Rozhovor s kreativním ředitelem Janem Maxou

Marie Terezie je zatím největší koprodukcí České televize. Jak došlo k jejímu vzniku?

Jako vždy to byla souhra šťastných náhod a připravenosti těch, které ta náhoda potkala. Se scenáristkou Mirkou Zlatníkovou spolupracuji už dlouho, nejdříve v tištěných médiích a později i na televizních projektech. Po Janu Husovi a po Karlu IV. jsme hledali další historické téma a Mirka se mi svěřila, že Marie Terezie je její velká hrdinka. Pojal jsem tedy odvážnou myšlenku, že bychom zkusili napsat scénář a nabídnout ho k mezinárodní koprodukci. Ve finále se podařilo dát dohromady koprodukci čtyř zemí, které daly peníze na jedno společné téma. To tady dlouho nebylo a doufám, že to otevře cestu k dalším možným spolupracím.

Jaké pro Vás bylo pracovat na tak velikém mezinárodním projektu z pohledu kreativního producenta?

U Marie Terezie jsem nejen jako kreativní producent, ale i jako dramaturg. Do začátku natáčení moje práce spočívala ve vypracování verze scénáře, se kterou budou všechny strany spokojeny. To bylo poměrně těžké, protože například princ Evžen Savojský je pro Čechy poměrně neznámý, ale pro Rakušany je to velká persona, takže pro ně byla jakákoliv dezinterpretace této osoby absolutně nepřijatelná. Na tomto příkladu je vidět, jak složité bylo některé tyto rozpory vyřešit. Samotné natáčení už pak bylo v rukou Roberta Dornhelma, kameramana, producenta a herců.