Reportáže v regionech
Historické tříkolky a bicykly
Určitě jste jako děti taky jezdili na tříkolce. Jenže Jiřímu Fialovi z Brna láska k těmhle přibližovadlům vydržela i v dospělosti. Dokonce se pustil do jejich sbírání. Dnes má zřejmě největší kolekci tohoto druhu na světě. Jeho cesta k tomuhle koníčku ale vedla přes staré bicykly. Zhruba před dvěma desítkami navštívil v Brně setkání historických cyklistů. Jízda na kolech z časů našich předků mu učarovala do té míry, že oprášil to, které měl doma po dědečkovi. A začal na něm dokonce závodit. Postupně získat šest titulů mistrů světa. A pak na jednom setkání v Paříži objevil starou tříkolku, která nadchla jeho dceru. Některé z jeho pokladů můžete v těchto dnech obdivovat na výstavě v Letohrádku Mitrovských v jihomoravské metropoli. A nadšený sběratel nám jich pár sám představí a prozradí, které patří k nejcennějším.
Historické tříkolky a bicykly
Výroba papíru
Papír pěkně postaru, postupem, který používali už před dvěma tisíciletími Číňané, vyrábějí manželé Davidovi v Želeticích. Už dvacet let. A slaví s ním úspěchy i za hranicemi naší země. Bude nás zajímat, jak se k téhle práci dostali. Při vymýšlení svých produktů se v mnohém nechali inspirovat v přírodě. Vyrábějí třeba trávový papír, který navodí atmosféru letní louky, slídový bílý, který připomíná čerstvě napadaný sníh nebo oranžový, který zase vyvolá představu rozzářeného slunečného dne. Celkem pod jejich rukama vzniká 30 druhů papíru zdobených rozmanitými příměsemi. A taky různé druhy obálek, dárkových taštiček, krabice i blahopřání. Dopřejeme si rovněž malý exkurz do historie, dozvíme se, kdo a kdy se do výroby papíru pustil jako první a z čeho všeho ho tehdy dělal.
Výroba papíru
Železniční trať Brno - Blansko
Železniční trať z Brna do Blanska byla pro stavitele Severní dráhy císaře Ferdinanda velkým oříškem. Je to totiž jeden z nejnáročnějších úseků, který byl u nás kdy vybudován. Vlaky tu projížděly deseti tunely a po dvaačtyřiceti mostech. Proto se tahle trasa hned od počátku těšila velkému zájmu. Měla velký význam pro rozmach blanenského průmyslu, nejvýznamnějším oborem tu bylo zpracování železa. Zastávka Blansko byla blízko Salmovských železáren. Po kolejích tak odsud putovaly největší kousky, které dnes známe pod pojmem Blanenská litina. Expozici přibližující tento fenomén najdeme na místním zámku. Ani ten samozřejmě nemineme. Připomeneme si taky další zajímavosti okolního kraje. Je jich hodně, a tak je trať dodnes velmi frekventovaná. Oblibě se těší i u turistů a cyklistů, které vlaky vozí za krásami Moravského krasu.
Železniční trať Brno - Blansko
Dýmky
Dýmky nejrůznějších tvarů se rodí už roky v dílně Karla Kršky z Drnovic na Blanensku. Pod jeho rukama jich vzniklo víc než dvanáct tisíc. K téhle práci se dostal už před lety. Jeho kolega v továrně totiž ve volných chvílích dýmky zdobil. A když jednou onemocněl a nemohl vyřídit objednávku, Karel zaskočil. A pak začal dělat celé kousky od A až do Z. Nejčastěji používá na jejich výrobu italský briár. Ten je prý houževnatý a taky odolný vůči vysokým teplotám. Při tvorbě se jeden z nejúspěšnějších českých dýmkařů řídí především kresbou dřeva. Je velký perfekcionista, takže neváhá své dílo dlouho upravovat, aby splňovalo jeho představy. Dnes mu pomáhá i jeho syn David.
Dýmky
Mlýn Ruprechtov
Milovníky jarních květin potěšíme návštěvou v Rakoveckém údolí na jihu Moravy. Rok co rok tu najdou doslova koberce bledulí. Ty ale nejsou jedinými zajímavými rostlinami, které můžou v lokalitě obdivovat. Připomeneme si i několik pamětihodností v okolí, mimo jiné větrný mlýn v Ruprechtově. Postavil ho Cyril Wágner v roce 1873. Původní větrné kolo se čtyřmi lopatkami bylo nahrazeno Halladayovou turbínou, která má třikrát větší výkon. Dnes je stavba technickou památkou, jedinou svého druhu v Česku i celé Evropě. Dvoutunové zařízení se otáčí ve výšce 16 metrů nad zemí. Ruprechtov se ale pyšní i dalším historickým pokladem -- doškovou chalupou z počátku 19. století. Jedinou dochovanou z tradičních stavebních materiálů – hlíny, dřeva a slámy. Hlína z vepřovic byla použita na obvodové zdi, střecha je ze slaměných došků a trámoví klasicky dřevěné.