Reportáže v regionech
Brněnský vodojem
Brno se pyšní mnoha zajímavými podzemními prostorami. K nejznámějším patří kostnice pod kostelem sv. Jakuba nebo labyrint pod Zelným Trhem. Pod povrchem je ale ukrytá i celá řada staveb technického charakteru. Naprostým unikátem je mezi nimi víc než sto let starý vodojem na Žlutém kopci, nacházejícím se mezi hradem Špilberk a známým výstavištěm. Místo bylo vybráno nejen díky své výšce, ale i kvůli blízkosti řeky Svratky. Mimochodem podobná díla byste dnes našli jen v Anglii, ze které pocházel i stavitel Thomas Docwry. My si prostory prohlédneme a zjistíme, jak fungovaly.
Brněnský vodojem
Brněnská vánoční tramvaj
Vánoční stromy na náměstích a návsích jsou už neodmyslitelnou součástí adventní výzdoby měst a obcí. Tato tradice se zrodila v roce 1924 v Brně. A v jihomoravské metropoli má svůj původ i další z oblíbených zvyků. Je o dost mladší, slaví teprve páté narozeniny. Jsou jím slavnostně ozdobené tramvaje nebo trolejbusy, které často vyrážejí po speciálních trasách. Tramvají, tedy šalinou, která pravidelně brázdí brněnské ulice, se teď svezeme. A není to jen tak obyčejný vůz. Pro tuto příležitost byl vybrán jeden z našich nejúspěšnějších, typ T3, který se navíc dočkal obnovy a připomíná tak dobu své největší slávy.
Brněnská vánoční tramvaj
Koniklecová louka
V brněnské části Nový Lískovec se nachází velmi cenná přírodní lokalita. Louka, na níž každoročně vykvétá spousta ohrožených konikleců velkokvětých. Starají se o ně pracovníci spolku Rezekvítek, podle nichž je tamní populace těchto rostlin dokonce největší na světě. Najdete ji ve stráni na takzvaném Kamenném vrchu.
Koniklecová louka
Hlavní nádraží v Brně
Hlavní nádraží v Brně je spolu s břeclavským nejstarším vlakovým u nás. V době svého vzniku bylo dokonce teprve třetím velkým v celé monarchii. První souprava tažená parní lokomotivou na něj dorazila v roce 1838, přičemž pravidelné spoje tu začaly jezdit v červenci roku následujícího. I když se už několik let v jihomoravské metropoli uvažuje o přesunu železničního provozu do jiných míst, historickou budovou stále denně prochází přes 60 tisíc lidí. My si připomeneme, jak a čí zásluhou se zrodila, kdy přišla o jednu věž a taky to, kolika úpravami už za dobu své existence prošla.
Hlavní nádraží v Brně
Obora Holedná
Pokud se obyvatelé několika brněnských sídlišť rozhodnou vyrazit do přírody, nemusí se trmácet nikterak daleko. Mezi paneláky totiž mají k dispozici oboru. Své jméno dostala po 391 metrů vysokém kopci Holedná a celoročně se v ní můžete projít členitou krajinou s údolíčky a jezírky a potkat lesní zvěř, která ji obývá. Ať už jde o divočáky nebo daňky, jejichž stáda se dají pozorovat hodně zblízka. Oborou vede dvojice naučných stezek. První je dlouhá zhruba 600 metrů a zaměřená na děti. Ty se na panelech zábavnou formou dozvědí základní informace o tom, jak funguje les a jaká zvířata se v něm dají potkat. Druhá je určena návštěvníkům starším a projdete ji zhruba za hodinu a půl.