Reportáže v regionech
Kameníci
Ačkoliv kámen využívali naši předci odnepaměti, řemeslo, které je zaměřeno na jeho cílené opracovávání, vzniklo až ve středověku. Už v časech Karla IV. měli jeho mistři svůj cech a vznikaly taky různé dílny. My navštívíme jednu dílnu moderní v Roztokách u Jilemnice. Už po tři generace je královstvím pánů Vorlů, kteří kámen přetvářejí v obrazy. Jejich vznik si projdeme hezky od počátku, tedy od okamžiku, kdy přichází ke slovu tužka a papír, aby spatřil světlo světa nákres budoucího díla. Pak uvidíme vyřezávání jednotlivých částí, jejich skládání, dobrušování i leštění. A zajímat nás samozřejmě bude i to, kde pánové získávají materiál a jak poznají, že mezi spoustou jiných zdánlivě obyčejných kamenů právě objevili ten správný.


Kameníci
Plechové hračky
Každý kluk si určitě někdy hrál s malým plechovým traktorem nebo válcem. A možná zrovna ten, který jste měli doma vy, pocházel ze Semil. Tam v roce 1949 zahájili bratři Sedlákové výrobu mechanických plechových hraček. Nejprve přišli s válcem, který poháněla šroubovitá válcová pružina. O pár let později pak nabídli asi nejslavnější místní kousek – plechový traktůrek, který má tři rychlosti dopředu, zpátečku i brzdu. V šedesátých letech z úsporných důvodů nahradil plech částečně plast, ale o takové hračky zájem poklesl. Nejen mezi dětmi, ale i mezi sběrateli. A tak se ještě před koncem století ve výrobě vrátili k hračkám celoplechovým. Vyvážejí je do tří desítek zemí. U nás žebříček popularity vede zmiňovaný traktor společně s jeřábem.


Plechové hračky
Horní Branná
Horní Branná v Podkrkonoší není sice nikterak velkou obcí, přesto se ale zapsala do našich dějin. Na zdejším zámku, který vyrostl v 16. století, pobýval i Jan Amos Komenský. Právě Horní Branná byla místem posledního pobytu v rodné zemi před odchodem do exilu. A nebyla to náhoda. My vám prozradíme, kdo a jak tyhle události uspíšil. Zámek stojí za pozornost i jako stavba. V době svého vzniku patřil k sídlům opravdu honosným. Zajímavou památkou je i hrobka hraběcího rodu Harrachů. Je postavena v byzantském a renesančním slohu a patří k unikátům u nás, ale i v celé střední Evropě. Zastavíme se taky v protějším špitále, který vybudovali Harrachové, a v kostele sv. Mikuláše. Tradiční lidovou architekturu kraje si připomeneme při prohlídce starých roubenek.


Horní Branná
Muzeum železnice
Milovníci vůně páry a historie dopravy po kolejích pozveme do Muzea železnice v Jaroměři. Azyl našlo v prostorách bývalé výtopny, která začala sloužit už před víc než stoletím. Samotná je zajímavým exponátem. Dozvíme se, proč se jí říká rotunda a jak v ní fungoval provoz. Prohlédnout si tu můžete i osm parních lokomotiv, jedinou dochovanou ozubnicovou v Čechách, ale taky různé vozíky na uhlí nebo hevery. Dozvíte se, které z nich a proč se říkalo Kafemlejnek či Bobík. Zajímavá je i muzejní sbírka osobních vagónů. Patří mezi ně taky jeden značky Ringhoffer vyrobený už v roce 1860. Na názorném modelu si pak můžete vyzkoušet, jak fungoval parní stroj a když přijedete ve správný den, máte šanci vydat se ve vlaku vedeném některou z ufuněných babiček třeba směrem k Náchodu.


Muzeum železnice
Motomuzeum
Jaromír Pácal z Borku pod Troskami se zamiloval do motorek. Všechno začalo ve chvíli, kdy chtěl tatínek prodat starou předválečnou Jawu a syn mu to rozmluvil. Toužil na ní jezdit a pustil se proto do její renovace. Pak začaly doma přibývat další motorky a nejen tuzemské výroby. Jaromír si všechny opravoval i zprovoznil. A nakonec se rozhodl pro vybudování muzea. Své poklady přestěhoval do bývalé sýpky a zpřístupnil dalším zájemcům o burácející veterány na dvou kolech. Muzeem nás sám povede, prozradí, které stroje jsou nestarší, které nejvzácnější a o některých nám prozradí i různé technické zajímavosti. Kromě silných motorek najdeme v jeho sbírce taky třeba motokolo nebo motokoloběžku a dozvíme se, o jakém exponátu sběratel zatím jen sní.

