Reportáže v regionech
Křížlické kostely
Jednou z nepříliš známých obcí Jilemnicka jsou Křížlice. Krajina mezi krkonošskými kopci daleko od velkých měst lákala po staletí příznivce jiných než oficiálních politických i náboženských směrů. Nacházeli tu útočiště. A díky nim se Křížlice mohou chlubit hned dvěma kostely. Jeden je římskokatolický a druhý evangelický. Právě tady dokonce dějiny zaznamenaly první evangelickou farnost v Čechách. Před sto lety pak na jeden z místních kostelů přibyly hodiny. Jenže před bezmála třemi desítkami se na nich zastavil čas a dlouho trvalo, než se našel někdo, kdo se pustil do boje za jejich oživení. Do opravny je odvézt nešlo, výrobce už neexistoval, a tak se nakonec nelehkého úkolu chopil místní hostinský se svým kamarádem. A výsledek? Sami uvidíte.


Křížlické kostely
Historická elektrárna
Do doby, kdy elektřina byla pořád ještě velkou vymožeností a znamením pokroku, se přesuneme při našem výletu na Semilsko. Vyrazíme po vyhledávané Riegrově stezce ze Semil směrem k Podspálovu. Budeme obdivovat krásnou přírodu, ale zajímat nás bude hlavně historická elektrárna, která v Podspálově vyrostla mezi lety 1921 a 1926. Její stavbě předcházelo budování jezu, který by zadržoval vodu. Jez byl umístěn do soutěsky mezi dvěma skalami a dělníci si pořádně užili. Nejvíc asi při ražení štoly, která měla přivádět vodu do přepadové stanice. Ta totiž vede skálou z tvrdého vyvřelého masivu a v prvních letech zvládali dělníci vyrazit pouhých dvacet až třicet centimetrů denně. Prohlédneme si i samotnou elektrárnu, která je zajímavá zvenčí i uvnitř.


Historická elektrána
Klub přátel železnic Českého ráje
Časy, kdy železnici vládly parní lokomotivy, si připomeneme v Turnově. Společně navštívíme členy Klubu přátel železnic Českého ráje. Trochu ufuněné babičky jim učarovaly natolik, že je nejen rádi vidí zpátky na kolejích, ale když je potřeba, tak se pustí i do generální opravy. Představí nám lokomotivu, která poprvé do světa vyjela přesně před stoletím. V Turnově se usadila před dvaceti lety a místní nadšenci se pustili do její záchrany. Prý to obnášelo rozebrat jí takřka do posledního šroubku a pak zase dávat dohromady. Ale odměna stojí za to. Pánové se o svém pokladu dozvěděli úplně všechno a mohli s ním začít vozit zájemce o romantické výlety krásnou krajinou Českého ráje. Pokud vás zajímá, kolik toho taková lokomotiva utáhne, kolik vody a uhlí spotřebuje a jak rychle po kolejích uhání, slibujeme, že to všechno se dozvíte.


Klub přátel železnic Českého ráje
Ferrata
Pokud vás láká zdolávání skal a vrcholů hor s horolezeckým vybavením, pak jste už asi slyšeli o ferratách. Jsou to zajištěné horolezecké cesty, které umožní bezpečně vystoupat po strmé stěně k vrcholu i začátečníkovi. Nejvíc bychom takových cest našli v Alpách, ale buďte bez obav, tak daleko dnes putovat nebudeme. Vyzkoušíme si první ferratu u nás, která nás povede k vrcholu skály nad údolím řeky Jizery nedaleko Semil. Dostala jméno Vodní brána a najdete ji hned na kraji známé Riegrovy stezky. Jen počítejte s tím, že se cestou za krásným výhledem z výšky trochu zapotíte, čeká vás totiž sto deset metrů dlouhý výstup. A aby nám to líp utíkalo, zpestříme si ho vyprávěním třeba o tom, jak tyhle značené a zajištěné cesty vznikly a kdo je v počátcích nejvíc využíval.


Ferrata
Lomnice nad Popelkou
Město Lomnice nad Popelkou mají rádi milovníci lyžování, ale i obdivovatelé historických památek. Za staletí jich tu vyrostla celá řada a některé patří na našem území k unikátům. My si prohlédneme například radnici z roku 1862, postavenou ve francouzském novogotickém stylu podle návrhu rohanského knížecího architekta Josefa Pruvota. Přehlédnout nemůžeme městský znak, který zdobí tatarský mužík s přilbicí. O tom, jak se do znaku dostal, bychom se mohli dočíst v Dalimilově kronice a my vám samozřejmě prozradíme, co se v ní píše. Zastavíme se taky u morového sloupu. Byl vystavěn jako poděkování za to, že se nemoc, která předtím už dvakrát Lomnici postihla, v roce 1723 městu zázračně vyhnula. A je nejstarším v severovýchodních Čechách. Potěšíme se ještě pohledem na staré roubené chalupy a nenecháme si ujít výhled do kraje ze skokanského můstku.

