AUTOMOBILY

Alfa Mito 1,4T

4. 7. 2009
Nezaměnitelný italský styl. Duch klasických italských sportovních vozů. K tomu bohatě vybavený interiér. Důraz na bezpečnost. To všechno v sobě má Alfa Mito.

Alfa Mito 1,4T Alfa se rozhodla, že segment malých stylových aut, kde zatím vládne MINI, nenechá bez povšimnutí. Právě proto navrhla čtyřmetrové třídveřové auto, kterému dala jméno Mito. Jeho design vznikl ve vlastním návrhářském studiu a hrdě se hlásí k odkazu exkluzivní beznadějně vyprodané Alfy 8C Competizione. Alfa ale chtěla, aby její nový model nelákal jenom na hezkou tvářičku, ale aby nabídl něco navíc. Onou přidanou hodnotou má být hlavně sportovní jízdní projev.

Představme si nejdříve důkladněji zajímavou techniku tohoto černého italského dravce. Naše Mito je vybavené nejsilnějším nabízeným motorem 1,4 turbo s výkonem 155 koní.

Alfa se hodně soustředila na naladění podvozku. Ten sice má původ ve Fiatu Grande Punto, s nímž sdílí rozvor náprav, byl ale celkově přepracován. Hlavně dostal rozšířený rozchod kol, přepracovanou kinematiku přední nápravy McPherson i zadní zkrutné příčky. Samozřejmostí jsou také speciální tlumiče, které mění svojí charakteristiku podle míry stlačení.

Specifickou vlastností Mita je také jeho elektronika. Ta se řidiči ukazuje hlavně tímto přepínačem. S jeho pomocí můžete zvolit jedno ze tří nastavení.

Alfa Mito 1,4T Mezi normálním a sportovním módem se jako největší změna ukazuje rychlejší reakce motoru a jeho jadrnější a dravější projev. Ten je dán funkcí overboost, která dokáže krátkodobě zvýšit točivý moment z 200 na 230 newton-metrů. Současně s tím ztuhne řízení. To zajistí přesnější ovládání. Ve standardním režimu totiž Mito občas působí díky lehčímu řízení s malým převodem poněkud neposedně. Hlavně při sportovní jízdě si nelze nevšimnout posunutého zásahu stabilizačního systému. Ten nelze vypnout, ale řidiče to vzhledem k citlivému naladění nijak neomezuje. Snad jedinou méně příjemnou vlastností, na kterou si ale po chvíli zvyknete, je činnost elektronické závěrky diferenciálu. Ta funguje pomocí přibrzďování vnitřního kola, které má ve výjezdech ze zatáček pod plynem tendence k protáčení. Alfa říká, že sice dokáže zvýšit hodnotu příčného zrychlení, nicméně v praxi máte na nerovných silnicích pocit, jako že nějaká neviditelná síla Mito trochu omezuje v rozletu.

Mluvili jsme o třetím režimu, který Alfa navrhla pro kluzké povrchy. Popravdě řečeno, my během testu používáme pouze dva ostřejší, o kterých jsme mluvili před chvílí.

Alfa Mito 1,4T Jízdní vlastnosti Alfy Mito jsou jedním slovem vynikající. Na ostré řízení si musíte chvilku zvykat, ale jakmile vám přejde do krve, řízení si opravdu užijete. Alfa je velmi stabilní a přitom v nájezdech do zatáčky vám jakoby pomůže svojí zádí. K jízdnímu projevu máme snad jedinou výtku. A sice, že při ostrém brzdění by Mito mohlo být o trochu stabilnější. Na brzdách je totiž potřeba tuhle Alfu neustále přiřizovat. Ne zcela ideální je také nastavení automatického zapínání varovných blikačů. Aktivuje se totiž při každém intenzivnějším zabrzdění během běžné sportovní jízdy.

V otázkách jízdních vlastností patří Mito k tomu nejlepšímu, co je v dané velikostní třídě k dispozici. Snad jenom MINI se díky víceprvkové nápravě dokáže rozmanitému povrchu silnic lépe přizpůsobit.

Na přeplňovaný čtyřválec testovaného Mita musíme pět jen chválu. Je silný, má příjemný průběh výkonu a rychlé reakce na pohyby plynu. Jeho točivý moment není tak velký, aby přehlušil citlivost řízení, ale přesto dostatečný pro pocit intenzivního zátahu. Při klidné jízdě si řekne o necelých i 8 litrů benzinu na 100 km. Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že při sportovním stylu si dokáže vzít i 14 l/100 km.

Alfa Mito ale není pouze zábavným autem pro jízdu. Pojďme se podívat.

Nejdříve musím pochválit tvar sedadel a celkovou pozici za volantem. Díky nim a dospěle působícím přístrojům rázem zapomenete, že sedíte ve čtyřmetrovém autě.

Alfa Mito 1,4T Za podobné pohodlí a pocit hojnosti by se nemusel stydět ani kdejaký vůz střední třídy. Na předních sedadlech je místa dostatek a skutečná velikost auta je znát jen do šířky. Silnou stránkou Mita je vysoká úroveň bezpečnosti. Tu jasně ukazuje nejen zmiňovaný standardně dodávaný stabilizační systém, ale také sedm airbagů včetně kolenního před řidičem.

Vzhledem k zaměření Mita asi není příliš důležité, co je za zadními sedadly.Snad se spokojíte s informací, že v tomto směru je Mito o trochu méně praktické, než je u třídveřových čtyřmetrových aut obvyklé. Co byste také čekali jiného!

Alfa Mito 1,4T Když shrnu naše poznatky, Alfa Mito nás přesvědčila svými zábavnými jízdními vlastnostmi i projevem motoru, který skvěle ladí s jejím charakterem. Silnou stránkou je samozřejmě i vzhled a celkový styl. Naopak je třeba počítat s vyšší cenou a při sportovní jízdě i vyšší spotřebou paliva. Ne zcela ideální je určitá nervozita při intenzivním brzdění, během kterého se navíc automaticky rozsvěcí varovné blikače.

Mito vybočuje z davu daného segmentu. V tomto ohledu má pouze jediného a v tomto testu už dvakrát zmiňovaného a dražšího konkurenta.



Alfa Mito 1,4T On mě za to asi nebude mít rád, ale prozradím vám, co o Mitu řekl náš testovací jezdec – bylo to mimo záznam a s určitou nadsázkou. Vyjádřil se v tom smyslu, že je zajímavé, jak se Alfě do tohoto prcka podařilo dostat určitou dávku rozšafnosti, přirozeného respektu a charakteru, které jsou k vidění jenom u italských gétéček od Maserati.

Alfa MiTo 1,4T
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Zdvihový objem: 11368 cm³
Výkon: 114 kW/155 k při 5500 ot./min.
Točivý moment: 230 N.m při 3000 ot./min.
Zavazadlový prostor: 270 l
Maximální rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Kombinovaná spotřeba: 6,5 l/100 km
Cena: 464 000 Kč

+ efektní design
+ jízdní projev
+ síla motoru
- vyšší ceny
- spotřeba paliva při sportovní jízdě
- nervozita při intenzivním brzdění

Autor: Petr Hanke