Reportáže v regionech
Historické tramvaje
Většina z nás má nějakého koníčka. Partě nadšenců z Liberce učarovaly historické tramvaje. A tak se pustili do jejich zachraňování a zprovozňování. Vzácné kousky shánějí v muzejních expozicích, ale narážejí na ně i na místech, kde byste je sotva čekali. Tak třeba torzo karoserie první tramvaje, která vyjela do libereckých ulic v roce 1897, získali od majitele zahrádky, kde karoserie sloužila jako altánek. Historickým vozům věnují členové Boveraclubu každou volnou chvilku. Trvá roky, než se z veterána na odpis stane zase krasavec, který může vyrazit do ulic a své milovníky nostalgických jízd. Při projížďce se dozvíme spoustu zajímavostí i o tom, jak vypadala obsluha starých tramvají, co všechno museli řidič s průvodčím zvládat a že to neměli vůbec snadné.


Historické tramvaje
Klub přátel železnic Českého ráje
Časy, kdy železnici vládly parní lokomotivy, si připomeneme v Turnově. Společně navštívíme členy Klubu přátel železnic Českého ráje. Trochu ufuněné babičky jim učarovaly natolik, že je nejen rádi vidí zpátky na kolejích, ale když je potřeba, tak se pustí i do generální opravy. Představí nám lokomotivu, která poprvé do světa vyjela přesně před stoletím. V Turnově se usadila před dvaceti lety a místní nadšenci se pustili do její záchrany. Prý to obnášelo rozebrat jí takřka do posledního šroubku a pak zase dávat dohromady. Ale odměna stojí za to. Pánové se o svém pokladu dozvěděli úplně všechno a mohli s ním začít vozit zájemce o romantické výlety krásnou krajinou Českého ráje. Pokud vás zajímá, kolik toho taková lokomotiva utáhne, kolik vody a uhlí spotřebuje a jak rychle po kolejích uhání, slibujeme, že to všechno se dozvíte.


Klub přátel železnic Českého ráje
Ferrata
Pokud vás láká zdolávání skal a vrcholů hor s horolezeckým vybavením, pak jste už asi slyšeli o ferratách. Jsou to zajištěné horolezecké cesty, které umožní bezpečně vystoupat po strmé stěně k vrcholu i začátečníkovi. Nejvíc bychom takových cest našli v Alpách, ale buďte bez obav, tak daleko dnes putovat nebudeme. Vyzkoušíme si první ferratu u nás, která nás povede k vrcholu skály nad údolím řeky Jizery nedaleko Semil. Dostala jméno Vodní brána a najdete ji hned na kraji známé Riegrovy stezky. Jen počítejte s tím, že se cestou za krásným výhledem z výšky trochu zapotíte, čeká vás totiž sto deset metrů dlouhý výstup. A aby nám to líp utíkalo, zpestříme si ho vyprávěním třeba o tom, jak tyhle značené a zajištěné cesty vznikly a kdo je v počátcích nejvíc využíval.


Ferrata
Ještěd
V duchu dvou velkých jubileí se nese letošní rok na severočeské legendě – Ještědu. Už osmdesát let na jeho vrchol z liberecké části Horní Hanychov vozí zájemce o krásný výhled do kraje lanovka. Je kyvadlového typu, mezi jejími stanicemi je bezmála dvanáctisetmetrová vzdálenost a převýšení přesahuje čtyři stovky metrů. Čtyřicátiny letos slaví stavba ve tvaru rotačního hyperboloidu na vrcholu Ještědu. Nahradila horský hotel, která tu stával už od počátku 20. století, ale lehl popelem. Návrh architekta Karla Hubáčka na novou stavbu byl natolik odlišný a neobvyklý, že nebyl přijat moc vlídně. Lidi si museli dlouho zvykat. Neobvyklý tvar si vyžadoval i neobvyklé zařízení. I příběh jeho vzniku vám budeme vyprávět. A projdeme si samozřejmě ta nejzajímavější místa hotelu a vysílače v jednom.


Ještěd
Maloskalsko
Maloskalsko láká turisty v každém ročním období, my si náš výlet trochu zrychlíme, abychom toho stihli vidět co nejvíc. Vyrazíme na koloběžce. Bude nás samozřejmě zajímat, jak na to, abychom dobře dojeli, a taky se na úvod z rozhledny na Kozákově podíváme na terén, který nás čeká. Putovat budeme po Hamštejnském hřebeni, který místní považují za nejkrásnější hřebenovku ve střední Evropě. Ve Vesci si v brusičské dílně připomeneme, jak velké bohatství kraji příroda nadělila v podobě drahých kamenů a pak se vydáme k Besedickým skalám. Prohlédneme si skalní město, kde se podle legendy ukrývali Čeští bratři, zastavíme se u tajuplné zříceniny hradu Zbirohy a poté už zamíříme k cíli naší cesty, známému městu Malá Skála.

