AUTOMOBILY

Páté Polo

4. 7. 2009
Možná se vám to bude zdát těžko uvěřitelné, ale Volkswagen Polo letos slaví 34.narozeniny. Ano, je tomu skutečně tak. První generace tohoto vozu se objevila v roce 1975 a letos představil výrobce již pátý vývojový stupeň tohoto vozu. Ten se nyní objevuje také na českém trhu.

Páté Polo Pětidvéřové Polo, respektive jeho karoserie, je dílem šéfa designérského týmu VW Waltera da Silvy. Tvary auta poněkud zhranatěly a příď respektuje nový designový směr automobilky, který se projevil už u modelů Scirocco a Golf. Možná můžeme říci, že nové Polo dostalo mužnější vzhled.

Rozměrově nové Polo opět poněkud povyrostlo. S délkou 3970 a šířkou 1682 mm se zvětšilo oproti minulé generaci o 54, respektive 32 milimetrů. Nepatrně větší je také rozvor náprav, který narostl o půl centimetru na hodnotu 2470 mm. O 1,4 cm se tak snížila pouze výška vozu a to na hodnotu 1453 milimetrů. Přesto ale lze v této třídě najít automobily ještě větší, například Renault Clio nebo koncernový Seat Ibiza, se kterým sdílí Polo i podvozkovou platformu.

Páté Polo Pro nové Polo je připravena také nová paleta motorů. Základ tvoří dva upravené u nás vyráběné tříválce 1,2 litru s výkony 44 a 51 kW, označené u VW jako MPI, dále je pak k mání zážehová jednačtyřka o výkonu 63 kW a také zcela nový přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI. Vznětové motory jsou zastoupeny jediným agregátem, novým tédéíčkem o objemu 1,6 litru, které je k dispozici ve třech výkonových verzích 55, 66 a 77 kW, včetně úsporné verze BlueMotion.

My jsme během testování vyzkoušeli motory tři. Nejvíce se nám z benzínových motorů líbila přeplňovaná jednadvojka, která má minimální prodlevu turbodmychadla, plynulý zátah a umožňuje i celkem svižnou jízdu. Tu je ale nutné zaplatit vetší spotřebou paliva, která se pohybovala kolem 10 l/100 km. Větší motor s objemem 1,4 l nabídl sice spotřebu menší, ovšem nebyl již tak agilní. Velmi spokojeni jsme ale byli se vznětovým turbodiselem 1,6 litru. Díky vstřikování common rail je jeho chod podstatně klidnější než u starších motorů 1,4 a 1,9 TDI, navíc nabízí plynulý zátah a velmi slušnou spotřebu paliva, která se pohybovala mezi 5 až 6 litry na 100 km při opravdu svižné jízdě.

Páté Polo Jak je u této značky zvykem, kvalitně zpracovaný interiér a jeho odhlučnění umožňuje velmi tichou jízdu. Zvuk motorů je dobře tlumený a ani aerodynamický hluk není při vyšších rychlostech nijak extrémní. Jízdní vlastnosti odpovídají zaměření vozu, podvozek dobře filtruje nerovnosti silnic a v zatáčkách dochází jen k malým náklonům karoserie.

Páté Polo Od zahájení prodeje v ČR bude Polo k dostání ve dvou výbavových verzích Trendline a Comfortline, se základní výbavou obsahující podvozkové systémy ABS a ESP, čelní a boční airbagy nebo elektrické ovládání předních oken. Z motorů bude možné objednávat zážehové motory 1,2 a 1,4 litru a vznětovou jednašestku. Koncem roku se pak objeví přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,2 litru a úsporná verze 1,6 TDI BlueMotion.

Autor: Jan Černý