Reportáže v regionech
Železniční muzeum
Milovníky železnice potěšíme návštěvou v největším drážním muzeu u nás. V areálu zrušeného lužanského depa vybudovali na konci minulého století nadšenci muzeum, o které se takřka od počátku, od roku 1999, starají České dráhy. Za třicet let se tu návratu do života dočkaly desítky vyřazených lokomotiv. Aktuálně prochází opravou Heligón, pojmenovaný podle svého baňatého komínu. Jedná se o lokomotivu řady 414, která byla vyráběna na přelomu 19. a 20. století ve Vídni. Celkem jezdilo jen 453 kusů, z toho 119 sloužilo u Československých státních drah. Zajímavostí je, že dnes z celého toho množství již existují jen 3 lokomotivy. Pozornosti návštěvníků se ve zdejším depu těší především parní mašiny, kterých jsou tu k vidění tři desítky. Prohlédneme si taky vůz, v němž cestoval první československý prezident.


Železniční muzeum
Japonské meče
V kovárně, které vládne Pavel Řiháček, se rodí legendární zbraně japonských samurajů. Pro meče se Pavel nadchl už jako čtrnáctiletý kluk. Dokonce s kamarády založil spolek, kde se učili s nimi zacházet a bojovat. Za pomoci kamaráda vznikla i první kovárna. Společně se ponořili do literatury, studovali staré meče a občas se jim prý do ruky dostal i nějaký ten originál. Dlouho pak experimentovali, zkoušeli, přemýšleli nad možnostmi a pracovali. Když se Pavel později přestěhoval, zařídil si novou kovárnu a začal se specializovat na výrobu japonských mečů tradiční technologií. Velkým mezníkem se pro něj stal rok 2000, kdy při pražském setkání s japonským leštičem mečů byl, na základě svých prací, pozván na studijní pobyt do země vycházejícího slunce.


Japonské meče
Dobříš
Dobříš jsme si před časem představili jako významné centrum rukavičkářského průmyslu. Ale zajímavostí nabízí mnohem víc. Samostatnou kapitolou je střed města. Dodnes na Mírovém náměstí můžeme obdivovat řadu historických domů. Pozornost si zaslouží třeba hostinec U Bílého lva. Patří mezi nejstarší zařízení svého druhu ve městě. V jeho zahradě vznikla dokonce první zdejší synagoga. Dnes už neexistuje. Ani druhá židovská modlitebna na naší trase už neslouží původnímu účelu. V minulosti poutala velkou pozornost. Díky své věži připomínala spíš katolický kostel. Navíc byla postavena na hlavní ulici města, a ještě byla orientovaná směrem na sever, což bylo velmi neobvyklé. Pamětihodností nás ale při procházce čeká víc.


Dobříš
Konopiště
Zámek Konopiště má většina z nás spjatý především s arcivévodou Františkem Ferdinandem d'Este. Byť se historie tohoto panského sídla začala psát o hodně dřív, než si ho on oblíbil. Nicméně při prohlídce si připomeneme právě především následníka trůnu a jeho choť Žofii Chotkovou. Poznali se na plese v roce 1885. Až 9 let po seznámení se vydali poprvé na ples jako pár, čímž vztah veřejně přiznali. A za dalších 6 let, v roce 1900, se vzali. Od narození Žofie letos uplynulo 150 let, a tak Konopiště nabízí výjimečnou expozici. Byly zařízeny soukromé komnaty, v nichž hraběnka pobývala ještě za svobodna. Tyto místnosti běžně slouží jako provozní. Čeká nás taky prohlídka výstavy věnované Karlu I. a setkání s tradičními obyvateli zámeckého parku, kterými jsou pávi.


Konopiště
Škoda muzeum
K legendám mezi automobily patří naše Škodovky. Příběh vzniku slavné značky, ale taky vozy, s nimiž jejíž zakladatelé dobývali svět už v počátcích rozmachu těchto přibližovadel, nás čekají v nové expozici Škoda Auto muzea v Mladé Boleslavi. Dozvíme se, kdy z bran továrny vyjel první automobil, v němž samozřejmě cestujících neměli ani zdaleka takové pohodlí jako v dnešních modelech. Dokázal však přejet i Alpy. A těšit se můžeme na řadu unikátů. Kupříkladu na vůz, kterým jezdil náš první prezident, nebo ten, kterým brázdil silnice Karel Čapek. Šanci mají i návštěvníci, kdo by chtěli nahlédnout do výroby a sledovat, jak přicházejí na svět současné škodovky.

