným pohybem vozu nemá potíž ani v případě plného vytížení. Ford udává kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km. Naším průměrem za celý týden je hodnota o více než dva litry vyšší. I to ale znamená, že na jedno natankování při troše snahy ujedete i přes tisíc kilometrů.

Při řízení Galaxy je zřejmé, že je to právě tohle auto, kdo v segmentu tak zvaných velkých MPV stanovuje standardy jízdních vlastností.

Ford Galaxy – cestování v luxusu Jízdní projev je velmi příjemný. Odpružení odpovídá cestovatelskému charakteru modelu Galaxy, takže nabízí vrcholnou dávku komfortu. Současně ale dovoluje, aby si jeho řízení řidič náležitě užil. To však platí pro zvyklosti segmentu MPV, protože jinak samozřejmě pocítíte vyšší stavbu karoserie, která se projevuje větším nakláněním v zatáčkách. Při jízdě s prázdným autem také ucítíte při přejezdu delších nerovností sklony k houpání v podélné ose vozu. Vzhledem k tomu, že sedíte více vpředu, jsou tyto pohyby znatelnější, než u konvenčních aut se sedadlem řidiče umístěným více ve středu.

Ford Galaxy – cestování v luxusu A jak na nás Ford Galaxy zapůsobil? Tady je naše hodnocení.
Jeho největším kladem je vnitřní prostor a dostatečným místem pro sedm cestujících. Zaujaly nás také vynikající jízdní vlastnosti, stejně tak jako příjemný zátah a síla motoru. Naopak praktičtěji by mohlo být vyřešeno sklápění sedadel třetí řady, ne zcela ideální je z našeho pohledu také rozvržení přístrojů této vrcholné verze. S hodnotou 11,9 metru je také průměr otáčení spíše větší.

Test Fordu Galaxy ukázal, že i po modernizaci se jedná o velmi vyvážné auto, které patří k vrcholům svého segmentu. Máme navíc pocit, že Ford je velmi dobře připraven na očekávaný příchod konkurence od Volkswagenu. Ta by se na trhu měla objevit ještě letos.

Ford Galaxy Titanium 2,0 TDCi
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 1997 cm?
Výkon: 120 kW/163 k při 3750 min-1
Točivý moment: 340 N.m při 2000-3250 ot./min.
Zavazadlový prostor: 394-2100 l
Maximální rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Kombinovaná spotřeba: 5,7 l/100 km
Cena: 1 041 090Kč

+ vnitřní prostornost
+ jízdní vlastnosti
+ zátah motoru

- systém sklápění sedadel 3. řady
- větší průměr otáčení
- rozvržení přístrojů

Autor: Petr Hanke