Reportáže v regionech
Na běžkách do Polska
Machov najdete na hranici s Polskem, ukrývá se pod masivem Broumovských stěn. K jeho chloubám patří pozdně renesanční kostel z roku 1675 a romanticky působící staré roubené chalupy. V každé z nich dřív stával tkalcovský stav a snad všichni hospodáři také chovali kozy, které jejich rodinám poskytovaly základní obživu – mléko, sýr i maso. Obec se ovšem pyšní i dlouhou lyžařskou tradicí. První lyžníky byste tu mohli potkat už na počátku 20. století, o něco později se tu na lyžích už nejen běhalo, ale i skákalo. Dodnes tu najdete hned čtyři skokanské můstky, vleky a také okruh pro milovníky bílé stopy. Na běžkách se vydáme z Machova směrem k Nouzínu, který dnes patří Polsku a naše putování skončíme v oblíbeném běžkařském středisku, polském Karlově.


Na běžkách do Polska
Drátěné výrobky
Většina z nás má drátenické řemeslo spojené se spravováním nádobí. Tahle práce i ti, kdo ji uměli a šířili, k nám přicházeli ze Slovenska. Drát učaroval i paní Kateřině Smutné ze Zbečníku. Začala se s ním učit pracovat behěm mateřské dovolené a tvoří z něj dodnes. Vyzkoušela různé dráty, například měděný nebo nerezový, ale nejlépe se jí pracuje s obyčejným železným a vůbec jí nevadí, že pěkně špiní ruce. Používá samozřejmě drátky různé tloušťky. Pod jejíma rukama se rodí třeba stojánky na čajové svíčky, lampičky, stínidla, košíky nebo nejrůznější ozdobičky ve tvaru srdíček či hvězdiček, které pak spojuje do závěsů, ale pustila se i do složitějších věcí. Její novinkou jsou opravdu originální drátěné sošky. První na řadu přišel anděl, dnes je postaviček už víc a my se budeme dívat, jak vznikají.


Drátěné výrobky
Výrobce z mědi
Vojtěch Jirásko z Nové Paky se věnuje zpracování mědi. Kovu, který znali už naši dávní předci, ale pro jeho vzácnost ho používali jen na výrobu opravdu prestižního zboží či symbolů moci. Dnes z mědi rádi tvoří výtvarníci. Líbí se jim její měkkost, tvárnost a také teplá načervenalá barva. V dílně Vojtěcha Jiráska budeme pozorovat, jak jeho formy na pečení, svícny, lampy, reliéfní obrazy, trilobiti i další tvorové vznikají. A bude nás samozřejmě zajímat i to, kde hledá Vojtěch inspiraci. Zjistíme, že mu nápad často vnukne momentální situace, nějaké setkání, ale někdy hledá i dál. K vytvoření temného démona ho inspirovala například jedna z francouzských katedrál. Nejoblíbenějším Vojtěchovým dílem je pak Božena, reliéfní obraz mystické ženy, která představuje něco jako snovačku nebo sudičku.


Výrobce z mědi
Zřícenina hradu Břečtejn
Hrad Břečtejn vyrostl nad obcí Vlčice už za husitských válek. Nechali ho vybudovat pánové z rodu Zilvárů ze Silbersteina. Zajímavé je, že zvolili nepříliš moderní plášťovou metodu, to znamená, že obytné místnosti takřka přilepili k hradbě a riskovali tak, že by jim nepřátelé pálili v té době známými zbraněmi přes hradby až do komnat. Hrad byl od poloviny 16. století opuštěný, později se ho ujal bohatý obchodník s plátnem Jan František Theer a pak ho ještě čekala romantická přestavba ve století devatenáctém. Zajímavým místem je i takzvaná Pekelská jeskyně, která je rájem speleologů. A pozornost si zaslouží i v úvodu zmiňované Vlčice. Jejich historie je hodně dlouhá a zajímavá a neměli bychom zapomenout, že bohatá knihovna místních pánů sem kdysi přilákala i Jana Amose Komenského, který tu prý našel inspiraci pro napsání Didaktiky české.


Zřícenina hradu Břečtejn
Plechové hračky
Království hraček najdeme u Michala Možného z Nového Hrádku. Buďme konkrétní, těšit se můžete na hračky plechové. Do výroby se pan Možný pustil už v dětství, kdy si tvořil vlastní auta. Navázal pak, když se mu narodili synové. Pro ty vyráběl auta různých velikostí. Když pro jedno sháněl kola, napadlo ho napsat si do Kovo Náchod a pro ilustraci s prosbou poslal i obrázky. A s koly dorazila nabídka na práci konstruktéra. Od té doby se začaly v obývaku rodit mašiny, tramvaje, lanovky, kolotoče, traktory nebo pluhy. A samozřejmě dál vznikala i auta. Pan Možný nám prozradí, co všechno jeho práce obnášela i to, kde získával inspiraci a také technické podklady. Jeho lokomotiva Glaskasten dokonce získala u německých sousedů titul model roku 1999. Sám konstruktér má pak největší radost z autobusu double decker, který vytvořil pro anglického výrobce.

