Reportáže v regionech
Tankodrom
Milovice nedaleko Prahy sice „proslavili“ především sovětští vojáci, kteří tu našli azyl po roce 1968, ale vojenská historie města je podstatně bohatší. Sídlila tu už rakouskouherská armáda v časech monarchie, po ní pak armáda československá a pak tu v devadesátých letech minulého století krátce pobývala i armáda česká. Nicméně ani dnes není vojenský život jen vzpomínkou. Část, která sloužila jako tankodrom, přilákala nadšence, které zajímá vojenská technika. Mezi svými poklady mají dvaadvacet kusů pancéřové vojenské techniky a snaží se, aby všechno bylo pojízdné a funkční. Takřka všechny kousky z jejich sbírky spatřily světlo světa po druhé světové válce, s takovými přijeli vojáci armád Varšavské smlouvy, takže celkem právem získala sbírka název Muzeum okupace 1968. A nemusíme snad ani dodávat, že je veřejně přístupná.


Tankodrom
Baba a Dědek
Znáte vrcholy Baba a Dědek tyčící se v krajině nedaleko Mladé Boleslavi? O jejich vzniku se vypráví zajímavá legenda. Jednou prý babka kořenářka zatoužila po bylinkách z Krakonošovy zahrádky. Tak vzala dědka a vyrazili. Jenže Krakonoš je načapal a oni začali utíkat. Vládce hor je za trest proměnil v černé kameny a bylinky z jejich košíku se rozsypaly po kraji. Od té doby prý kolem Baby a Dědka rostou vzácné kvítky. Nejspíš i díky nim byla krajina vyhlášena v roce 1950 přírodní rezervací, ale předtím se tu taky těžil čedič. Těžba sice pozměnila původní podobu obou vrcholů vzniklých sopečnou činností v době třetihor, ale zase poodhalila jejich zajímavou strukturu a místo je tak lákadlem nejen pro turisty a botaniky, ale i pro geology.



Baba a Dědek
Železniční muzeum ve Zlonicích
Členové Klubu železničního muzea ve Zlonicích začínali se svou láskou vesměs jako železniční modeláři. Jenže pak se vrhli do sbírání strojů a zařízení, které se jim domů nevešly a výsledkem je unikátní muzeu, které našlo azyl v prostorách statku. Návštěvníci si tu mohou prohlédnout skoro všechno, co má s kolejemi a vlaky něco společného, nejzajímavějšími exponáty jsou ale samozřejmě babičky lokomotivy. Většina z nich jezdívala v cukrovarech, takže jsou už na první pohled jiné než ty, které vozívaly cestující či náklady mimo fabriky. Unikátem je dieselová lokomotiva z roku 1955, která je nejstarší dochovanou z výroby pražského ČKD. A zaujmou vás určitě i hradla a stavědla. Tomu nejstaršímu je už přes sto let a sloužilo jako vzor pro výrobu těchto zabezpečovacích zařízení v celé monarchii.



Železniční muzeum ve Zlonicích
Muzeum Splněný sen
V Pavlíkově nás čeká Splněný sen. Tak své muzeum motocyklových veteránů pojmenoval Ivo Šarlingr. Už od dětství sledoval tátu, jak opravoval motorky i dědu kováře. Hodně se přiučil a dnes proto dokáže vracet svým veteránům dávno zašlý lesk. V jeho motocyklovém ráji najdeme celou řadu pokladů. Třeba stroj, na kterém jezdili medvědi ve filmu šest medvědů s Cibulkou. Dozvíme se, jak byl pro jízdu huňáče uzpůsobený. Těšit se ale můžeme i na další unikáty. Například na motocykl, který byl vyroben pro vatikánskou gardu, na stroje, které se proháněly počátkem dvacátého století za velkou louží, ale také na autoškolu nebo spíš motoškolu. K té nám pan Šarlingr přidá i historku o tom, jak tehdy výuka probíhala a co patřilo k nutnému vybavení učitele.


Muzeum Splněný sen
Muzeum ve Slaném
Za historií města Slaný se vypravíme do tamního muzea. Připomeneme si, že u jeho zrodu, stejně jako u vzniku divadla a knihovny, stál místní učitel, dramatik i spisovatel Václav Štech. Při procházce muzeem si budeme povídat o historii města, v níž důležitou roli sehráli asi nejznámější šlechtičtí majitelé, panstvo z rodu Martiniců, později Clam-Martiniců. Nejvýznamnějším představitelem rodu byl Jaroslav Bořita z Martinic, který zastával významné funkce v českém království. Pro město Slaný měl ale větší význam jeho syn, který do něj například přivedl františkány nebo řád piaristů. Prohlédneme si také rozsáhlou sbírku ostrostřeleckých terčů, z nichž nejstarší je z konce 18. století. Dozvíme se něco o historii ostrostřeleckých sportů i o vývoji terčů.

