Setkání Tomáše Bati s architektem Gahurou předznamenalo vznik moderního Zlína. Po smrti továrníka se ale oči obyvatel upínaly ke vzniku památníku.
Režie: Jakub Motejzík. Scénář: Evžen Gogela. Účinkují: Rostislav Marek, Josef Koller, Luděk Randár, Marek Příkazký a další.
Zlínský klenot

V červenci roku 1932 zemřel při letecké nehodě muž, který obul celý svět. Památník Tomáše Bati byl otevřen rok po továrníkově smrti. Budova byla navržena architektem Františkem Lydie Gahurou tak, aby vyjadřovala velkorysost, jasnost, vzlet, optimismus a prostotu. To byly podle Gahury hlavní charakterové rysy Tomáše Bati. Dokument se zaměřuje na osud a proměny památníku od násilné ideové přestavby na Dům umění až po současnou rekonstrukci, která budově navrátila její původní vzhled a účel. Významnou část tvoří také hrané scény mapující spolupráci, mezi továrníkem Baťou a architektem Gahurou, která měla za následek vybudování Zlína takového, jak ho známe dnes. Výpovědí ke Gahurově práci přispěli např. významná česká architekta Eva Jiřičná, historik David Valůšek, historička architektury Ladislava Horňáková, architekt Petr Všetečka, který se na rekonstrukci památníku podílel, a potomci Tomáše Bati a Jana Antonína Bati.

Napište nám