AUTOMOBILY

Za volantem Yetiho

4. 7. 2009
Yeti. Tak se jmenuje zatím nejnovější model mladoboleslavské automobilky. Svoji výstavní premiéru si odbyl letos na ženevském autosalónu a poprvé jsme se s ním krátce svezli v Norsku, během posledních továrních testů. Podruhé jsme na setkání s Yetim zamířili začátkem června do nádherného prostředí Julských Alp ve Slovinsku.

Za volantem Yetiho A budiž hned řečeno, že první celkové dojmy jsou velmi příznivé. Pětidveřová karoserie malého SUVéčka, postavená na podvozku Octavie, má relativně hranaté tvary, které jsou ještě podtrženy kolmými sloupky a vodorovnou spodní i horní hranou bočních oken. Automobil tak působí menším dojmem, než ve skutečnosti je. Charakteristickým znakem nového vozu je přední maska se čtyřmi světlomety s vysokým nárazníkem a mřížkou chladiče, s chromovanou lištou a logem automobilky.

Za volantem Yetiho V interiéru, do kterého se díky zvýšené podlaze snadno nastupuje, nalezne místo pět osob. U zadních sedadel je navíc použito systému sklápění jako u Roomsteru, takže je lze podélně posunovat, případně jednotlivě sklápět nebo vyjímat a získat tak potřebný prostor pro náklad. Přístrojová deska je nově navržena, respektuje ovšem nynější stylistický rukopis značky. Naše Yeti v nejvyšší výbavě Experience bylo vybaveno čtyřramenným multifunkčním volantem, automatickou dvouzónovou klimatizací Climatronic, zadním parkovacím asistentem nebo navigačním systémem.

Za volantem Yetiho Ale vzhůru do provozu. Yeti je dodáván s pohonem předních kol, nebo s pohonem všech kol s elektrohydraulickou spojkou Haldex čtvrté generace u zadní nápravy. Za ideálních jízdních podmínek je výkon motoru distribuován na přední nápravu, v případě potřeby je ale díky elektronice možné přenést až 90% výkonu na nápravu zadní. Celkové naladění podvozku je spíše tužší, díky čemuž se automobil v zatáčkách naklání jen minimálně, přesto je dostatečně komfortní a dobře filtruje nerovnosti vozovky. Do zatáček se Yeti vrhá s chutí, podvozek je agilní a překvapivě hravý.

Za volantem Yetiho Kromě asfaltových silnic a šotolinových cest jsme vyzkoušeli Yetiho také v terénu, kde se nejvíce uplatní jeho světlá výška 180 mm a pohon všech kol. S autem jsem se odvážili i do míst, kudy bychom si normálně asi jet netroufli. Nová škodovka přináší také jednu novou funkci. Tlačítkem s nápisem Off road lze podvozkové systémy přepnout do režimu pro jízdu mimo zpevněné vozovky. V takovém případě pak stabilizační systém podrží auto na místě při rozjezdu do kopce a naopak udržuje stálou rychlost při sjíždění i velmi prudkých svahů. To samozřejmě nedělá z Yetiho plnohodnotný teréňák, ale řidiči je tím poskytnuta velmi dobrá jízdní podpora. Nějakou větší dobrodružnou výpravu by tohle SUVéčko podle nás určitě zvládlo.

A závěrem ještě pár důležitých informací. Pod kapotou Yetiho nalezneme dvojici zážehových motorů 1,2 a 1,8 TSI s výkonem 77 a 118 kW a pohonem předních nebo všech kol, případně tři vznětové dvoulitry TDI se vstřikováním common rail s výkony 81, 103 a 125 kW, opět s pohonem předních nebo všech kol. Cena základního modelu začíná na částce 359.800 Kč a první vozy by se měly na našich silnicích objevit během července.

Autor: Jan Černý