Reportáže v regionech
Mikulčice
Proudem proti času se vypravíme v poslední reportáži. Zavítáme o takových 12 století zpět, a to do hradišť u Mikulčic. Lužní lesy totiž kdysi dávno ukrývaly významné centrum Velké Moravy. Nálezy víc než desítky kostelů to jen a jen potvrzují. Lubomír Poláček nám osvětlí, jak se v tzv. hradištích žilo, jak vlastně fungovala a jakou roli sehraje plánovaný most přes řeku Moravu.


Mikulčice
Stezka Járy Cimrmana
Mluvit o jednom z největších Čechů budeme i v Toulavé kameře. Na Tišnovsku jsme totiž objevili raritní stezku Járy Cimrmana. Nenápadné městečko Lomnice, v něm je náměstíčko a na něm morový sloup s nohama českého všeuměla a velikána. Jan Beránek, náš průvodce nám ukáže, že tady všude Jára Cimrman byl a tady všude seděl. Plahočivým tempem dostoupáme k cíli naší cesty – k vrcholu stezky, abychom i my mohli říct, že cíl byl dobyt.


Stezka Járy Cimrmana
Lednicko-valtický areál
Na samém pomezí Moravy a Rakouska postavil šlechtický rod Lichtenštejnů jedinečný rozsáhlý komplex – Lednicko-valtický areál. V něm narazíte i na jeho dominantu – nejsevernější minaret na světě. Víte, že prý stojí díky hádce knížete Lichtenštejna s městskou radou? Nebo spíš proto, aby návštěvníci areálu mohli shlížet na celou tu krásu? Projdeme se i loveckým zámečkem a kolonádou.


Lednicko-valtický areál
Pivovar Xaver
Po výstupu na věž se osvěžíme kvalitním pivem. Pro to jsme si zajeli do Blučiny u Brna, malého pivovárku, kde se vaří pivo František, Xaver nebo Oldřich. Jednou našel náš průvodce i sládek pan Strava recept po babičce na domácí výrobu piva – zkusil to, a po prvních neúspěších dnes vytáčí ročně 1200 litrů zlatavého moku. Ale na tomhle množství se nechce zastavit.


Pivovar Xaver
Klub modelářů železnic
Pak zavítáme do Brna. Už před víc než padesáti lety tady začali dědové dnešních dospělých mužů pověstnou a proslulou maketu vlakového kolejiště. Kromě vláčků, mašinek a semaforů a jiné nezbytné železničářské techniky tvoří součást této „železnice“ i napodobeniny domů, které ve skutečnosti lemovaly trať. Vyrábějí se většinou z lepenky a nejtěžší je pro místní fandy sehnat staré drážní výkresy, ukazující, jak tyto domky opravdu vypadaly.

