Jan Kocman

Kostýmní výtvarník

Změnil se za ty dva roky Váš přístup k historickým kostýmům?

Samozřejmě. Kromě toho, že se na věci a výsledek první série dívám s odstupem času kritičtěji, tak se domnívám, že to dalo celému kostýmnímu týmu, který jsem měl kolem sebe, i větší řemeslnou – profesní – zkušenost. Především z hlediska orientace v dobové módě, vkusu, etiketě. Tím pádem i větší suverenitu.

Je něco, co Vás za tu dobu ovlivnilo?

Ano, jak jsem již zmínil, našel jsem svobodu ve vztahu k tvorbě jednotlivých charakterů příběhu. Je to, jako kdybyste chtěli komponovat hudbu. Nestačí se naučit znát noty, ale potřebujete pochopit i jiné věci, které s nimi souvisejí. Musíte to ovládat takříkajíc suverénně. Až to dává tu svobodu v tvorbě. Znáte pravidla a to vám dovoluje je porušovat, překračovat hranice, vytvářet něco nového. To je úkolem nejen kostýmního výtvarníka, ale i každé tvůrčí profese. Cením si, že jsem opět dostal od produkce a od režiséra volnou ruku a hlavně důvěru.

V druhé sérii příběh panovnice i její osobnost lehce potemní, promítla se tato změna i do přípravy kostýmů?

Ano, máte pravdu. Je to dáno už scénářem. Proto jsme i vizuální stránku a barevnost potemňovali. Kromě pár výjimek uvidíme panovnici převážně v tmavé barvě. Přesto, že se budeme pohybovat v konkrétní době, tak jsme si dovolili být svobodní ve vztahu k vytváření vizuálního charakteru jednotlivých postav děje. Volili jsme však spíše mollové tóny.

V předchozích dílech se vystřídalo 2 500 kostýmů. K jakému číslu jste došli tentokrát? A kde se kostýmy tvořily?

Vznikaly v Praze na Barrandově, kde sídlila naše produkce. Bylo to i tím, aby následně zůstaly v produkci a daly se ještě dál použít. Minulé léto byly například kostýmy z první série vystaveny na zámku ve Valticích, kde jsme značnou část děje i natáčeli, přestože kostýmy byly primárně vytvořeny pro jiný než výstavní účel. Samy o sobě podle mě nepůsobily velmi atraktivně, protože byly navíc vystavovány při denním světle. Musím také dodat, že jsem byl překvapen, kolik lidí se na ty „zpocené hadry" přišlo podívat. Proto jsme letos výstavu zopakovali s kostýmy, které byly použity při natáčení druhé série. Na kostýmech jsme pracovali od ledna až téměř do posledního natáčecího dne v červenci.