Reportáže v regionech
Po kolejích z Chebu
Nezapomeneme ani na romantický výlet po kolejích. Tentokrát se na něj vydáme ze západočeského Chebu. V druhé polovině 19. století tu vyrostla dráha, která město spojovala s bavorským Hofem. Nebyla určena pro přepravu osob, ale k transportu levného uhlí od nás k německým sousedům a naopak k dovozu luxusního porcelánu od nich na naše území. Proto se jí začalo říkat Porcelánová dráha. Na trase najdeme celou řadu zajímavých zastavení, rozhodně si nenecháme ujít třeba prohlídku největšího muzea porcelánu v Evropě. A bude nás zajímat i to, co měla tahle trať společného s Železnou oponou.


Po kolejích z Chebu
Hrad Cheb
K největším turistickým lákadlům Chebu patří hrad. Je nejstarší kamennou stavbou svého druhu v českých zemích. Historické prameny ho zmiňují už v roce 1125, kdy zde stál původní hrádek. Poté zde však rod Štaufů vybudoval císařskou falc. Jde o jedinou stavbu svého druhu u nás. Tohle místo si oblíbili kupříkladu Fridrich I. Barbarossa a jeho vnuk Fridrich II. K chloubám areálu patří unikátní hradní kaple. Je totiž dvoupatrová – druhou takovou byste u nás hledali marně. Navíc patří k nejpozoruhodnějším dílům rané gotiky v Evropě. Je postavena v takzvaném štaufském slohu, který kombinoval románskou a gotickou architekturu. Uvnitř se dochovala křížová klenba postavená z profilovaných žeber.


Hrad Cheb
Karlovarské lesy
Karlovarské lesy jsou doslova prošpikovány několika desítkami kilometrů promenádních cest, kterými se procházela i řada významných lázeňských hostů – třeba car Petr Veliký, císařovna Sissi nebo Tomáš Garrigue Masaryk. Náš první prezident prý rád chodíval do kdysi široko daleko vyhlášené lesní kavárny Svatý Linhart na Doubské hoře. Její slávu dávno odnesl čas, ale nedávno se opuštěné, chátrající budovy ujaly Lázeňské lesy, které ji opravily a nyní v ní provozují návštěvnické centrum. Od něj pak společně vyrazíme na lov beze zbraní. Vydáme se totiž k obůrkám, které vyrostly v místech, kde si nejspíš užívali lovu už Jan Lucemburský nebo Karel IV. Seznámíme vás s jejich obyvateli – jeleny sika, daňky a divočáky a taky těmi, díky nimž je tu můžeme pozorovat.


Karlovarské lesy
Hrad a zámek Bečov
Řekne-li se hrad a zámek Bečov nad Teplou, každému se snad okamžitě vybaví relikviář svatého Maura. Je považován za druhou nejcennější movitou památku na našem území hned po korunovačních klenotech. Schránku na ostatky svatého Maura a dalších tří světců vytvořili klenotničtí mistři ve Francii v první třetině 13. století. Do Čech se dostala až na konci věku devatenáctého díky pánům z rodu Beaufort-Spontin, kteří ho přivezli právě na Bečov. Ten jim totiž tehdy patřil. A tam taky tenhle skvost na konci druhé světové války ukryli. Jeho objev v roce 1985 byl velkou senzací. Trochu ve stínu nálezu tohohle historického skvostu zůstal fakt, že společně s ním byla ukryta i kolekce 133 lahví vína a koňaku z konce 19. století, jimiž bylo umělecké dílo obloženo. A společně si prohlédneme ještě jeden místní poklad.


Hrad a zámek Bečov
Vlakem po západu Čech
Milovníky železnice potěšíme výletem na západ naší země. České dráhy totiž oživily provoz na atraktivním úseku trati z Krásného Jezu do Horního Slavkova - Kounice. Nejspíš vás překvapí, že za Rakousko-Uherska byla nejvýnosnější železniční tratí ta, která spojovala Mariánské Lázně a Karlovy Vary. My z ní ovšem odbočíme v Krásném Jezu. Trať, po níž budeme pokračovat, je unikátní svou stavbou. Jedná se vlastně o horskou trať. Na krátkém úseku šesti kilometrů je tu stálé stoupání v hodnotě třiceti promile. Největší je právě hned za stanicí Krásný Jez, kde dosahuje 35 promile. Při větším sklonu už byly tratě většinou budovány jako ozubnicové železnice. A abychom si neužívali jen jízdy vlakem, zastavíme se taky v Hornickém muzeu v Krásně.

