AUTOMOBILY

Jaguar XK8 Convertible: Slunce s rodokmenem

23. 12. 2006
Cestování má v sobě vždy kus dobrodružství. Cestovat lze mnoha způsoby. Pěšky, na kole, autobusem, vlakem, autem, lodí letadle nebo raketoplánem. Kdo se ale vyzná v automobilech, tak ví, že cestovat lze také třídou GT.

Jaguar XK8 Convertible: Slunce s rodokmenem Co že ta dvojice písmen znamená? Spojení Grand Tourismo, tedy velké cestování.

Právě cestování ve velkém stylu je vlastní i Jaguaru XK v provedení kabriolet. Ostatně o to se nás anglický elegán v barvě Jaguar Racing Green snažil celý týden přesvědčit. Jaguar XK patří k těm autům, které je potřeba si pořádně prohlédnout. Asi se nebudete zlobit, když vám jeho křivky nebudeme popisovat mluveným slovem. Lepší bude když si prohlédnete záznam našeho vysílání. Líbil se vám, že? Jak by také ne, když design je dílem jednoho z nejlepších britských designérů Iana Calluma, který navrhl také několik modelů Aston Martin.

Jaguar XK8 Convertible: Slunce s rodokmenem Do interiéru vás však musím pozvat osobně. Při každém nasednutí totiž na vás dýchne velmi příjemnou atmosférou. Ano, za volantem Jaguaru XK si připadáte jako doma v obývacím pokoji. Komfortní a široce nastavitelná sedadla vaše tělo dokonale obejmou a vaše oči se zastaví na fascinující kombinaci ušlechtilého dřeva a kůží čalouněné přístrojové desky. Zuby na vás přitom cení hlava Jaguaru plasticky vyvedená ve středu volantu. Jaguar dal novému XK do vínku velmi moderní vzezření a zejména koncepci ovládání. Středový panel obsahuje pouze několik tlačítek. Hlavní slovo má v ovládání audiosoustavy, navigace a topení dotykový barevný displej. Ten se vyznačuje střízlivou, avšak elegantní a především nadmíru srozumitelnou grafikou. Ještě jednou však při popisu interiéru musíme vyzdvihnout především zvláštní atmosféru, kterou tento Jaguar působí. Zároveň se jí odlišuje od své konkurence, kterou je například BMW řady 6 nebo Mercedes SL. Člověk potom lehce zapomene například na ne zcela šikovně vyřešený systém uchycení bezpečnostního pásu, který se snadno zahákne za oko, které jej jinak drží ve snadném dosahu řidiče nebo spolujezdce. Teď je před námi nelehký úkol. A sice, abych vám přiblížili ony specifické pocity a nálady, které ve vás tento automobil při jízdě zanechá.

Jaguar XK8 Convertible: Slunce s rodokmenem Jaguar XK8 Convertible v sobě zajímavým způsobem spojuje obratnost s mimořádným klidem a kultivovaností. Toto spojení je skutečně jedinečné a vystihuje podstatu vozů Jaguar. I přesto, že osmiválec tohoto kabrioletu pohánějící zadní kola má výkon přibližně tři sta koní, není tento automobil nijak přehnaně sportovní. Je samozřejmě rychlý a výkonný, o tom není sporu, nicméně nepůsobí dojmem dravce. Naopak potěší svojí jakousi těžko popsatelnou přizpůsobivostí a uhlazeností, která je znát například z naladění řízení nebo podvozku.

Jaguar XK8 Convertible si samozřejmě nechá líbit sportovnější jízdu v zatáčkách, nicméně jakmile se dostanete na dálnici, zjistíte, že právě zde se cítí nejlépe. Se staženou střechou dovnitř výrazněji fouká až od nějakých 130 km/h, naopak při natažené střeše se charakter jízdy blíží uzavřenému kupé.

Jaguar XK8 Convertible: Slunce s rodokmenem Když bychom hledali nějaký rušivý element, který při jízdě vyčnívá z jinak povedeně sladěného celku, museli bychom zmínit nastavení šestistupňové samočinné převodovky. Zdálo se, jakoby byla naladěná například při rozjezdech příliš horlivě, čímž trošku rušila jinak příjemně mazlivý charakter této velké kočky. To jsme vás zahrnuli smrští pocitů. Řekněme si krátce něco k technice této novinky mezi luxusními kabriolety. Po vzoru velké limuzíny Jaguar XJ, ale také podle vozů Aston Martin, které jsou jeho vzdálenými příbuznými, je také karoserie kupé a kabrioletu řady XK vyrobena z hliníku. Vpředu má podélně uložený osmiválec 4,2 litru s výkonem přibližně 300 koní, který pohání zadní kola. Jaguar XK8 Convertible se vyznačuje provozní hmotností 1735 kg, což je v dané kategorii velmi nízká hodnota. Kromě osmiválce v testovaném voze se tento automobil objeví také v kombinaci se přeplňovanou verzí tohoto motoru, která bude vyhrazena provedení XKR.

Jaguar XK8 4,2 Convertible
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Zdvihový objem: 4196 cm³
Výkon: 298 k / 219 kW při 6000 ot./min.
Točivý moment: 420 N.m při 4100 ot./min.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h: 6,3 s
Kombinovaná spotřeba: 11,3 l/100 km
Cena: 2 695 000 Kč

Autor: Petr Hanke