AUTOMOBILY

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu

20. 6. 2009
Dvouměsíční test modelu Mercedes-Benz třídy B na zemní plyn je u konce. Nám už tedy zbývá jen bilancovat. Co se nám líbilo a co naopak ne? Tady je naše shrnutí dlouhodobého testu.

V době testu se cena zemního plynu CNG pohybovala okolo 21 korun za kilogram. S vozem jsme v kombinovaném provozu dosáhli spotřeby 5,5 kg plynu na 100 kilometrů.

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu Každý kilometr nás tedy vyšel zhruba na korunu a dvacet haléřů. Mimochodem, v provozu mimo město nás každý kilometr stál méně než korunu. Náklady na provoz jsou tedy ve srovnání s automobily s běžnými spalovacím motory o více než třetinu nižší a odpovídají zhruba 4,5 litrům klasického paliva na 100 km. Pozitivní je také dojezd vozu. S plnou plynovou a benzinovou nádrží ujedete vzdálenost bezmála tisíc kilometrů.

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu Komfort plnění plynem je v podstatě obdobný jako u běžných čerpacích stanic. Jen je třeba upozornit, že většina plnících stanic je bez obsluhy. Také zde jsme u bezobslužné plničky a ukážeme si jak na to. Od svého provozovatele sítě plnících stanic získáte tuto kartu, na kterou se vám načítají kila odebraného plynu.

Konec hadice se speciální koncovkou je třeba nasadit na plnící hrdlo. To v případě našeho Mercedesu hledejte u víčka palivové nádrže. Hadici pečlivě nasadíte, zajistíte a pak už je na řadě naše karta. Sami uvidíte, že kdo dokáže načerpat naftu nebo benzín, zvládne tohle taky.

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu Začíná se přiložením karty ke stojanu, pak zadáte PIN, potvrdíte a dál už vás stroj vede svými pokyny na displeji: Tankujte prosím, použijte stojan 1! Po stisknutí tlačítka Start se začne automaticky plnit nádrž vašeho vozu. Pokud byste si nebyli jisti způsobem provedení, přímo na automatu jsou obrázky a také na displeji máte pokyny jak postupovat.

A jak je to s vyúčtováním? Je to jednoduché. Stejně jako s elektřinou, nebo mobilním telefonem. Každý měsíc vám přijde faktura na vaši adresu. Existují pochopitelně také plnící stanice, na kterých můžete platiti hotově, nebo platební kartou. Jejich seznam najdete na internetové adrese http://www.cng.cz/.

Horší už to je s aktuálním pokrytím našeho území plnícími stanicemi CNG. V současné době jich je v České republice pouze dvacet, nicméně v průběhu roku by se měl jejich počet navýšit o dalších deset až dvanáct. Lze tedy předpokládat, že v blízké budoucnosti s přibývajícím počtem plnících stanic porostou i prodeje vozů na zemní plyn.

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu Testovaný Mercedes je při pohonu na zemní plyn velmi příjemným, takřka ideálním vozem do města. Jakmile ale vyrazíte na dálnici, může se stát, že budete postrádat větší dynamiku, i když by se zdálo, že 116 koní se o ní postará až až. Z větší části to mají na svědomí nádrže na plyn, se kterými je vůz těžší o zhruba 160 kilogramů.

Kladně hodnotíme snadné přepínání mezi jednotlivými palivy, tedy benzínem nebo plynem, pomocí tlačítek na volantu. Kromě grafického znázornění na displeji nepocítíte při přepnutí žádnou změnu.

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu Komfort pro posádku uvnitř vozu není ve verzi NGT nijak dotčen. A jak už jsme si řekli v úvodním příspěvku dlouhodobého testu, nádrže jsou umístěny pod podlahou a pod dnem zavazadlového prostoru, objem pro zavazadla má tedy standardní parametry.

Mercedes-Benz B 170 NGT: závěr dlouhodobého testu Vozidla s pohonem na CNG byla zařazena mezi ekologické vozy. A proto jsou u nás osvobozena od silniční daně. To ale nemusí být všechno. Například v některých evropských městech, kde se platí mýtné, vjíždějí tahle auta do centra mnohem výhodněji.

Produkce nebezpečných pevných částic, popílku a oxidů síry je prakticky nulová. A výrazně nižší jsou také emise skleníkového plynu CO2.

Takové tedy byly naše pocity a postřehy z dlouhodobého testu Mercedesu třídy B na stlačený zemní plyn. A rozhodně to nebyl poslední test tohoto typu. V Auto Moto Revue se CNG vozům a všemu co souvisí s jejich provozem budeme věnovat i nadále.

Autor: Filip Řepa