Reportáže v regionech
Bechyňka
K chloubám jihočeské Bechyně patří Duha. Slavný most klenoucí se už bezmála sto let přes řeku Lužnici. V době svého vzniku významně ulehčil místním dopravu po železnici. Umožnil totiž přivést trať mezi Táborem a Bechyní blíž k městu. Nás po něm sveze dáma v letech s poetickým jménem Elinka. Náš nejstarší elektrický vůz, u jehož zrodu stál český Edison, vynálezce František Křižík. Ten měl hodně společného i se zmíněnou dráhou. Bude nás zajímat, kdy vznikla, v čem byla výjimečná a stejně tak prozkoumáme i Elinku. Navíc vám prozradíme, kdy se s ní po kolejích na jihu Čech můžete svézt nejen prostřednictvím naší kamery.
Bechyňka
Holubovský mlýn
Po staletí, už v časech Rožmberků, poháněly vody Křemžského potoka na pomezí Českobudějovicka a Českokrumlovska Holubovský mlýn. Původně ale býval menší, než dnes. Jednotliví mlynáři se v něm střídali až do roku 1909, kdy zemřel ten poslední z rodu Valíků. A jeho žena klapáč prodala skupině pokrokových sedláků z okolí. Ti vytvořili družstvo, které úspěšně hospodařilo. A tak si mohli zanedlouho dovolit pořídit nové modernější vybavení. Dozvíme se, jak to bylo s mlýnem dá a kdo se zasloužil o to, aby na něm bylo znovu rušno. A taky nakoukneme do muzea, v němž si připomeneme těžkou dřinu lidí, kteří tu pracovali.
Holubovský mlýn
Restaurátor
Jihočeské zámky, kostely a další historické památky se pyšní mnoha skvosty a o ty je potřeba pečovat. To je doménou restaurátora Václava Veřtáta. Jeho srdeční záležitostí je prý asi zámek Kratochvíle, kde byla spousta práce na několik let, nejen na obnově, ale i na replikách nábytku z rožmberských časů. Se svým týmem se podílel i na restaurování skvostných renesančních vrat Vyšebrodského kláštera, což Národní památkový ústav ocenil prestižní cenou Patrimonium pro futuro.
Restaurátor
Holašovice
Jedinou naší vesnicí, která se zařadila mezi světové dědictví UNESCO, jsou jihočeské Holašovice. Za prestižní ochranu a zájem turistů z celého světa vděčí především své návsi. Tu zdobí 23 statků vybudovaných ve stylu takzvaného selského baroka. Osud obce ale rozhodně vždy nebyl tak pohádkový, jak by se podle vzhledu stavení mohlo zdát. V 16. století téměř všichni její obyvatelé podlehli morové epidemii. Na pozvání mnichů z Vyšebrodského kláštera sem pak přišli noví z německých zemí. Jejich jazyk se tu střídal s češtinou. V 19. století se vesnici dařilo. Vzkvétala, sedláci bohatli a mohli své statky zvětšovat i náramně zdobit. Do některých nahlédneme a jejich obyvatel se zeptáme, jak se v takové pohádkové obci žije.
Holašovice
Trať České Velenice – Gmünd
Vlakem se tentokrát vypravíme na hranice naší země s Rakouskem. Trať, která bude naším cílem, je hodně kratičká. Měří pouhé tři kilometry a spojuje České Velenice s rakouským Gmündem. Připomeneme si její historii i největší zajímavosti. A samozřejmě si prohlédneme obě městečka. Na naší straně hranice se například vydáme do místního muzea. V něm se dozvíte vše o zdejší historii i o slávě strojíren, v nichž zachránili mnoho lokomotiv. A taky železniční vůz, který jezdil T. G. Masaryk. Vzpomínají tu samozřejmě rovněž na slavného rodáka Adolfa Borna. Ti, kdo si s sebou přivezou nebo třeba přímo na nádraží půjčí kolo, si můžou vyšlápnout na Andělský kopec, do Terezina údolí a dál na Novohradsko.