Reportáže v regionech
Sudoměř
 
Většina milovníků starých časů na železnici obdivuje hlavně mašiny nebo vagóny. Vladimírovi Pagáčovi učarovaly drezíny. Když objevil společně s kamarády první, rozhodli se, že se začnou věnovat jejich záchraně. A když pak přibyly další, začal chybět prostor, kde by je uložili a zároveň mohli ukázat dalším zájemcům. V malé muzeum nakonec proměnili staré nádraží v Sudoměři na Mladoboleslavsku. Co tam všechno můžete vidět? Tak především desítku drezín, které dřív sloužily k přepravě mezi jednotlivými nádražíčky. A pak také spoustu předmětů, které železničáři ke své práci potřebovali. Od hřebíků na přitloukání kolejnic k pražcům, přes zásobníky jízdenek až po petrolejové lampy. A protože i pan Pagáč má rád vláčky, mašinky a nádražíčka, nechybí v jeho muzeu ani model železnice.
	
									Sudoměř
Benátky nad Jizerou
 
Benátky nad Jizerou jako takové neexistují dlouho, vznikly totiž sloučením několika obcí těsně před koncem druhé světové války. Ale přesto tu můžeme najít zámek, který je o hodně starší než vlastní město. Vyrostl v šestnáctém století na troskách kláštera a během staletí prošel řadou stavebních úprav. Posledním majitelem s modrou krví byl hrabě Rudolf Ferdinand Kinský, jehož zásluhou ovšem panství zkrachovalo a on zámek prodal. Dnes v jeho prostorách sídlí muzeum a my nahlédneme hned do několika zajímavých expozic. Například do té věnované jednomu ze zámeckých pánů Janovi z Werthu. Mimochodem jeho duch tu prý dodnes straší. Vzhlédnout můžeme i ke hvězdám, díky expozici, která připomíná Tycha Brahe a za zmínku stojí i sbírka starých hraček, kterou jsme si ovšem prohlédli nedávno.
	
									Benátky nad Jizerou
Metalová cesta
 
Mladou Boleslav proslavily především automobily značky Škoda. Ale rozhodně to není to jediné, čím se může město pochlubit. Přesvědčí nás o tom naučná stezka Metalová cesta, která na čtyřech kilometrech nabídne hned patnáct zastavení. Kromě zajímavých památek a dalších míst se mohou návštěvníci těšit i na kovové plastiky z dílny Davida Szalaye, které tematicky vystihují každé ze zastavení. Nikoho asi moc nepřekvapí, že výchozím místem je Auto Škoda Muzeum, kde odpočívají nejslavnější veteráni z továrny, kterou pánové Laurin a Klement založili už na konci 19. století. Za pozornost stojí i secesní budova divadla nebo hrad Michalovice. Ten prý vyrostl během 13. století a k jeho zajímavostem patří věž. Je totiž šikmá skoro stejně jako slavná kolegyně v italské Pise. Putování městem zakončíme na letišti, kde si připomínají jedno slavné výročí.
	
									Metalová cesta
Muzeum hraček
 
Říká se, že ten, kdo si hraje, nezlobí. Jestli to opravdu platí, to si můžete na vlastní kůži vyzkoušet v Benátkách nad Jizerou. Muzeum hraček na tamním zámku láká děti i dospělé. Je výsledkem čtyřicetileté sběratelské vášně Jiřího Fialy. V jeho sbírce najdete hračky ze světa malých slečen i pánů kluků. Vzhledem k tomu, že paní Fialová pochází z dalekého Japonska, octly se mezi exponáty například také dětské kuchyňky z její domoviny. Největší zájem mají návštěvníci o různé mašinky. Na budování téhle části muzea se podílel i Fiala junior, který vlaky a vše s nimi spojené miluje od dětství. Sběratel hraček většinou nekončí jen u prostého hromadění. Získané předměty je potřeba zrestaurovat, občas opravit či upravit. I to u Fialů zvládají. Jiří Fiala se dokonce pouští i do výroby hraček, ukázkou je například náměstíčko umístěné ve výklenku.
	
									Muzeum hraček
Škoda Auto Muzeum
 
Pohled na staré automobily potěší jistě nejen milovníky motorismu. Ve Škoda Auto Muzeu v Mladé Boleslavi je úctyhodných veteránů k vidění celá řada. My k jejich prohlídce přidáme i vzpomínku na počátky slavné české automobilky. Pánové Laurin a Klement, první strojní zámečník, druhý knihkupec, nejspíš od dětství neplánovali, že výraznou měrou zasáhnou do vývoje motorismu. Nicméně učinili tak, převratný byl už jejich motocykl, zejména nápad umístit motor doprostřed rámu a ovládání na dosah řídítek byl v té době nevídaný. Úspěch slavili i se svými automobily. Při procházce muzeem si připomeneme, že ostudu zakladatelům nedělali ani jejich následovníci, kteří na svět přivedli celou řadu úspěšných automobilů značky Škoda.