Rozhovor se skladatelem Romanem Kariolouem

Použil jste nějaké motivy z hudby doby Marie Terezie?

Skutečně jsem se inspiroval hudbou z té doby a používal jsem mnoho barokních nástrojů, jako je třeba loutna, barokní kytara, cembalo, mandolína a nástroje využívající různé registratury. S Robertem jsme měli představu o hudbě, která navodí moderní, svěží a nadčasový dojem a zvuk a současně bude mít zřetelné barokní kouzlo.

Když skládáte doprovodnou hudbu k filmu, čekáte na konečný výsledek, abyste získal vizuální vjem, nebo začínáte skládat ještě před zahájením natáčení filmu?

Obvykle začínám skládat hudbu, když je film již natočen a sestříhán. Spolupráce s Robertem Dornhelmem na filmu Marie Terezie byla odlišná. Začali jsme diskutovat o hudbě již v rané fázi procesu a hlavní téma jsem složil ještě před zahájením natáčení filmu. Pro Roberta bylo důležité, aby měl připravená různá hudební témata, když začal film sestřihávat.

Navštívil jste místa natáčení, abyste získal zdroj inspirace pro svou práci? Pokud ano, kde se vám nejvíc líbilo?

Než jsem začal psát hudbu, navštívil jsem studia v Praze. Velkou inspirací pro mě byly nádherné kostýmy, paruky a různá umělecká díla. Odborná zručnost lidí, kteří zde pracují, na mě udělala velký dojem.

S kým jste hudbu nahrával a mohl jste nějak ovlivňovat výkon hudebníků, dirigenta a podobně?

Hudbu jsme nahrávali s hudebníky z Prahy ve studiu Smečky a s vídeňským orchestrem Vienna Synchron Stage Orchestra ve studiu Synchron Stage Vienna. Velmi úzce jsem spolupracoval s hudebníky a dirigentem. Měli klíčový význam při vytváření této zvláštní zvukové směsi moderny a baroka. Když jsem s nimi mluvil o tom, jak by jejich hudba měla znít a jaký by měla budit dojem, vymyslel jsem sousloví „barokní rock“, abych jim co nejlépe popsal náladu, které si přeji dosáhnout.