Reportáže v regionech

Vyhledávat podle textu »

Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche Psal se rok 1875, když se ve Vratislavicích nad Nisou narodil muž, který o několik desetiletí později zásadně ovlivnil celý automobilový svět. Možná tušíte, že to byl Ferdinand Porsche. Prostřední z pěti sourozenců, kterého jako studenta technické školy uhranula elektřina, tehdy ještě pořád žhavá novinka. V roce 1893 elektrifikoval svůj rodný dům, i když jeho tatínek prý takovým novinkám moc nepřál. Pak se Ferdinand sbalil a odešel do velkého světa. Studoval ve Vídni a tam se taky dostal
k automobilům. Jak jinak než přes elektřinu. V rodném domě slavného konstruktéra se dozvíte mnoho zajímavostí. Třeba to, že se sportovní vozy Porsche má na svědomí jeho syn Ferry. A rozhodně nemůže chybět vzpomínka na nejslavnější Ferdinandovo dílo – Volkswagen Brouk.

MapaFerdinand Porsche
videoFerdinand Porsche
...
video video

Ferdinand Porsche

Svojkov

Svojkov Malá obec Svojkov leží v podhůří Lužických hor, pod masivem pískovcových skal a věží. Ve 12. století sem prý přijel se svou družinou pan Svoj či Svojek a založil tady svůj dvůr. Vesnička se pyšní kupříkladu hradní zříceninou, zámeckou zahradou či kaplí sv. Václava z 19. století, ale především nádhernou přírodou. A minout byste při návštěvě tohohle kraje rozhodně neměli ani jeho nejmagičtější místo – Modlivý důl. Zastavíme se u skalní kaple, k jejímuž vzniku se váže pověst o mladíkovi, kterého zabil jeho sok v lásce. Později sem lidé na skálu zavěsili obrázek Panny Marie a přicházeli se k němu pomodlit. Baronka Cervelliová tu pak nechala přistavět dřevěnou kapličku a od té doby sem téměř pravidelně směřovali poutníci.

MapaSvojkov
videoSvojkov
...
video video

Svojkov

Malá Skála

Malá Skála Malá Skála patří k perlám Českého ráje. Na strmém útesu nad řekou Jizerou se tyčí její dominanta – skalní hrad Vranov – Pantheon. Je považován za nejdelší a nejkomplikovanější stavbu svého druhu u nás. Jeho prohlídková trasa měří téměř 400 metrů. Tento typ staveb nacházíme spíš mimo Českou republiku, třeba na francouzsko-německém pomezí v Alsasku, u nás se jedná o vzácnost. V 16. století hrad v podstatě zanikl a když pak v roce 1802 koupil zdejší panství textilní průmyslník František Zachariáš Römisch, celé okolí proměnil v jedinečný přírodní park. Na troskách starého hradu vybudoval podnikavý muž, který zbohatl na dodávkách pro armádu, Pantheon. Najdeme tu památníky Karla IV. či Jiřího z Poděbrad, ale i poctu Shakespearovi nebo síň tří císařů.

MapaMalá Skála
videoMalá Skála
...
video video

Malá Skála

Muzeum socialistických vozů

Muzeum socialistických vozů Pokud pojedete od Prahy do Jizerských Hor nebo Krkonoš, nemůžete ve Velkých Hamrech – Svárově minout areál bývalé tkalcovny z počátku 20.století. Dnes v něm místo strojů najdete sedmdesát produktů automobilového průmyslu východního bloku z období od padesátých do konce osmdesátých let. Touto érou vás symbolicky provedou pánové v tehdejších uniformách Sboru národní bezpečnosti. Na ploše zhruba 900 metrů čtverečních se v něm vedle obyčejných aut zabydlely i skutečné unikáty, které z tovární linky mířily rovnou do zahraničí. K raritám muzea patří Škoda 1102 v provedení sedan. Takových kousků se dochovalo opravdu málo. Tento vůz byl dovezen z hlavního města Finska. Obdivovat budeme i další stará přibližovadla a dozvíme se taky to, jak vlastně expozice vznikla a co všechno péče o jednotlivé vozy obnáší.

MapaMuzeum socialistických vozů
videoMuzeum socialistických vozů
...
video video

Muzeum socialistických vozů

Zubačka

Zubačka Milovníky železnice potěšíme výletem do Kořenova. Tamní železniční stanice byla funkční do roku 1995, poté osiřela. Naštěstí se našla parta nadšenců, kterým téhle památky bylo líto. Díky nim se podařilo zachovat a obnovit objekty, ale taky technický unikát s místní dráhou spojený. Jedinou ozubnicovou trať v Čechách, která vede z Tanvaldu právě do Kořenova. Při různých nostalgických jízdách se po ní i dnes můžou všichni zájemci svézt. Na pouhých sedmi kilometrech koleje vystoupají o 235 metrů, sklon dráhy je tu 58 promile. Takový terén na počátku minulého století lokomotivy nezvládaly. Proto byl pro její provoz použit ozubnicový systém. Dozvíme se, jak fungoval, k čemu poměrně krátká dráha vlastně sloužila a samozřejmě si dopřejeme výlet po kolejích. Kromě technické rarity stojí za pozornost i okolní příroda.

MapaZubačka
videoZubačka
...
video video

Zubačka

Další stránky:« 19 20 21 22 23 »