AUTOMOBILY

Omlazené Octavie

20. 6. 2009
Škodovka dokončila omlazovací proces modelové řady Octavia. S pozměněnými verzemi RS a Scout, které měly premiéru na autosalonu v Brně, jsme se svezli v okolí Budapešti.

Omlazené Octavie Zmiňované dvě verze dostaly nové světlomety. Při změnách vnějšího vzhledu se ale designéři snažili o to, aby se tato provedení více odlišovala standardních modelů. Octavia RS se proto vyznačuje agresivněji pojatým předním nárazníkem, než tomu bylo dříve. Dravost vnějšímu vzhledu dodávají také nepřehlédnutelné diody pod hlavními světlomety, které mají funkci denních světel. Jiné tvarování nárazníků zajistilo i mírné snížení čelního odporu vzduchu. Změny, které vidíte na pětidveřové verzi se samozřejmě dotkly i karoserie kombi, pro kterou se rozhoduje přibližně 70 procent zákazníků tohoto sportovně laděného provedení.

Omlazené Octavie Po technické stránce se Octavia RS příliš nezměnila. Oproti běžných Octaviím je podvozek snížený o 13 mm a obouvá pneumatiky se šířkou 225 mm o průměru 17, nebo na přání také 18 palců. U modernizovaných verzí také došlo ke snížení hmotnosti. Pětidveřový model je například o 20 kg lehčí než předchozí a to zejména nahrazením rezervního kola sadou na opravu pneumatik.

Testovací jízdy v okolí Budapešti a zejména na uzavřeném okruhu Euroring potvrdily, že Octavia RS je stále nastavená tak, aby sice poskytla větší potěšení ze sportovní jízdy, než běžné Octavie, ale současně si zachovala i komfort pro běžné ježdění. Ve skutečnosti ale za dané peníze není na trhu sportovnějšího podobně velkého automobilu, natož kombi.

Omlazené Octavie K dispozici jsme měli všechna čtyři nabízená ústrojí pohonu. Tedy přeplňovaný zážehový dvoulitr i turbodiesel – a to jak v kombinaci s manuální převodovkou, tak s dvouspojkovým automatickým řazením. Asi není překvapením, že nejvíce potěšení řidič zažije za volantem benzínového manuálu. Vznětový motor působí při sportovnějším stylu jízdy poněkud těžkopádně. Při běžném jízdním stylu tuto vlastnost ale vynahrazuje nižší spotřebou paliva.

Omlazené Octavie Také pro mírnější terén připravená Octavia Scout doznala přepracování. Ve srovnání s modelem RS se zdá, že změny vzhledu jsou méně radikální. Autu však zůstal dobrodružnější výraz, který mají na svědomí nejen nárazníky, ale hlavně plastové nástavce blatníků a prahů. Světlá výška modelu Scout zůstala na stejné velikosti 179 mm. Tím poukazuje na to, že se toho na podvozku příliš mnoho nestalo. Změn však doznal pohon všech kol, jehož centrem je nově elektronicky řízená lamelová spojka, která má mnohem rychlejší reakční časy, než tomu bylo v minulosti a navíc je řízena společně se stabilizačním systémem ESP.

Omlazené Octavie V nabídce jsou dva motory. Na straně zážehových je přeplňovaný čtyřválec 1,8 litru s výkonem 160 koní, vznětovou stranu nabídky zastupuje dvoulitrový turbodiesel s výkonem 140 koní. Jeho vstřikovací systém je ale tvořen moderním systémem common-rail, který je přínosem kultivovanějšímu chodu.

Obě novinky jsou v nabídce mladoboleslavské automobilky už nyní.

Autor: Petr Hanke