Reportáže v regionech
Suchomasty
Na kole tentokrát prozkoumáme krajinu kolem Koněpruských jeskyní. Zastavíme se u vodní nádrže Suchomasty, která vznikla zatopením bývalého vápencového lomu. A pak otestujeme nově vyznačenou cyklostezku, která nás zavede mimo jiné k vyhledávané geologické lokalitě Klonk. Je jediným volně přístupným místem v Evropě, kde je patrné rozdělení prvohorních hornin mezi silurem a devonem. A nemineme samozřejmě ani obec Suchomasty. První zmínku o nich bychom v historických listinách našli už v 11. století. Bývaly panským statkem propůjčeným jak odměna za služby králi. Za co si ho zdejší pánové vysloužili a co bylo naopak jejich povinností, na to se samozřejmě místních zeptáme. A připomeneme si i to, že nedaleko stával už na počátku 17. století pivovar, který zlatavým mokem zásoboval i Prahu.
Suchomasty
ČD Muzeum Lužná u Rakovníka
Obdivovatele starých časů na železnici potěšíme výletem mezi parní lokomotivy. V muzeu v Lužné u Rakovníka vám představíme několik krasavic, které navzdory svému už poměrně vysokému věku, pořád dělají radost malým i velkým. Víte, komu patří jméno Papoušek, Albatros nebo Kafemlejnek? A proč se naší snad nejrozšířenější parní lokomotivě říká Všudybylka? Na to všechno vám nabídneme odpověď. Dozvíte se, co všechno musel ovládat strojvedoucí na parní mašině a že jeho práce nebyla až tak romantickou záležitostí, jak se mnohým z nás zdá. Podíváme se, jak se zatápí pod kotlem a kolik taková ufuněná fešanda spotřebuje vody. A taky vás pozveme na výlet, na němž můžete sledovat jednu z legendárních lokomotiv v akci.
ČD Muzeum Lužná u Rakovníka
Řezbář
Patříte k těm, kteří na různých jarmarcích okukují výtvory mistrů řezbářského řemesla? Pak si na své přijdete při návštěvě v dílně Radima Salamánka v Čelákovicích. K dřevu a práci s ním ho to táhlo už od dětství. Když se nedostal na vysněnou školu, rozhodl se vyučit po svém, u zkušeného řezbáře. A pak se pustil do vlastní tvorby. Nechá nás trochu nahlédnout pod pokličku, takže se dozvíme třeba to, kolik dlátek potřebuje a jak si pořizuje a připravuje materiál. Budeme obdivovat tradiční formy na pečení perníku, ale taky menší na máslo. Ty už dnes slouží hlavně jako ozdoby. A potěšit dovedou i klasické velké marionety, jejichž výrobě se Radim taky věnuje. Nejvíc se vyřádí na různých čertech, rád tvoří ale taky postavičku českého Honzy. A radost jeho pimprlata rozdávají i ve světě.
Řezbář
Železniční muzeum
Pokud patříte k milovníkům železnice, parních lokomotiv i jejich následovníků, pak si určitě nenechte ujít společný výlet do největšího železničního muzea u nás. Kde ho najdete? V bývalé výtopně Buštěhradské dráhy v Lužné u Rakovníka. K vidění je tu víc než stovka vzácných exponátů z různých období. Nejstarším mezi těmi, kteří by ještě dokázaly vyrazit na koleje, je vůz Komárek, který pochází z roku 1903. V Ringhofferově továrně vyrobili tehdy jen dva kusy, takže tenhle poklad jezdí obdivovat návštěvníci nejen tuzemští. K nejstarším exponátům vůbec patří parní lokomotiva z firmy Kraus, která poprvé vyfoukla páru už v roce 1876. Kromě lokomotiv a vozů najdete v muzeu taky řadu modelů a dokonce i historických dokumentů a fotografií z éry páry.
Železniční muzeum
Kácov
Ve středočeském Kácově se vypravíme na místní zámek. Jeho velkolepé pojetí bylo dílem velkovévodkyně Anny Marie Toskánské, která sice na zámku často nepobývala, ale protože si potrpěla na luxus, na stavbě ani výzdobě nešetřila. Už na první pohled příchozí upoutají slepá okna, vyzdobená tak, aby všichni poddaní měli pocit, že je panstvo neustále sleduje. Zavítáme i do zámecké kaple, jejíž výzdobu poznamenalo to, že přízemí bylo svého času přebudováno na byt. Pozornost si zaslouží i fresky Karla Moraviniho, které jsou ovšem z velké části ještě před zraky návštěvníků ukryty. A na své si přijdou i milovníci technických vymožeností. Čeká nás prohlídka muzea radiopřijímačů a taky veteránů na dvou kolech, kteří pocházejí ze sbírek Petra Kuřete.