Reportáže v regionech
Ekocentrum
Nahlédnout do světa včel, seznámit se s řadou zvířat, ale taky třeba pod mikroskopem prozkoumat semínka či prověřit v testu šitém na míru své znalosti o přírodě. To všechno můžete v Ekocentru, které navštívíme v Ondřejově v Hájích. Najdete tu interaktivní expozici s laboratoří, kterým pochopitelně vládne ta nejmodernější technika, ale taky koně, kozy nebo prasata. My vás seznámíme například s prasnicí Edou, která návštěvy vítá docela ráda, přiběhne dokonce na zavolání. Za včelami vás dovede přibližně dvoukilometrová naučná stezka s šesti zastaveními. A zkoumat můžete i okolní přírodu. Hned u Ondřejova v Hájích totiž začíná jedna z nejkrásnějších částí Jizerských hor, národní přírodní rezervace Jizerskohorské bučiny, kterými můžete doputovat až k hoře Smrk.
Ekocentrum
Skleněné plastiky
Převratnou novinku přinesl našemu sklářství před sedmi desítkami let profesor sklářské školy v Železném Brodě Jaroslav Brychta. Snažil se vymyslet, jak zužitkovat odpad, tedy střepy. Tavil je v sádrových odlitcích a nová technologie byla na světě. Jenže jejímu rozvoji se do cesty postavila druhá světová válka. Po ní se do tavení skla pustila dcera pana profesora Jaroslava Brychtová a k ní se přidal Stanislav Libenský. Prohlédneme si první výtvarná díla, ale i to, co dovedou domácí i zahraniční výtvarníci tvořit dnes. Dozvíme se, jaké sklo je k tvorbě plastik zapotřebí, odborníci nám prozradí, jak celý proces probíhá a také to, že k jeho nejdůležitějším částem patří chlazení. A pokud byste se chtěli na skleněné plastiky do Železného Brodu zajet podívat ještě sami, poradíme vám, kde je můžete obdivovat.
Skleněné plastiky
Historické tramvaje
Většina z nás má nějakého koníčka. Partě nadšenců z Liberce učarovaly historické tramvaje. A tak se pustili do jejich zachraňování a zprovozňování. Vzácné kousky shánějí v muzejních expozicích, ale narážejí na ně i na místech, kde byste je sotva čekali. Tak třeba torzo karoserie první tramvaje, která vyjela do libereckých ulic v roce 1897, získali od majitele zahrádky, kde karoserie sloužila jako altánek. Historickým vozům věnují členové Boveraclubu každou volnou chvilku. Trvá roky, než se z veterána na odpis stane zase krasavec, který může vyrazit do ulic a své milovníky nostalgických jízd. Při projížďce se dozvíme spoustu zajímavostí i o tom, jak vypadala obsluha starých tramvají, co všechno museli řidič s průvodčím zvládat a že to neměli vůbec snadné.
Historické tramvaje
Klub přátel železnic Českého ráje
Časy, kdy železnici vládly parní lokomotivy, si připomeneme v Turnově. Společně navštívíme členy Klubu přátel železnic Českého ráje. Trochu ufuněné babičky jim učarovaly natolik, že je nejen rádi vidí zpátky na kolejích, ale když je potřeba, tak se pustí i do generální opravy. Představí nám lokomotivu, která poprvé do světa vyjela přesně před stoletím. V Turnově se usadila před dvaceti lety a místní nadšenci se pustili do její záchrany. Prý to obnášelo rozebrat jí takřka do posledního šroubku a pak zase dávat dohromady. Ale odměna stojí za to. Pánové se o svém pokladu dozvěděli úplně všechno a mohli s ním začít vozit zájemce o romantické výlety krásnou krajinou Českého ráje. Pokud vás zajímá, kolik toho taková lokomotiva utáhne, kolik vody a uhlí spotřebuje a jak rychle po kolejích uhání, slibujeme, že to všechno se dozvíte.
Klub přátel železnic Českého ráje
Ferrata
Pokud vás láká zdolávání skal a vrcholů hor s horolezeckým vybavením, pak jste už asi slyšeli o ferratách. Jsou to zajištěné horolezecké cesty, které umožní bezpečně vystoupat po strmé stěně k vrcholu i začátečníkovi. Nejvíc bychom takových cest našli v Alpách, ale buďte bez obav, tak daleko dnes putovat nebudeme. Vyzkoušíme si první ferratu u nás, která nás povede k vrcholu skály nad údolím řeky Jizery nedaleko Semil. Dostala jméno Vodní brána a najdete ji hned na kraji známé Riegrovy stezky. Jen počítejte s tím, že se cestou za krásným výhledem z výšky trochu zapotíte, čeká vás totiž sto deset metrů dlouhý výstup. A aby nám to líp utíkalo, zpestříme si ho vyprávěním třeba o tom, jak tyhle značené a zajištěné cesty vznikly a kdo je v počátcích nejvíc využíval.