Všeuměl František Braun. Miroslav Táborský uvádí filmy, které jste již dlouho neviděli

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Animovaný, a zvláště ten loutkový film, má na jedné straně své velké hvězdy. Na druhé straně se neobejde bez mnoha nenápadných, často anonymních všeumělů. V titulcích bývají uvedeni pod pojmem „spolupracovali”. Jedním z takových byl i František Braun. Výtvarník samouk, specialista na vytváření zvířecích loutek, rekvizit, člověk, který uměl skvěle pracovat se dřevem, kovem, kůží a lecjakým jiným materiálem. Do studia k Jiřímu Trnkovi nastoupil hned od jeho samého počátku a Trnka si ho velice zamiloval. František Braun maloval už od mládí, ale dlouho jenom sám pro sebe. Až v roce 1965 ho pro film jako výtvarníka naplno využil režisér Ivan Renč. Svěřil mu totiž výtvarnou podobu filmu Kouzelník, který režíroval s Pavlem Hoblem.

Kouzelník

KouzelníkMelancholická hříčka se surrealistickou náladou, pojednávající o zázraku za úsměv.

rok výroby: 1965
režie: Ivan Renč a Pavel Hobl
výtvarník: František Braun
stopáž: 11 minut

Františka Brauna nám blíže představí dokument Bruna Šefranky z roku 1986. Tehdy už František Braun byl v důchodu. Žil na chalupě, nedaleko Nepomuku, staral se o hospodářství, maloval svoje obrázky a snil o tom, jaký filmeček by si ještě rád natočil.

Šefranka během natáčení zemřel, natočený materiál převzal jiný dokumentarista, Jan Špáta. Ten pak dal snímku finální podobu.

Vraťme se ještě k Františku Braunovi, který se stal po úspěchu Kouzelníka vyhledávaným výtvarníkem. Pří realizaci 6. a 7. dílu cyklu papírkových hororů Smrtící vůně jej požádal o spolupráci režisér Václav Bedřich.

Poklad v Pyramidě

Poklad v PyramiděŠestý snímek z animovaného cyklu Smrtící vůně, ve kterém se v parodické poloze líčí osudy zamilované dvojice pronásledované zvrhlým vědcem doktorem Goadem a jeho gangsterskými kumpány.

rok výroby: 1973
režie a scénář: Václav Bedřich
kamera: Jiří Šafář
hudba: Luboš Fišer
střih: Helena Lebdušková
zvuk: Benjamin Astru
výtvarník: František Braun
animátoři: Alfons Mendorff–Pouilly a Xenie Vavrečková
stopáž: 10 minut

Přátelé Františka Brauna dodneška vzpomínají na to, jak František v zadní dílně studia v Bartolomějské ulici maloval od rána do noci pozadí pro Poklad v pyramidě.

Čím jiným zakončit naše vzpomínání na vzácného člověka Františka Brauna než jeho jediným autorským filmem o starém psu Bodříkovi, podle pohádky Boženy Němcové. František velmi miloval přírodu a zvířata. A Bodřík je vlastně dokladem jeho sněhobíle čisté duše. Ani jeden falešný tón. Jen krásný pohled očí. Očí, které František Braun maloval ze všeho nejraději.

O starém psu Bodříkovi

Bodřík svědomitě, noc co noc, hlídá malé hospodářství svého pána, které je schované v hlubokém lese. Po čase hospodář usoudí, že je načase pořídit si mladšího, nicméně nezkušeného psa, ale vlk přitom stále čeká na svou příležitost.

rok výroby: 1969
režie a scénář: František Braun
námět: Božena Němcová
kamera: Jiří Šafář
hudba: Luboš Fišer
střih: Helena Lebdušková
výtvarník: František Braun
animátor: Jan Adam
stopáž: 10 minut

Stopáž52 minut
Rok výroby 2003
 ST 4:3
ŽánrDokument