Politika jiným úhlem pohledu – rozbory, analýzy, reportáže, rozhovory
00:00:08 TÝDEN V POLITICE
00:00:09 Bez dotací to nepůjde,
00:00:11 kde ale další peníze do zemědělství vzít?
00:00:13 Pro Týden v politice odpovídal ministr zemědělství
00:00:17 Marian Jurečka.
00:00:18 Tablety pro každého prvňáka a povinná maturita z matematiky,
00:00:22 vláda schválila dlouhodobý plán pro školství.
00:00:25 Co dalšího pro české školáky chystá?
00:00:27 Odpovíme už za chvíli.
00:00:28 Adriana Krnáčová zůstává v čele Prahy,
00:00:31 tajné jednání s pronajímateli Škodova paláce
00:00:33 přesto bude mít dohru.
00:00:35 Víc na závěr Týdne v politice.
00:00:39 Po celý týden pro vás reportéři České televize sledovali
00:00:43 dění na politické scéně.
00:00:45 Teď vám připomeneme, co všechno se stalo.
00:00:47 Začíná Týden v politice.
00:00:48 Vítejte.
00:00:49 Dnes začneme zemědělstvím.
00:00:51 To zažilo extrémně dobrý rok.
00:00:53 Přesto by bez dotací skončilo v červených číslech.
00:00:56 Dělají zemědělci něco špatně?
00:00:57 Anebo je chyba systému?
00:00:59 Už za chvilku odpoví v rozhovoru ministr zemědělství
00:01:02 Marian Jurečka.
00:01:03 Ještě předtím ale připomene situaci v zemědělství
00:01:06 Anna Chudobová.
00:01:07 Alena Horáková vyrostla na farmě.
00:01:09 Její otec hospodaří na polích, bratr na vinohradě.
00:01:12 Ona sama má na starosti chov prasat,
00:01:14 podle jejích slov nejméně výhodná volba.
00:01:16 Kdo se z vás má nejhůř?
00:01:19 Nejhůř ze sektorů se má živočišná výroba
00:01:22 a z toho konkrétně prasata.
00:01:23 Čeští chovatelé utíkají na pole.
00:01:25 Ministr zemědělství už proto živočišnou výrobu prohlásil
00:01:29 za jednu z priorit resortu, a to nejen oblast chovu,
00:01:32 ale taky zpracování.
00:01:35 My prostě přicházíme o možnost mít tady tu přidanou hodnotu,
00:01:39 tedy zaměstnanost.
00:01:40 My základní komoditu vyvezeme,
00:01:41 v zahraničí vyrobí finální produkt
00:01:43 a dováží to k nám do ČR.
00:01:44 Není ale první,
00:01:45 kdo podporu živočišné výrobě slibuje.
00:01:47 Už v roce 2013 ji za prioritu označil
00:01:50 tehdejší ministr zemědělství Petr Bendl.
00:01:53 Pro mě osobně a pro ministerstvo zemědělství je prioritou
00:01:56 podpora živočišné výroby.
00:01:58 Na ni jsou vázány pracovní příležitosti.
00:02:00 Jenže příklad chovu vepřů v Česku ukazuje,
00:02:02 že k úspěchu stále něco schází.
00:02:04 Jen za loňský rok v Česku ubylo dalších 1000 prasnic.
00:02:08 Tuzemské maso nahrazuje produkce ze zahraničí.
00:02:11 Podle farmářů vzrostl dovoz masa ze zahraničí
00:02:14 kvůli nevýhodným podmínkám, které stát vyjednal
00:02:17 při vstupu do Evropské unie.
00:02:18 To by se ale teď mělo změnit.
00:02:20 Zemědělci totiž pro programové období do roku 2020
00:02:23 vyjednali spravedlivější podmínky.
00:02:26 Hlavní problém je ale jinde.
00:02:28 Podle Agrární komory je to podpora,
00:02:30 kterou svým zemědělcům poskytují jednotlivé státy
00:02:33 z národních peněz.
00:02:35 Pokud chceme konkurenceschopné zemědělství,
00:02:38 tak v porovnání s ostatními členskými státy budeme muset
00:02:41 navýšit kofinancování Programu rozvoje venkova,
00:02:44 zvláště v oblasti investic do citlivých komodit
00:02:47 a živočišné výroby.
00:02:48 Letos je pro Česko příspěvek z Rozvoje venkova 25 procent,
00:02:51 tedy o 10 procent vyšší než loni,
00:02:53 Polsko ale přidalo ještě víc,
00:02:55 a podpora se tak vyšplhala na 36 %.
00:02:57 U Rakouska dokonce na 50 procent.
00:03:01 Sice v principu nejsem pro dotace, ale tím, že žijeme v Evropě,
00:03:05 že jsme členy EU a všichni zemědělci
00:03:07 v evropských zemích dotace mají, tak my ty dotace též potřebujeme.
00:03:13 Bez dotací se čeští zemědělci neobejdou
00:03:15 ani v rekordně dobrých letech, jako byl ten minulý.
00:03:18 Do karet českým chovatelům a pěstitelům hrála
00:03:21 celá řada faktorů, od výhodného kurzu koruny
00:03:24 přes rekordní úrodu až po nízkou cenu nafty.
00:03:30 Není to věc neschopnosti nebo slabší schopnosti
00:03:33 našich zemědělců.
00:03:34 Je to vis maior, jak se říká, čili věc, která je daná
00:03:37 celoevropskou zemědělskou politikou.
00:03:39 Na řadu tak přijde vládní vyjednávání,
00:03:41 o další peníze do zemědělství chce Marian Jurečka požádat
00:03:45 ministra financí Andreje Babiše.
00:03:48 Dotace do zemědělství tak spojují i zaryté názorové odpůrce.
00:03:52 Výjimečně spolu souhlasí odborníci, zemědělci a politici
00:03:56 z pravého i levého spektra.
00:03:58 Shodují se na tom,
00:03:59 že bez dotací by český zemědělec nepřežil.
00:04:02 Co je ale rozděluje, je výše dotace.
00:04:06 Já myslím, že dotace jsou již dostatečné,
00:04:09 ale bohužel jsou dotace často zneužívány lidmi,
00:04:13 kteří vlastní pozemky a nakonec nic nepěstují,
00:04:17 nic s tím nedělají, jenom dostávají dotace.
00:04:20 A tam by se měla udělat kontrola.
00:04:23 To znamená lepší přerozdělování těch peněz?
00:04:26 Lepší přerozdělování, ano, hlavně pro ty,
00:04:29 kteří to potřebují, kteří zemědělství dělají,
00:04:32 kteří dělají zemědělskou produkci, kteří z toho žijí
00:04:37 a snaží se něco vypěstovat.
00:04:40 Pokud to srovnáte s ostatními zeměmi EU,
00:04:43 tak je podle vás u nás podpora zemědělců dostatečná,
00:04:48 nebo by se měla zvýšit?
00:04:50 Vy jste říkal, že nejste úplně zastáncem dotací,
00:04:54 nicméně v ostatních zemích jsou,
00:04:56 tak jaký tam byste navrhoval postup?
00:04:59 Tak dotace by měly být ve všech evropských zemích podobné
00:05:03 nebo skoro stejné, protože hranice jsou otevřeny,
00:05:06 výrobky se mohou vozit,
00:05:08 potraviny se mohou vozit z jedné země do druhé,
00:05:12 a nestojí tady žádné celní překážky,
00:05:17 tím pádem se ti, kteří jsou méně dotovaní,
00:05:20 dostávají do problémů.
00:05:22 To znamená, měla by se podpora ještě zvyšovat
00:05:25 v souvislosti třeba s tím,
00:05:27 že v jiných i sousedních zemích je třeba i vyšší?
00:05:31 Dneska už jsme téměř na stejné úrovni jako ostatní země
00:05:35 a myslím, že s tím už se dá dneska žít.
00:05:38 Pokud by se ministrovi zemědělství podařilo získat další peníze,
00:05:43 do jakých oblastí zemědělství by podle vás měly jít?
00:05:47 Tak v zemědělství je pořád co dělat.
00:05:49 V poslední době šlo zemědělství hlavně do rostlinné výroby
00:05:53 a dnes by bylo zapotřebí též živočišnou výrobu podpořit,
00:05:57 protože díky věcem, které se staly hlavně v 90. letech,
00:06:02 živočišná výroba velice klesla a dnes se dá říct,
00:06:05 že již nejsme soběstační ve výrobě masa.
00:06:12 Hostem pořadu Týden v politice je tentokrát ministr zemědělství
00:06:17 a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
00:06:19 Dobrý den, pane ministře.
00:06:21 Dobrý den.
00:06:22 Začneme rezortními tématy,
00:06:23 než se dostaneme k vládním a k tématům kolem KDU-ČSL.
00:06:27 A začneme penězi.
00:06:28 Vy jste prohlásil, že Česko sice zvýší podporu
00:06:31 Rozvoje venkova z 15 na 25 procent,
00:06:34 ale že je to stejně málo.
00:06:36 Když vás ocituji:
00:06:38 "Budu muset reagovat a zahájit diskusi
00:06:41 s ministrem financí, aby to bylo víc."
00:06:44 Už jste začal reagovat, už jste zahájil diskusi?
00:06:48 Pan ministr je tento týden v Americe,
00:06:51 já se na to chystám v tom dalším týdnu.
00:06:53 Je tady problém v tom, že víceméně podmínky,
00:06:56 pokud jde o nastavení společné zemědělské politiky,
00:07:00 jsou teď nově hodně podobné, pokud jde o jednotlivá rozdělení
00:07:04 obálek pro jednotlivé členské státy.
00:07:06 V čem je ukryt drobný detail, který nám začíná dělat problémy,
00:07:11 je právě míra národního kofinancování
00:07:13 Programu rozvoje venkova,
00:07:15 která je stanovena na minimální hodnotu 15 procent,
00:07:18 ale členské státy mohou kofinancování zvyšovat.
00:07:21 Naši sousedé, např. Rakousko, Německo a Polsko,
00:07:24 dneska šli na minimálně 36 %, ale třeba Rakousko má až 50 %,
00:07:28 a v ten okamžik je tady opravdu velký nerovnovážný vztah
00:07:32 a rozdílné konkurenční prostředí mezi českým zemědělcem
00:07:36 a zemědělcem v Rakousku, Německu nebo v Polsku
00:07:39 a já chci přinést čísla a říct si,
00:07:41 že my s tím stavem prostě musíme něco dělat,
00:07:44 pokud chceme naše zemědělství a potravinářství rozvíjet.
00:07:48 Protože minimálně Německo a Polsko dnes začíná
00:07:51 velice intenzivně investovat do zemědělství a do potravinářství.
00:07:55 Kolik byste chtěl peněz, máte to propočteno,
00:07:57 kolik budete chtít po ministerstvu financí,
00:08:00 když teď se tedy bavíme o 15 nebo 25 procentech
00:08:03 a pořád vám přijde, že to je oproti sousedům nedostatečné?
00:08:06 Ono je potřeba se také podívat, že my ještě máme
00:08:09 např. oproti Německu nebo Rakousku velký vnitřní dluh,
00:08:12 díky, řekněme, 40 letům období komunismu,
00:08:15 kdy investice do technologií byly výrazně podhodnoceny.
00:08:19 A já mám představu dostat se alespoň na 35 %,
00:08:22 což je někde okolo částky 2,2 miliardy korun navíc
00:08:26 oproti současnému stavu kofinancování.
00:08:29 Teď jednotlivé rezorty začaly vyjednávat o rozpočtu
00:08:33 na rok 2016, už jste jednal s Andrejem Babišem o tom,
00:08:36 jak bude vypadat váš rozpočet pro zemědělství na rok 2016?
00:08:40 Teď myslím pro rezort.
00:08:42 Nejednal, samozřejmě nás to ještě čeká.
00:08:44 O kolik budete chtít víc peněz než letos do rozpočtu?
00:08:48 To je otázka, kterou teď mohu těžko zodpovědět,
00:08:51 protože my samozřejmě vidíme za loňský rok úspory,
00:08:54 které jsme dokázali mít v řádech stovek milionů korun,
00:08:58 ta částka se může blížit až k miliardě,
00:09:00 takže jsme schopni říct: "Ano, ministře financí,
00:09:04 toto jsme schopni ušetřit v rámci rozpočtu,
00:09:06 který máme teď, ale asi to nebude stačit
00:09:09 a budeme potřebovat nějakou částku navíc."
00:09:11 Ale teď vám to přesně nejsem schopen říct,
00:09:14 kolegové ty podklady připravují.
00:09:15 Bude to právě třeba na kofinancování těch zdrojů,
00:09:19 které jsou z EU?
00:09:19 Já umím šetřit, já nechci žádné peníze navíc,
00:09:22 já potřebuji peníze právě jen na to kofinancování.
00:09:25 To znamená, jediné peníze,
00:09:27 které budete požadovat po ministru financí
00:09:29 a společně budete jednat, budou právě ty peníze
00:09:32 na kofinancování, těch 2,2 miliardy zhruba?
00:09:35 Ano.
00:09:35 Jiné peníze pro rezort nebudete požadovat?
00:09:38 Pokud to bude v té míře rozpočtu 18, 5 miliardy,
00:09:41 jakou mám pro rok 2015,
00:09:42 tak s tím dokážeme dobře hospodařit.
00:09:44 Téma, které se také poslední dobou skloňuje,
00:09:47 je, že každá koruna, která jde do zemědělství,
00:09:49 je i korunou, která míří nepřímo a možná někdy přímo
00:09:53 k ministrovi financí Andreji Babišovi,
00:09:55 protože samozřejmě podniká v zemědělství,
00:09:58 jak se vám s tím žije?
00:10:00 Mě samozřejmě ty komentáře, které jsou hodně zjednodušené,
00:10:04 netěší, protože já se snažím dělat něco komplexního
00:10:07 pro celý rezort a nerozlišuji,
00:10:09 jestli je to malý zemědělec, střední nebo velký,
00:10:12 pokud jde o nastavení hlavních parametrů,
00:10:14 ale co chci říct, je potřeba si uvědomit,
00:10:17 že my tady máme 4,5 milionu hektarů.
00:10:19 3,5 milionu hektarů jsou hektary, na které se žádají dotace,
00:10:23 a podniky skupiny Agrofert jsou někde, pokud jde o výměru,
00:10:27 kterou obhospodařují, na úrovni do 120 000 hektarů,
00:10:30 takže opravdu je to zanedbatelná částka z celkového objemu.
00:10:34 Takže zatím nevidíte problém?
00:10:36 Pokud jde přímo o zemědělskou prvovýrobu a o zemědělství,
00:10:40 tak tam rozhodně ten problém nevidím.
00:10:42 Pokud je tu něco na diskusi, ale to je na diskusi
00:10:45 pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,
00:10:48 to je otázka, jestli v některých oblastech
00:10:50 například není dominantní postavení Agrofertu.
00:10:53 Míříte tím třeba na biopaliva?
00:10:55 Mířím tím především do oblasti skladování zemědělských komodit,
00:10:59 do oblasti prodeje hnojiv, ale říkám,
00:11:02 to je otázka pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
00:11:05 Sledujete Týden v politice, hostem je ministr zemědělství
00:11:09 Marian Jurečka, my otevřeme další téma.
00:11:11 Vy připravujete strategii sociálně zodpovědného zadávání
00:11:15 veřejných zakázek na ministerstvu.
00:11:17 Co má vše vlastně vyřešit taková strategie?
00:11:20 Já jsem přesvědčen o tom, že např. státní podnik Lesy ČR
00:11:24 nebo i státní podniky Povodí mají nejenom realizovat,
00:11:28 řekněme, správu lesů, těžbu, správu vodních toků apod.,
00:11:32 ale v rámci svých investic a zadávání veřejných zakázek
00:11:35 by měly plnit i jakousi sociálně odpovědnou roli vůči společnosti
00:11:40 a měly by být schopny zakomponovat jako jednu z podmínek
00:11:43 do těch zakázek i větší využití nezaměstnaných lidí,
00:11:47 např. v těžce postižených regionech,
00:11:49 kde je vysoká nezaměstnanost, nabídnout,
00:11:53 řekněme, pomoc v řešení nezaměstnanosti.
00:11:55 A my už dneska děláme aktivní kroky,
00:11:57 aby se do podmínek jednotlivých tendrů,
00:12:00 teď děláme pilotní projekty, dostávala ta podmínka,
00:12:03 že např. minimálně 10 % lidí na té zakázce budou lidi,
00:12:07 kteří přijdou z úřadu práce.
00:12:08 Bude to podmínka nepřekročitelná, protože na úřadech práce
00:12:12 v některých místech mohou být lidé,
00:12:14 kteří prostě nechtějí pracovat.
00:12:17 Ono samozřejmě to procento má, tak jak říkáte, určité limity.
00:12:21 Není to jen o tom, jestli tam jsou lidé,
00:12:23 kteří jsou ochotni či neochotni pracovat,
00:12:26 ale jestli tam jsou lidé v těch profesích,
00:12:28 lidé, kteří reálně jsou schopni výkon té práce zvládnout
00:12:32 s ohledem na věk, na náročnost, protože se bavíme o stavbách,
00:12:35 které jsou v terénu.
00:12:36 Proto 10 % zkoušíme jako věc, která je reálně aplikovatelná.
00:12:40 A uvidíme, jakým způsobem se to bude vyvíjet.
00:12:43 Máte zpětnou vazbu, jak se vám to na pilotních projektech osvědčilo,
00:12:47 jestli to funguje?
00:12:48 Teď je to úplně v prvopočátku a my jsme to zapojili
00:12:51 do vypisování tendru na závěr loňského roku,
00:12:53 takže teprve tendry budou naplňovány fyzickými firmami.
00:12:57 Jakou práci by takoví lidé vykonávali?
00:12:59 Vy jste hovořil o odbornosti, že samozřejmě to může být náročné,
00:13:03 ale jaké by to byly především práce,
00:13:05 které by takoví lidé dělali?
00:13:06 Jak v Lesy ČR, tak na Povodích jsou to především práce,
00:13:10 které se týkají, řekněme, jednoduchých úprav
00:13:12 na vodních tocích, tzn. kamenné obložení,
00:13:14 opravy drobných vodních staveb,
00:13:16 jezů nebo třeba opravy propustků pod cestami
00:13:19 nebo nějaká údržba cest v rámci vlastní infrastruktury:
00:13:23 poměrně jednoduché manuální práce.
00:13:26 Jaký by za to měl být honorář?
00:13:28 Bude to pro ty lidi vůbec zajímavé,
00:13:30 aby nezůstali na pracovním úřadě, ale aby třeba dělali takové práce?
00:13:34 To už je samozřejmě záležitost jednotlivých soukromých firem,
00:13:38 je tady minimální mzda.
00:13:40 A my dneska například děláme to, že jsme začali ve firmě Lesy ČR
00:13:44 velice intenzivně komunikovat s cizineckou policií
00:13:47 a prověřujeme, zdali nedochází k nelegálnímu zaměstnávání cizinců
00:13:51 na těch zakázkách, že i ta komunikace z naší strany
00:13:54 na Lesích je proaktivní,
00:13:55 abychom dokázali tento problém vytěsňovat.
00:13:58 Takže my i v této věci děláme aktivní kroky.
00:14:01 V té koncepci nebo v té strategii, kterou připravujete,
00:14:04 počítáte i se zapojením studentů a s praxí pro ně.
00:14:07 Jak by měla vypadat právě praxe pro studenty
00:14:10 a co by to mělo přinést?
00:14:12 My chceme, aby firmy,
00:14:13 které se budou na zakázkách podílet, aby daly šanci.
00:14:16 Například jsou zakázky, které se týkají projektů
00:14:19 nebo vyloženě přenesení nějakého nového know-how,
00:14:23 nových nápadů, nových podnětů.
00:14:24 Logicky se nabízí poměrně široké uplatnění studentů,
00:14:28 např. vysokoškoláků, kteří studují třeba architekturu,
00:14:32 aby se tam dokázali nějakým způsobem
00:14:34 kreativně projevit.
00:14:35 Takže tomu chceme dát prostor a i já jsem u nás na ministerstvu
00:14:39 teď přijal nové podmínky pro stáže od září tohoto roku,
00:14:43 kde opravdu chci, abychom na každém odboru
00:14:45 dali prostor někomu z vysokoškolských studentů,
00:14:48 ale i středoškolských, aby k nám přišli na stáž.
00:14:51 Abychom posílili ten zájem studentů o službu ve státní správě.
00:14:55 Sledujete Týden v politice, hostem je ministr zemědělství
00:14:59 a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
00:15:02 Když se teď společně podíváme na vládní témata,
00:15:06 tak jste vyslechli tento týden zprávu o přípravě evidence tržeb.
00:15:11 KDU-ČSL nebyla úplně spokojena s tím,
00:15:13 jak se připravuje tato změna.
00:15:15 Už jste dostali dopadovou studii toho,
00:15:18 kolik to bude stát, co to přinese a koho se to bude týkat?
00:15:22 To jste požadovali...
00:15:24 Já jsem zatím obdržel zhruba na dvě A4 text,
00:15:27 který říká, když to zjednoduším,
00:15:29 že očekáváme výnos 12 miliard korun,
00:15:33 náklady s tím spojené pro živnostníky nebudou skoro žádné
00:15:37 a stát za příští 4 roky vynaloží na náklady IT systémů
00:15:42 možná částku do 900 milionů korun.
00:15:45 Já u těch čísel nevidím žádný postup,
00:15:48 jak se k výpočtům došlo.
00:15:50 My jsme nominovali našeho experta, který jedná v rámci týmu
00:15:54 na ministerstvu financí s paní náměstkyní Hornochovou,
00:15:57 my jsme nominovali pana Pikoru, finančního analytika,
00:16:01 aby byl tím odborným oponentem, aby hájil to stanovisko,
00:16:05 které je z KDU-ČSL.
00:16:07 My vnímáme, že je potřeba přinést, řekněme, transparentnost
00:16:11 a spravedlnost do výběru daní.
00:16:13 Ale když něco stát zavádí, musí říkat,
00:16:16 jaké to bude mít dopady,
00:16:17 jakým způsobem případně ty náklady budeme kompenzovat
00:16:21 a v jakém rozsahu to děláme a proč.
00:16:23 Stále tedy platí, že byste v této podobě,
00:16:25 bez té studie pro tuto změnu ruku nezvedli?
00:16:28 Ne.
00:16:29 Co to znamená pro uvedení této změny do praxe?
00:16:32 Odsouvá se tedy začátek roku 2016?
00:16:35 Je už teď jasné, že to nebude dříve než v březnu, dubnu, květnu,
00:16:39 jaký je ten poslední termín?
00:16:41 Již teď kdyby materiál byl na vládě projednán,
00:16:47 třeba příští týden,
00:16:48 tak ten termín 1. ledna 2016 by byl dost na hraně,
00:16:52 protože já bych byl velice nerad,
00:16:55 abychom takto zásadní změnu pro živnostníky,
00:16:58 ale i fyzické i právnické osoby,
00:17:01 přijímali v nějakém vánočním termínu,
00:17:04 těsně před koncem roku.
00:17:05 Já si myslím,
00:17:06 že taková zásadní změna si zaslouží,
00:17:09 aby tam bylo několik měsíců času,
00:17:11 aby se na to podnikatelské prostředí mohlo připravit,
00:17:15 protože to jsou otázky softwarového,
00:17:18 ale i hardwarového řešení,
00:17:19 jakým způsobem potom dokázat data přenést na finanční úřady.
00:17:23 Který termín teď tedy komunikujete, nebo o kterém termínu se bavíte?
00:17:28 Já se přiznám, že jsem od ministerstva financí
00:17:30 neslyšel teď nějaký upravený termín.
00:17:33 Zatím se oficiálně všechno tváří tak,
00:17:35 že by to mělo být 1. ledna roku 2016,
00:17:37 ale mezitím také pan ministr financí řekl,
00:17:39 že si dokáže představit i pozdější termín,
00:17:42 takže já jsem neslyšel žádný další reálný termín.
00:17:45 Jedním z témat koaliční rady tohoto týdne
00:17:47 bylo i fungování koalice.
00:17:48 Mluvilo se o tom, jestli otevřít koaliční smlouvu,
00:17:51 neotevírat, v jaké fázi je tento bod?
00:17:53 Budete vůbec otevírat koaliční smlouvu,
00:17:56 nebo je vůbec vůle k tomu se bavit o tom, jak fungujete?
00:17:59 Samozřejmě o tom, jak fungujeme,
00:18:01 se bavíme prakticky na každé koaliční radě,
00:18:03 protože dochází i například k vyhodnocení naší spolupráce
00:18:07 v Poslanecké sněmovně apod.
00:18:08 Teoreticky by byla i vůle otevírat koaliční smlouvu,
00:18:11 ale zatím nikdo ze 3 koaličních stran
00:18:14 nepřišel s takovým tématem,
00:18:15 které by opravdu dalo podnět k tomu,
00:18:17 abychom tu koaliční smlouvu otevřeli.
00:18:19 Já si myslím, že koaliční smlouva je postavená docela dobře na to,
00:18:24 že pokud přijde i nějaké nové téma,
00:18:26 které není řešeno v rámci koaliční smlouvy,
00:18:28 tak neznamená automaticky,
00:18:29 že musíme koaliční smlouvu otevírat a aktualizovat.
00:18:32 Já např. přicházím s novelou zákona o Státním pozemkovém úřadu,
00:18:36 o které jsme nehovořili ani v koaliční smlouvě,
00:18:39 ani v koaličním prohlášení vlády,
00:18:41 ale protože potřeba tady vyplynula,
00:18:43 tak jsem přišel a řekl koaličním partnerů,
00:18:45 že to budu chtít řešit.
00:18:46 Řekl jsem to na koaliční radě, že předložím paragrafované znění
00:18:50 a postupuji tímto způsobem.
00:18:52 Mně přijde, že to je normální komunikace,
00:18:54 že ne všechno musím dávat na papír přeci.
00:18:56 Nicméně koncem roku,
00:18:57 když byly spory mezi dvěma stranami uvnitř koalice,
00:19:00 tak se mluvilo o tom,
00:19:02 že bude potřeba vyhodnotit fungování,
00:19:04 že bude potřeba vypustit případně některé body,
00:19:07 které se už prostě nestihnou, a myslím,
00:19:09 že i lidovci chtěli otevírat téma fungování koalice
00:19:12 a možné změny v koaliční smlouvě, to už teď tedy neplatí?
00:19:15 My jsme chtěli to téma otevřít a víceméně jsme jej i otevřeli,
00:19:19 pokud jde o fungování a vyhodnocení koaliční spolupráce po roce.
00:19:23 Všechny koaliční strany byly vyzvány,
00:19:26 aby, řekněme, dodaly jednak plnění za své rezorty,
00:19:29 ale také připomínky.
00:19:30 My jsme to udělali jako KDU-ČSL,
00:19:32 pokud se nepletu, udělala to i sociální demokracie,
00:19:35 čekalo se ještě na hnutí ANO,
00:19:37 které mělo dodat materiály někdy do konce února,
00:19:40 pokud se nepletu.
00:19:42 A teď by ten dokument měl být komplexně zpracován
00:19:45 a měl by vlastně říct, jestli jsou nějaké výtky
00:19:47 ze strany některých koaličních stran
00:19:50 k plnění a k fungování koalice.
00:19:52 Ze strany KDU-ČSL byly výtky, nebo jsou výtky?
00:19:54 Nejsou to zásadní výtky, spíš je to otázka toho,
00:19:57 že některé věci se nám začínají dávat do několikaměsíčního skluzu,
00:20:02 a to si myslím, že je věc, kterou jsme schopni vyřešit.
00:20:05 Sledujete Týden v politice.
00:20:07 Naším dnešním hostem je ministr zemědělství
00:20:10 a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
00:20:12 Teď se zastavíme u strany KDU-ČSL a u stranických záležitostí.
00:20:17 Vás čeká sjezd strany, budete si volit nové vedení,
00:20:20 stále platí, že nebudete kandidovat do čela?
00:20:23 To stále platí, většinou když něco řeknu,
00:20:26 tak to platí.
00:20:27 Proč jste se rozhodl,
00:20:28 že nebudete soupeřem Pavla Bělobrádka?
00:20:30 Není lepší, když si spolustraníci mohou vybrat?
00:20:34 Já jsem první místopředseda KDU-ČSL 4 roky
00:20:37 a místopředsedou od roku 2010, to znamená,
00:20:40 prakticky 5 let jsem v tandemu s Pavlem Bělobrádkem
00:20:43 a KDU-ČSL jsme vrátili do Poslanecké sněmovny.
00:20:47 A já nejsem první místopředseda strany kategorie Michal Hašek,
00:20:51 který by někomu dělal prvního místopředsedu,
00:20:53 měl mu krýt záda a pak, když přijde nějaký krizový moment,
00:20:57 tak měl vlastní ambici.
00:20:59 Já pokud jsem měl výhrady ke směřování a fungování KDU-ČSL,
00:21:02 tak jsem je celých 5 let uplatňoval,
00:21:05 byl jsem tím, kdo byl účasten proměny KDU-ČSL aktivně,
00:21:09 takže já nemám dnes takové výhrady, abych říkal,
00:21:13 že KDU-ČSL dělá něco zásadně špatně,
00:21:16 potřebujeme dělat nějaký úplně jiný směr politiky,
00:21:19 komunikace a podobně.
00:21:21 Pokud mám nějaké věci,
00:21:22 jsem je schopen uplatňovat právě i v té spolupráci
00:21:25 s Pavlem Bělobrádkem a s dalšími kolegy v předsednictvu.
00:21:29 Co tedy budete řešit na sjezdu,
00:21:31 kromě toho, že si pravděpodobně potvrdíte,
00:21:33 že stranu dál povede Pavel Bělobrádek,
00:21:36 vy budete pravděpodobně první místopředseda,
00:21:38 ale když říkáte, že KDU-ČSL nedělá nic špatně,
00:21:41 že není potřeba nic zásadního měnit,
00:21:43 co budete řešit na sjezdu?
00:21:45 Já si myslím, že tady jsou oblasti, o kterých je potřeba se bavit.
00:21:49 Jednak my jako KDU-ČSL se potřebujeme
00:21:51 více věnovat vnitrostranické práci,
00:21:54 máme docela dost nových členů za poslední 2 roky,
00:21:57 nicméně ten příliv je pořád nižší, než ten přirozený úbytek,
00:22:00 který máme díky vysokému průměrnému věku členské základny,
00:22:04 takže my se potřebujeme zaměřit na tu vnitřní práci,
00:22:07 na přípravu krajských voleb.
00:22:09 My samozřejmě komunikujeme i s jinými politickými partnery,
00:22:13 abychom dokázali opravdu tvořit takovou spolupráci,
00:22:16 že KDU-ČSL ve spolupráci s někým bude mít šanci
00:22:18 v krajských volbách vítězit, nebo být druhá.
00:22:21 Samozřejmě jsou tady i programová témata,
00:22:24 která chceme také zvednout.
00:22:25 Je tady oblast drobného a středního podnikání,
00:22:28 která by v ČR měla dostat daleko větší důraz.
00:22:30 Hostem Týdne v politice byl ministr zemědělství
00:22:33 a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
00:22:36 -Děkuji za rozhovor.
-Děkuji, na shledanou.
00:22:39 Přípravy rozpočtu na příští rok odstartovaly.
00:22:42 Ministři se postupně schází se šéfem státní kasy
00:22:45 a každý se snaží pro svůj rezort urvat co nejvíc peněz.
00:22:48 Andrej Babiš přitom počítá se schodkem 70 miliard
00:22:51 pro příští rok.
00:22:52 V roce 2018 má být deficit dokonce jen 50 miliard,
00:22:55 a to i přes to, že výdaje mají růst,
00:22:58 a to hlavně na platy státních zaměstnanců a na důchody.
00:23:01 Důchodkyně Anežka Malá pobírá 8 400 korun měsíčně.
00:23:05 Většinu z penze utratí za bydlení.
00:23:08 Šetří hlavně na jídle.
00:23:09 Víte, že byste měli držet dietu, a nemůžete si koupit nějaké bio
00:23:15 nebo nějaké dobré potraviny.
00:23:17 Příští rok by měla podle prvního návrhu rozpočtu
00:23:20 dostat k důchodu přidáno 150 až 200 korun měsíčně.
00:23:23 Jestli mi přidají 200 korun, budu děkovat i za ty dvě stovky.
00:23:28 Právě na penze hodlá stát v příštím roce vydat
00:23:31 o čtyři až pět miliard více.
00:23:32 Nejmíň tři miliardy navíc by měly jít
00:23:35 na vyšší platy státních zaměstnanců.
00:23:37 A zhruba o dvě miliardy by si mělo polepšit české zdravotnictví.
00:23:41 Ministr financí přesto věří, že se mu příští rok podaří
00:23:45 snížit schodek rozpočtu,
00:23:46 z letošních plánovaných 100 miliard skoro o třetinu.
00:23:51 Samozřejmě ty rozhovory o rozpočtu budou tento rok velice těžké,
00:23:55 protože moje představa je deficit 70 miliard.
00:23:58 A v příštích letech hodlá ministerstvo ještě přitvrdit.
00:24:01 Do roku 2018 by měl deficit klesnout na 50 miliard.
00:24:04 Babišovo ministerstvo toho chce docílit
00:24:06 hlavně díky lepšímu výběru daní.
00:24:08 Bude především záležet na tom, jak se budou vybírat daně.
00:24:13 Takže když ministerstvo financí vybere dostatek daní,
00:24:17 tak je to určitě možné.
00:24:18 Andrej Babiš ale zároveň chce, aby ministři začali snižovat
00:24:22 provozní výdaje státních úřadů.
00:24:25 Já bych byl strašně rád, kdyby všichni ministři vlády
00:24:28 byli absolutně transparentní
00:24:30 a skutečně ukázali všechny svoje smlouvy a náklady.
00:24:33 Přesto ministr v příštích letech počítá
00:24:35 s postupným zvyšováním výdajů.
00:24:37 Schodek má klesat hlavně proto, že příjmy porostou ještě více.
00:24:41 Tomu ale nevěří opozice.
00:24:43 Andrej Babiš musí být buď kouzelník,
00:24:47 nebo věřit špidlovskému "zdroje jsou".
00:24:49 Protože na jedné straně slibuje snižovat deficit státního rozpočtu,
00:24:53 na druhé straně navrhuje zvyšovat veřejné výdaje.
00:24:57 Zatím ty zprávy, které jsou ohledně výběru daní,
00:25:00 tak realita je taková,
00:25:01 že zatím se nic nemění, nebo je to horší a horší.
00:25:05 Ministr rozhodně nenavrhuje šetřit, navrhuje zvyšovat výdaje,
00:25:09 navrhuje utrácet.
00:25:10 Ministři Sobotkovy vlády budou o rozpočtu vyjednávat
00:25:13 do konce září.
00:25:14 Poslanci pak budou o nejdůležitějším zákonu roku
00:25:17 hlasovat v prosinci.
00:25:20 Schodek má podle plánů ministerstva financí klesat
00:25:24 hlavně díky lepšímu výběru daní.
00:25:25 Opozice ale v takový scénář nevěří a tvrdí,
00:25:28 že vláda dělá pravý opak toho, co slibuje.
00:25:33 Tak je to velmi krotké uzdravování veřejných rozpočtů,
00:25:37 vlastně se nejedná o uzdravování,
00:25:39 jedná se o udržení současného stavu.
00:25:41 Ministr financí navrhuje zvyšovat výdaje
00:25:44 a nominální deficit mírně snižovat tím,
00:25:46 že počítá s přírůstkem z hospodářského růstu,
00:25:50 ale když se podíváte na tu bilanci, kterou ministr navrhuje,
00:25:55 tak ministr rozhodně nenavrhuje šetřit.
00:25:59 Navrhuje zvyšovat výdaje, navrhuje utrácet,
00:26:02 a to zejména ve mzdách pro státní úředníky
00:26:05 a v provozních výdajích státu, v podstatě pravý opak toho,
00:26:09 co sliboval.
00:26:11 Věříte, že to vláda může pokrýt ze zvýšených příjmů,
00:26:14 protože výdaje mají růst o 25 až 30 miliard ročně,
00:26:17 ale vláda tvrdí, že příjmy budou růst ještě víc,
00:26:20 a tím pádem bude mírně klesat schodek.
00:26:23 Vláda to může tvrdit, protože počítá
00:26:25 s poměrně optimistickým vývojem hospodářského růstu,
00:26:31 ale počítá s tou nejoptimističtější variantou.
00:26:35 Vzhledem k tomu,
00:26:37 že jsou tady rizika týkající se eurozóny,
00:26:41 že jsou tady rizika týkající se východních hranic Ukrajiny,
00:26:45 bych pokládal za rozumnější konzervativní odhad
00:26:49 a ne tak optimistický odhad.
00:26:51 Ale dobře, to je koneckonců právo té vlády být optimistická.
00:26:57 Nicméně to, že zřetelně vláda nechce šetřit
00:27:02 a že chce každý rok zvyšovat výdaje, to návrh říká,
00:27:06 a to je velmi špatně.
00:27:08 Vláda by měla výrazněji šetřit, pravděpodobně byste taky chtěli
00:27:12 snižovat schodek rozpočtu, jak byste ho snižovali vy?
00:27:17 Tak určitě šetřit tam, kde se šetřit má,
00:27:19 a to jsou právě ta vyšší patra, kde peníze protékají nejvíc.
00:27:23 To znamená kde?
00:27:24 Tak to je přerozdělování peněz, je to státní sféra,
00:27:28 jsou to i dotace a samozřejmě pak jsou to...
00:27:31 My jsme měli návrh, který hovořil o tom,
00:27:34 že by se třeba DPH mělo platit až po tom,
00:27:36 kdy člověk ty peníze dostane zaplaceny,
00:27:39 protože ve chvíli, kdy se to nestane,
00:27:41 vy zaplatíte DPH, neproplatí vám fakturu,
00:27:44 tak vás to může zlikvidovat.
00:27:46 A samozřejmě potom rozvoj ekonomiky a podnikání
00:27:49 a vlastně lidí, kteří daně platí, tak se tím spíše brzdí.
00:27:52 Ten návrh byl shozen ze stolu.
00:27:54 Já vím, že by to byla díra na nějakou dobu v rozpočtu,
00:27:58 nicméně ve chvíli, kdy by to začalo fungovat,
00:28:00 což by začalo velmi rychle, tak by se to zaplnilo
00:28:04 a naopak by lidé do toho podnikání šli,
00:28:06 Takto je to spíš obráceně, že se bojí, že to nezvládnou.
00:28:11 Rok 2017 má přinést změny ve školství.
00:28:13 Šéf rezortu připravil úpravu vzdělávacích programů
00:28:16 pro základní a střední školy.
00:28:18 Ten samý rok má odstartovat i změna financování
00:28:21 regionálního školství.
00:28:23 Ve středu dlouhodobý záměr schválila vláda.
00:28:25 Ministerstvo školství chce zastavit růst počtu středních škol,
00:28:29 podle Marcela Chládka je na druhém stupni už teď
00:28:32 celá řada nevyužitých míst.
00:28:34 Zvyšovat by se v budoucnu neměly ani kapacity víceletých gymnázií.
00:28:38 Vyplývá to z dlouhodobého plánu pro školství.
00:28:41 Děti by naopak měly mít povinný poslední rok ve školkách
00:28:44 a maturitu z matematiky.
00:28:46 Víc by se měly využívat taky technologické novinky.
00:28:49 Protože někde se učí na pomůckách "z roku klacka",
00:28:53 tak chceme dát finanční prostředky na vybavení škol a modernizaci.
00:28:57 Tady se vrátím k té digitalizaci.
00:28:59 My chceme více podpořit digitalizaci českého školství,
00:29:03 já to zjednodušuji do toho tabletu,
00:29:05 aby dítě mělo možnost mít všechno pomůcky nebo učebnice
00:29:08 právě v tom tabletu.
00:29:10 Já jsem říkal příklad své dcery, kdy její taška má 14, 15 kilogramů
00:29:14 a chodí do čtvrté třídy, takto by to nahradil jeden tablet.
00:29:18 Již tento pilotní projekt probíhá
00:29:20 ve spolupráci i s nadnárodními společnostmi,
00:29:23 které se do toho chtějí zapojit finančně s tím,
00:29:26 že výuka nebude celá překlopena do této podoby,
00:29:28 ale pouze třeba 20 minut z hodiny.
00:29:31 Zatím výsledky pilotáže jsou velmi dobré
00:29:33 a naším cílem je vybavit školy moderními technologiemi,
00:29:37 abychom dohnali vyspělé státy.
00:29:39 A cena pomůcek, ta bude jaká?
00:29:41 Tablety si budou platit školy, nebo to bude spoluúčast rodiny?
00:29:46 Co se týče tabletů,
00:29:47 tak my teď připravujeme do nového operačního programu 3V
00:29:51 jednu prioritní osu,
00:29:53 která by právě toto mohla zafinancovat.
00:29:55 Na druhou stranu tady nechceme mít nějaké problémy,
00:29:58 které byly v minulosti v českém školství,
00:30:01 kdy se nakoupily pomůcky
00:30:03 a v podstatě nikdo s tím neuměl pracovat
00:30:05 a někde se to válelo.
00:30:06 Naším cílem je nejprve naučit učitele
00:30:09 s tím interaktivně pracovat, druhý krok je naučit s tím děti
00:30:13 a pak to může být jako vhodná pomůcka,
00:30:15 zdůrazňuji, doplňující pomůcka.
00:30:17 Neodpověděl jsem vám na ty finance,
00:30:19 my teď máme od pana premiéra úkol připravit finanční prostředky
00:30:23 na příští rok.
00:30:25 Já budu chtít právě navýšit na tuto reformu
00:30:27 regionálního školství o 2 miliardy, na inkluzi o 2 miliardy,
00:30:31 na vysoké školy o 1,2 miliardy
00:30:34 a na sport slibované 3 miliardy minimálně,
00:30:36 já předpokládám, že přijdou,
00:30:38 protože to sliboval i pan ministr financí.
00:30:41 Co se týká například elektronické formy maturit,
00:30:44 jaké tam jsou ty hlavní důvody, jen čistě finanční?
00:30:47 Je to i efektivita,
00:30:49 protože v dnešní době když se rozváží krabice s papíry,
00:30:52 tak mi to přijde velice neefektivní,
00:30:54 a zatím je to samozřejmě hudba budoucnosti,
00:30:57 protože ta strategie je do roku 2020,
00:30:59 a je to z toho důvodu,
00:31:00 že v podstatě školy nejsou vybaveny na to,
00:31:03 abychom mohli plynule na tento systém přejít.
00:31:06 Máme tam několik alternativ.
00:31:07 Jedna alternativa je, že by se to minimálně rozesílalo
00:31:11 na škole elektronicky.
00:31:12 Druhá alternativa je již trochu rozvinutější,
00:31:14 a to je, že by se to dělalo přímo na počítači ve škole.
00:31:18 Vláda se tento týden opět přiblížila
00:31:20 k výběru nového provozovatele mýtného systému.
00:31:23 Ministři schválili přepracovaný plán příprav na tendr,
00:31:26 který předložil ministr dopravy Dan Ťok.
00:31:28 První dokumentace by měla být hotová do konce července,
00:31:32 novou smlouvu by chtěl ministr podepsat už v září.
00:31:35 Stávající smlouva se společností Kapsch vyprší koncem příštího roku,
00:31:39 nový provozovatel by měl mýtný systém spravovat
00:31:42 dalších deset let.
00:31:44 Nebudu zastírat, že termín je napjatý,
00:31:48 ale chceme se pokusit stihnout ten termín tak,
00:31:51 aby byl udělaný v termínech, které máme.
00:31:54 Já si myslím, že to možné je, my chceme připravit
00:31:59 tendr tak kvalitně, aby se nám firmy neodvolávaly,
00:32:03 a aby věci mohly proběhnout, jak proběhnout mají.
00:32:06 Pokud uvidíme, že bude problém,
00:32:08 tak pravděpodobně ho budeme muset řešit.
00:32:11 Jsou nějaké aktuality třeba v jednání s Kapschem,
00:32:13 který ten dokument ještě nestihl zachytit, řekněme.
00:32:17 My s Kapschem jednáme,
00:32:18 já jsem jednal už i s panem Georgem Kapschem, majitelem,
00:32:22 a oni indikovali,
00:32:23 že jsou připraveni s námi spolupracovat
00:32:26 a poskytnout informace, které do tendru potřebujeme,
00:32:29 takže já nevím o nějakých zásadních problémech.
00:32:32 To znamená, odtajní tedy část technologie,
00:32:34 aby se na ni případně dalo navazovat?
00:32:37 Ztráta 6 miliard nehrozí?
00:32:38 Ztráta 6 miliard nehrozí, nebo nevím, proč zrovna 6 miliard.
00:32:42 Píše se to v tom dokumentu, že tolik stály mýtné brány,
00:32:45 které by zůstaly ležet ladem případně.
00:32:48 Víte co, to je velká otázka, kterou musíme rozhodnout.
00:32:51 Je to otázka, zdali majetek, který nám po 31. 12. 2016 přejde,
00:32:56 jestli když ho nevyužijeme dál,
00:32:58 je to majetek, který jsme znehodnotili,
00:33:01 jestli jednáme s péčí řádného hospodáře,
00:33:04 ale to bude muset rozhodnout někdo jiný
00:33:07 a my tu analýzu předložíme a uvidíme.
00:33:11 Stát chce zpřístupnit kulturu široké veřejnosti.
00:33:15 Počítá s tím koncepce, kterou schválila vláda.
00:33:18 Právě kulturní památky mají podle ministra Daniela Hermana
00:33:21 pro Česko zásadní význam, už jen proto,
00:33:24 že sem za nimi přijíždí miliony turistů.
00:33:26 Herman se chce soustředit v nové kulturní politice
00:33:29 hlavně na mladou generaci a vést ji k umění.
00:33:32 Třeba ve Francii je velké množství kulturních památek,
00:33:37 ale my máme to štěstí, že jsou krásné nejen z venku,
00:33:40 ale že se zachovaly i ty interiéry.
00:33:43 Proto je třeba velmi důležité, že sem právě tyto památky
00:33:46 lákají i zahraniční filmové tvůrce,
00:33:48 protože kulisy se vlastně nemusejí stavět, ty existují.
00:33:52 Dalším prvkem je vzdělávání, a to souvisí zase s přístupňováním
00:33:56 hlavně kulturního fondu mladé generaci.
00:33:58 Snažíme se o to, aby to bylo atraktivní.
00:34:01 To jsou třeba ty kreativní průmysly,
00:34:03 různé dílny pro děti, a nejen pro děti,
00:34:05 to, co třeba v oblasti vědy a výzkumu jsou tzv. science centra,
00:34:10 tak i v oblasti kultury chceme,
00:34:12 aby to nebyly jen nedotknutelné exponáty,
00:34:15 ale i třeba kopie nebo různé věci,
00:34:17 které prostě můžete vzít do ruky, můžete si třeba na sebe vzít šaty,
00:34:22 to je další z kreativních průmyslů: oděvní průmysl,
00:34:25 šaty gotické, renesanční, barokní,
00:34:27 zkrátka má to celou škálu možností.
00:34:30 A prostě vždycky,
00:34:31 když je to pro více smyslů atraktivní,
00:34:33 tak je to přístupnější a máte nějakou představu
00:34:36 a návštěva třeba jednoho zámku, teď se nechci dotknout kvality
00:34:40 výuky dějepisu, ale možná může být, řekněme, konkrétnější,
00:34:44 než 10 hodin nějakého teoretického výkladu.
00:34:47 Takže o to nám jde.
00:34:50 Tento týden se na Úřadu vlády řešila
00:34:53 i koordinace boje s korupcí.
00:34:54 Rada vlády dala souhlas s novelou zákona o střetu zájmů politiků.
00:34:58 Podle opozice se ale vládní návrh vyhýbá tomuto problému
00:35:02 v případě ministra financí a miliardáře Andreje Babiše
00:35:05 a vůbec podle nich neřeší koncentraci politické,
00:35:08 ekonomické a mediální moci.
00:35:10 Podporu dostala i změna zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.
00:35:14 Ten by nově mohl kontrolovat nakládání s veřejnými prostředky
00:35:18 u krajů, měst, obcí a státních firem.
00:35:20 Pokuta až půl milionu pro politiky, kteří by porušili
00:35:24 zákon o střetu zájmů.
00:35:25 Jeho novela počítá taky s tím, že by nově museli
00:35:28 ještě před nástupem do funkce oznámit své příjmy a majetek.
00:35:33 Dále se zavádí centrální registr,
00:35:35 protože nyní ta oznámení eviduje více jak 6000 míst,
00:35:39 zejména u politiků by měla být jejich oznámení
00:35:42 v tomto systému veřejně dostupná.
00:35:44 Podle opozice by ale novela měla řešit taky současnou situaci
00:35:48 ministra financí, miliardáře a majitele Agrofertu
00:35:51 Andreje Babiše.
00:35:54 Ten největší střet zájmů pana místopředsedy vlády,
00:35:57 tomu se ten zákon vyhýbá.
00:35:59 To si myslím, že nemůže být uspokojivé
00:36:01 ani pro koaliční voliče.
00:36:05 Kdo posadil tohoto člověka do vlády
00:36:07 s mandátem bojovat s tímto systémem?
00:36:11 Voliči.
00:36:12 Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí souhlasí
00:36:15 taky s rozšířením pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.
00:36:19 Nově by mohl prověřovat i veřejné peníze,
00:36:21 které spravují obce, kraje,
00:36:23 veřejnoprávní instituce a státní firmy.
00:36:29 Celá spousta dat existuje v elektronické podobě
00:36:32 a my se připravujeme na to,
00:36:33 abychom s nimi mohli pracovat dálkově
00:36:36 a co nejméně zatěžovali kontrolované osoby.
00:36:38 Jenže i přes ujištění Nejvyššího kontrolního úřadu,
00:36:41 se města a obce zvýšené administrativní zátěže obávají.
00:36:48 NKÚ by měl jít zřejmě po těch systémových problémech
00:36:51 v nakládání s veřejnými prostředky, obava je podle mě neopodstatněná.
00:36:56 Nejvyšší kontrolní úřad chce v budoucnu kvůli změnám
00:36:59 nabrat 30 nových zaměstnanců.
00:37:01 První kontroly používání veřejných peněz
00:37:03 by mohly začít v roce 2017.
00:37:07 Vraťme se ale k tématu povinnosti přiznávat majetek
00:37:11 před vstupem do politiky.
00:37:12 Podle Jiřího Dienstbiera čeká toho, kdo majetek nepřizná, pokuta.
00:37:16 A nejen to, ten, kdo bude vykonávat činnost
00:37:19 v rozporu se zákonem, bude platit taky.
00:37:21 Navrhujeme jednak zvýšení sankcí
00:37:25 a pak také jejich větší odstupňování.
00:37:27 To znamená, ten sankční mechanismus
00:37:29 z hlediska výše sankce by měl být dostatečný.
00:37:32 Ta horní hranice v jednom případě je až 500 000 korun,
00:37:37 tzn., řádově mohou být až statisícové sankce,
00:37:40 samozřejmě někdy ta spodní hranice je od nuly,
00:37:43 nebo začíná na jednotkách tisíc korun s tím,
00:37:48 že předpokládáme také, že ústřední správní úřad,
00:37:53 kterým by mělo být ministerstvo spravedlnosti,
00:37:56 bude provádět i určité kontroly toho,
00:37:59 do jaké míry se ty povinnosti plní.
00:38:01 Právě to zavedení jednotného evidenčního místa
00:38:06 by to mělo usnadnit.
00:38:08 Nicméně pak samozřejmě standardní přestupkové orgány
00:38:12 musí projednat případný přestupek, v případě,
00:38:15 že je zjištěno porušení zákona.
00:38:17 A kdy by zákon tedy mohl být na vládě
00:38:20 a kdy by registr mohl fungovat?
00:38:22 Stále jsme ve fázi končícího mezirezortního
00:38:25 připomínkového řízení,
00:38:26 respektive vypořádání připomínek ve velmi dohledné době,
00:38:31 maximálně několika týdnů.
00:38:34 Pane ministře, takový praktický příklad,
00:38:36 když půjde do vlády člověk, který má třeba 2 miliardy
00:38:40 a neudělá o tom přiznání, tak může dostat pokutu 500 000 Kč?
00:38:45 Vy míříte na situaci...
00:38:47 Na nikoho nemířím, dávám jen příklad.
00:38:50 V tomto případě by to nebyla ani tato hranice,
00:38:54 protože ta možnost sankce 500 000 korun
00:38:58 se zrovna na tento případ nevztahuje.
00:39:01 Za co by byla ta půlmilionová sankce?
00:39:03 Ta je za porušení povinnosti,
00:39:06 respektive zákazu vykonávat určité činnosti
00:39:11 po skončení výkonu veřejné funkce.
00:39:15 A když bude někdo zvolen a neřekne,
00:39:17 s jakým majetkem jde do funkce, tak by mu hrozila jaká pokuta?
00:39:22 Teď z hlavy vám to neřeknu, protože je tam určité odstupňování,
00:39:26 musel bych nahlédnout do návrhu zákona,
00:39:29 ale bude to někde na úrovni 50, 100, 200 000,
00:39:33 tam jsou horní hranice pro jednotlivé přestupky,
00:39:37 případně správní delikty, které jsou v zákoně vymezeny,
00:39:42 takže samozřejmě nemůžeme zavést řádově miliardové sankce
00:39:48 za přestupky nebo správní delikty v zákoně.
00:39:52 Smyslem tohoto zákona je transparentnost
00:39:55 z hlediska majetkových poměrů, a tedy proto povinnost
00:40:00 majetkové poměry nebo příjmové poměry oznamovat.
00:40:03 A úměrně tomu jsou samozřejmě nastaveny sankce.
00:40:09 Poslanecká sněmovna jede od začátku roku
00:40:11 podle nového jednacího řádu.
00:40:13 Tento týden byl ve znamení výborů.
00:40:15 Než se na ně vydáme,
00:40:16 zastavíme se ještě u elektronické evidence tržeb.
00:40:20 Opozice totiž začala tady v PS vyhrožovat,
00:40:22 že projednávání této změny zablokuje.
00:40:25 Bezmála miliardu korun by měl stát v příštích pěti letech
00:40:28 zaplatit za zavedení elektronických pokladen.
00:40:31 Vyplývá to z materiálu o zakázce na systém elektronických tržeb,
00:40:35 který ve středu projednali ministři.
00:40:37 Pravicová opozice systém tvrdě kritizuje
00:40:40 a přijetí zákona chce zabránit za každou cenu.
00:40:42 Zákon rozdělující sněmovnu znovu ve středu zájmů.
00:40:46 Ministerstvo financí ujistilo veřejnost,
00:40:48 že téměř miliardový projekt nevznikne bez veřejné soutěže,
00:40:51 a zástupci koalice dál opakují,
00:40:53 že živnostníkům žádné náklady navíc nepřinese.
00:40:57 Technologie se výrazně změnily a zlevnily.
00:41:00 Navíc, pokud je mi známo, tak si každý z těch,
00:41:03 kteří zavedou tu evidenci,
00:41:04 bude moct odepsat z daní 5 000 korun,
00:41:06 což bohatě pokryje náklady na to, aby si to pořídil.
00:41:10 Podle vlády můžou pokladny za 1 vloženou miliardu
00:41:13 vybrat navíc na daních až deset miliard.
00:41:15 Tomu ale nevěří pravicová opozice,
00:41:17 která plánuje schvalování zákona zpomalit obstrukcemi,
00:41:20 a pokud na to po příštích volbách bude mít sílu,
00:41:23 chce systém zase zrušit.
00:41:25 Tato vláda zvýšila meziročně provozní náklady ministerstev
00:41:29 právě o 10 miliard korun,
00:41:30 tak nemusí tady utrácet státní peníze
00:41:32 a šikanovat živnostníky.
00:41:35 Samozřejmě při první příležitosti uděláme všechno proto,
00:41:38 abychom ho zrušili.
00:41:39 K těmto krokům jsme připraveni kdykoli v budoucnu.
00:41:42 Pro premiéra Sobotku představují elektronické pokladny
00:41:45 jednu z největších priorit vlády.
00:41:47 Vedle koalice zákon podporují taky komunisti.
00:41:50 My jsme připraveni to opatření dotáhnout do konce,
00:41:53 myslíme si, že to výrazně zvýší výběr daní.
00:41:56 Když jsou to kamenné prodejny nebo dokonce tržnice,
00:41:59 tak tam dohled nad transakcemi je na místě.
00:42:02 On-line evidence tržeb by měla už od příštího roku
00:42:05 dopadnout na všechny majitele restaurací a obchodů,
00:42:08 tedy asi na 300 000 živnostníků.
00:42:10 Ministři zákon projednají nejdřív na konci dubna.
00:42:13 Sněmovní rozpočtový výbor poprvé projednal finanční ústavu,
00:42:17 konečné doporučení, jestli ji poslanci mají,
00:42:20 nebo nemají schválit, ale nevydal.
00:42:22 A to kvůli řadě pozměňovacích návrhů,
00:42:24 které členové dolní komory chtějí předložit.
00:42:27 Čas mají do 28. dubna.
00:42:28 Už teď ale z řad opozice zní ostrá kritika.
00:42:31 Vláda přitom její hlasy bude potřebovat,
00:42:34 pro ústavní novelu musí hlasovat tři pětiny všech poslanců.
00:42:38 To se tváří jako finanční ústava, přitom nástroje,
00:42:43 které by měly zamezit nadměrnému zadlužování ČR
00:42:45 a pak tomu, že máme obrovské výdaje na úroky,
00:42:48 které platíme každý rok, loni to bylo třeba 55 miliard,
00:42:52 tak tam vlastně žádné nejsou.
00:42:53 Vláda tam nechala pouze nadpis.
00:42:55 Chce regulovat hospodaření měst a obcí,
00:42:57 možná zdravotních pojišťoven,
00:42:59 ale sama pro sebe žádné brzdy a žádná opatření nenavrhuje.
00:43:03 To si myslíme, že je špatně,
00:43:04 a protože je to ústavní návrh zákona, tak říkáme,
00:43:07 pokud chce vláda hlasy třeba naší opoziční strany,
00:43:10 tak bude muset podpořit naše pozměňující návrhy,
00:43:13 tak, aby opravdu existovala brzda,
00:43:15 která se automaticky spustí v okamžiku,
00:43:17 kdy hospodaření státu bude v ohrožení.
00:43:21 Tak je to jejich pohled.
00:43:22 Samozřejmě ta norma může být tvrdší, může být mírnější,
00:43:26 my jsme hodně spekulovali, co vlastně dát do ústavního zákona,
00:43:30 aby bylo v Ústavě.
00:43:31 Nakonec převládlo stanovisko tam dát minimum,
00:43:34 to znamená to jedno číslo a zmínku o radě,
00:43:36 která by to měla řídit.
00:43:38 A zbytek potom řeší ten prováděcí zákon,
00:43:40 který může být potom prostou většinou měněn,
00:43:43 nicméně si myslím, že to bude mít vývoj
00:43:46 a že v současné době je to takto na stole,
00:43:49 budeme o tom ještě diskutovat.
00:43:52 V okamžiku, kdy celkový dluh dosáhne kritické hodnoty,
00:43:56 vláda navrhuje 55 %, my si myslíme, že 50 % je lepší,
00:43:59 ale to není tolik důležité, tak by např. vláda
00:44:02 měla automaticky buď navrhovat vyrovnaný,
00:44:04 nebo přebytkový státní rozpočet, aby ten dluh dále nerostl.
00:44:08 Současně budeme navrhovat i sankce pro ty poslance,
00:44:11 kteří schválí v takovém případě další schodek,
00:44:14 který bude opět zvyšovat dluhy.
00:44:16 Chceme, aby vláda také v určitých případech
00:44:18 musela přijít do PS a požádat PS o důvěru.
00:44:21 To jsou všechno kroky, které směřují k tomu,
00:44:24 že se může stát, že stát bude potřebovat
00:44:26 zrovna mimořádné výdaje, ale musí být širší politická shoda,
00:44:30 než jen aktuální vládní politická většina.
00:44:35 My ten strukturální deficit chceme snižovat
00:44:37 postupně do roku 2018, 2019 až pod jedno procento.
00:44:41 To znamená, on by si to představoval rychleji,
00:44:44 my si myslíme, že na to doba není,
00:44:46 abychom strukturální deficit snižovali až tak úplně rychle.
00:44:50 Tato republika se potřebuje nadechnout
00:44:52 a potřebuje ekonomiku nastartovat.
00:44:54 20 hodin veřejné služby měsíčně
00:44:56 a výměnou za to výhody ze strany státu.
00:44:59 Uchazeči o práci by nově mohli sami ovlivnit
00:45:02 své podmínky v nezaměstnanosti.
00:45:04 Senátní novelu podpořil sněmovní sociální výbor.
00:45:07 Veřejná služba by měla být motivační
00:45:09 a vést ke zvýšení příjmů lidí v hmotné nouzi.
00:45:12 Podobně, jako tomu bylo před sociální reformou
00:45:15 bývalé vlády Petra Nečase.
00:45:17 Po uplynutí doby 6 měsíců, kdy oni pobírají dávky na živobytí
00:45:22 a nebudou si sami hledat, i třeba za pomoci úřadu práce,
00:45:26 práci, tak budou odkázáni pouze na existenční minimum.
00:45:30 A v případě, že najdou práci, budou vykonávat veřejnou službu
00:45:34 v délce 20 hodin, tak mohou dostat až 40 % rozdílu
00:45:39 mezi životním a existenčním minimem,
00:45:42 plus když prokazatelně ukážou,
00:45:46 že mají náklady s hledáním nového zaměstnání,
00:45:49 tak můžou dostat další bonifikaci až ve výši 300 korun.
00:45:53 Takže si myslím, že je to poměrně zásadní senátní návrh,
00:45:57 který může přispět k tomu, aby lidi byli motivováni
00:46:01 sehnat si práci a zachovat si ty návyky.
00:46:08 Regionálním tématem číslo jedna bylo tento týden
00:46:11 jednání pražského zastupitelstva
00:46:13 o odvolání primátorky Adriany Krnáčové.
00:46:16 Padlo dokonce i trestní oznámení.
00:46:18 Podala ho TOP 09 v kauze výběru právníků
00:46:20 kolem Škodova paláce,
00:46:21 hlavního sídla magistrátních úředníků.
00:46:24 Adriana Krnáčová obvinění odmítá.
00:46:26 Koaliční zastupitelé nakonec hlasování o jejím odvolání
00:46:30 ani nepřipustili.
00:46:31 První žena Prahy je ve funkci 140 dní,
00:46:33 kritika z opozičních lavic se na ni snáší už téměř 5 měsíců
00:46:38 a na pěti jednáních zastupitelstva.
00:46:40 To dnešní mělo podle TOP 09 a ODS jediný cíl:
00:46:44 připravit ji o primátorský řetěz.
00:46:47 Podařilo se sehnat dostatečný počet hlasů pro to,
00:46:50 aby prošel program?
00:46:51 To se uvidí za chvíli.
00:46:53 Já si myslím, že nemá.
00:46:55 Takže jste měla klidné spaní?
00:46:57 No určitě, já mám vždycky klidné spaní.
00:46:59 I přesto, že bylo dopředu jasné, že návrh na odvolání primátorky
00:47:03 vůbec neprojde na program jednání,
00:47:05 než se k samotnému hlasování zastupitelé dostali,
00:47:08 trvalo to víc než 2 hodiny.
00:47:10 Ona totiž zkrátka přetekla míra toho,
00:47:12 co je, a co není normální.
00:47:15 Mě by zajímalo, jaký by byl ideální stav,
00:47:17 jak by se paní primátorka měla chovat,
00:47:19 aby opozice byla spokojená.
00:47:23 Prosím pro zařazení bodu odvolání primátorky hlavního města
00:47:26 do programu dnešního jednání.
00:47:28 Návrh nebyl přijat.
00:47:29 Pro hlasovalo 27 zastupitelů, ti z ODS, TOP 09,
00:47:33 nezařazení a Piráti.
00:47:34 K tomu, aby bod prošel, potřebovali ještě šest hlasů.
00:47:38 Proti bylo 14 zastupitelů, hlavně ti koaliční,
00:47:41 dalších 14 se zdrželo, včetně komunistů.
00:47:46 To byl princip jednání,
00:47:47 na kterém se zcela zaručeně koalice dohodla.
00:47:51 Ten důvod, který nám předložila opozice k odvolání paní primátorky,
00:47:55 není tak zásadní, aby opravdu k odvolání došlo.
00:47:59 Jsem ráda, že to dopadlo, jak to dopadlo, koalice je silná,
00:48:02 koalice chce pracovat pro Prahu a ve své podstatě se ukázalo,
00:48:06 že je jednotná také.
00:48:07 Jenže pravicová opozice si stojí za svým a nevylučuje,
00:48:10 že vyvolá další hlasování o odvolání primátorky.
00:48:13 Tím, že ve sporu o nájemné ve Škodově paláci
00:48:16 domlouvala právní zastoupení Prahy s protistranou,
00:48:19 pochybila i podle premiéra.
00:48:22 Paní Krnáčová udělala hrubou chybu,
00:48:24 nicméně sociální demokracie v Praze
00:48:26 nevidí jinou alternativu, než pokračování stávající koalice.
00:48:29 V polistopadové historii Prahy zastupitelé odvolali tři primátory,
00:48:33 prvním byl v roce 1991 Jaroslav Kořán
00:48:35 a posledním před dvěma lety Bohuslav Svoboda.
00:48:38 Adriana Krnáčová je 10. šéfkou hlavního města.
00:48:44 Opozice během pokusu schválit program
00:48:46 kladla směrem k primátorce řadu otázek.
00:48:48 Ty ale zůstaly nezodpovězeny.
00:48:50 Podle Adriany Krnáčové se netýkaly programu,
00:48:53 a proto na ně neodpovídala.
00:48:56 Máme diskusi o programu, respektive jako návrhy na program,
00:49:00 ta diskuse vlastně byla úplně mimo, tzn., že místo návrhu na program
00:49:04 se začalo diskutovat, jako kdyby byla rozprava
00:49:07 k jednotlivým bodům, takže jsme to nechtěli prodlužovat,
00:49:11 protože to v podstatě není procedurálně správně,
00:49:14 takže měly se navrhnout body programu,
00:49:16 mělo se to odhlasovat, nebo také nikoliv
00:49:18 a mělo se diskutovat potom následně, takže to je důvod.
00:49:22 Jaké tedy máte vy další kroky připravené,
00:49:24 co se týká Škodova paláce a toho soudního sporu,
00:49:27 jak tedy chcete dál postupovat?
00:49:29 Tak my postupujeme tak, jak jsme řekli.
00:49:31 My musíme vybrat dalšího advokáta, tzn. ve výběrovém řízení,
00:49:35 tak, jak jsme to učinili i v předcházejícím případě.
00:49:38 Transparentním výběrovým řízením podle interních pravidel
00:49:42 a v souladu se zákonem vybereme novou právní kancelář,
00:49:45 která se tím bude zabývat.
00:49:47 Abych ještě upřesnila, s paní Abigail Schaeffer
00:49:50 jsme se nedomlouvali na žádných slevách,
00:49:52 nedomlouvali jsme se ani na žádném zrušení
00:49:55 předkupního práva.
00:49:57 Jediné, o čem jsme se bavili, že by bylo užitečné,
00:50:00 kdybychom šli tím směrem, aby v Praze se ušetřilo
00:50:03 co nejvíc peněz.
00:50:04 To znamená, abychom vyjednali smír.
00:50:06 Ale jakým způsobem se to učiní, na to jsme právě potřebovali
00:50:10 tu právnickou kancelář, takže to je jen vysvětlení toho,
00:50:14 ale to už jsem říkala několikrát, já neměním své rozhodnutí
00:50:17 a neměním ani své vysvětlení.
00:50:19 A do kdy budete mít vybranou tu novou právní kancelář?
00:50:22 To teď nevím, protože to má zadáno úřad,
00:50:25 takže úřad to nějakým způsobem procesuje.
00:50:27 Já doufám, že co nejdřív, protože usnesením rady
00:50:30 se zruší smlouva se stávající právnickou kanceláří.
00:50:34 Má vůbec Praha zájem o setrvání v pronájmu tím,
00:50:37 že by tedy získala slevu, případně do budoucna odkoupení,
00:50:41 protože ono se mluvilo, aspoň tedy za minulé rady,
00:50:44 třeba o tom, že by se využil Kongresový palác,
00:50:47 se kterým vlastně má Praha také nějaké problémy,
00:50:50 že by se mohl využít i pro magistrát,
00:50:52 už tam nějaká agenda i sídlí, tak jen,
00:50:54 jaké varianty jsou podle vás ty nejreálnější,
00:50:56 co se týká Škodova paláce?
00:50:58 Musíme zanalyzovat ekonomicky, co je výhodné, co je nevýhodné,
00:51:02 a určitě budeme informovat.
00:51:04 Paní primátorko, co říkáte na to, že se vás nikdo z koalice nezastal?
00:51:08 Nic.
00:51:09 Já jsem za 15 let nezažil žádné takové jednání,
00:51:12 kdy by se nikdo svého primátora nebo premiéra ekvivalentně
00:51:15 z koalice nezastal, to bylo neuvěřitelné.
00:51:18 Já si myslím, že to bylo celkem v pořádku.
00:51:21 My jsme hlasovali tak, jak jsme byli domluveni.
00:51:23 Vás to nepřekvapilo?
00:51:25 Ne.
00:51:26 A nečekala jste, že by se někdo zvedl z vaší strany
00:51:29 a řekl by nějaké věci ve váš prospěch?
00:51:34 V můj prospěch je to, že jsme nehlasovali za ten program
00:51:38 a považujeme to za naprosto irelevantní,
00:51:41 že toto bylo svoláno za tímto účelem, opravdu.
00:51:44 Takže cítíte silnou pozici uvnitř, ať už koalice,
00:51:47 nebo vlastní strany?
00:51:48 Samozřejmě.
00:51:51 V noci na čtvrtek zemřel Stanislav Gross.
00:51:54 Někdejšímu premiérovi a předsedovi sociálních demokratů
00:51:57 bylo 45 let.
00:51:58 V posledních letech bojoval s těžkou nemocí.
00:52:01 Z politiky odešel před 10 lety po aféře kolem majetkových poměrů.
00:52:06 Do politiky vstoupil ve svých dvaceti letech.
00:52:09 V barvách sociální demokracie se dostal do Poslanecké sněmovny
00:52:13 a později i do vlády.
00:52:16 34 let - věk, ve kterém ho na Pražském hradě
00:52:20 Václav Klaus jmenoval premiérem.
00:52:22 Stanislav Gross se tak stal
00:52:24 nejmladším předsedou vlády v historii.
00:52:28 Já cítím velkou odpovědnost
00:52:29 a skutečně udělám vše pro to, abych nezklamal.
00:52:32 V té době patřil mezi nejpopulárnější politiky.
00:52:35 V čele vlády ale nakonec vydržel jen devět měsíců.
00:52:38 Po skandálu kolem koupi bytu rezignoval.
00:52:42 Původ je tak křišťálově čistý,
00:52:44 že prostě ani křišťál křišťálověji čistší být nemůže.
00:52:47 Kde vzal peníze na byt, nedokázal vysvětlit.
00:52:50 Jako premiér a taky šéf ČSSD v roce 2005 skončil.
00:52:53 Politiku definitivně opustil
00:52:54 a otevřel si vlastní advokátní kancelář.
00:52:57 Věnoval se taky obchodu s akciemi,
00:52:59 při něm velmi rychle zbohatl a začala se o něj zajímat policie.
00:53:03 Případ ale nakonec uzavřela s tím, že vše bylo legální.
00:53:09 Jsem přesvědčený, že se nemám za co stydět,
00:53:13 samozřejmě jedna věc je pohled morální,
00:53:17 druhá věc je pohled z hlediska zákona,
00:53:20 pravda je, že zákon je minimum etiky.
00:53:23 V posledních letech se na veřejnosti
00:53:25 objevoval jen výjimečně.
00:53:27 V dokumentárním cyklu ČT Expremiéři přiznal,
00:53:30 že nedělal jen čisté věci,
00:53:32 a svým dřívějším příznivcům se omluvil.
00:53:36 Všem vám, kteří jste mi před x lety důvěřovali,
00:53:39 pak jste měli pocit, že jsem vás zklamal,
00:53:42 tak vám se opravdu omlouvám.
00:53:44 Dodal, že se se obrátil k víře.
00:53:46 Svůj čas trávil hlavně s rodinou
00:53:48 a i přes zdravotní potíže se snažil vidět život pozitivně.
00:53:55 Jak daleko může stát zajít v rodinné politice?
00:53:58 A jak ji zformovat tak, aby byla srozumitelná pro všechny,
00:54:01 nezávisle na kulturních kořenech?
00:54:03 I o tom se bavili odborníci i politici
00:54:06 na 14. konferenci o rodině tady v Senátu
00:54:09 a natáčela Anna Chudobová.
00:54:12 Jednoznačná podpora skloubení rodičovské výchovy
00:54:15 a podpory zaměstnanosti tak, aby rodina mohla fungovat
00:54:21 a přitom mohla chodit žena nebo muž do zaměstnání.
00:54:25 Takže, jak by se to mělo odrazit v legislativě?
00:54:30 Ideálně, aby byla žena nebo ta osoba,
00:54:34 která pečuje o dítě, zvýhodněna finančně.
00:54:38 Tak, aby nebyla nucena co nejdříve opouštět dítě,
00:54:44 čerstvě narozené,
00:54:46 aby ho odkládala do jeslí apod., jen díky tomu,
00:54:50 že se snaží vyřešit ekonomickou situaci rodiny,
00:54:53 aby nebyla nucena odcházet do zaměstnání
00:54:56 v raném věku dítěte.
00:55:00 Zástupci zemí visegrádské skupiny
00:55:02 se sešli na jednání v Praze.
00:55:04 Tady v Senátu se dohodli na dobudování
00:55:06 Jižního plynového koridoru,
00:55:08 tím by měl do Evropy proudil plyn z Ázerbájdžánu.
00:55:11 Cílem je snížit energetickou závislost na Rusku.
00:55:14 Dovoz plynu přes Gruzii, Turecko a balkánské státy,
00:55:18 právě s tím počítá plán na výstavbu Jižního plynového koridoru.
00:55:22 Zástupci V4 se ale shodli i na dalších postojích
00:55:25 k energetické politice EU,
00:55:27 třeba o zdrojích by si měly členské země rozhodovat samostatně.
00:55:31 Zlepšit spolupráci by měly naopak při budování přenosových soustav.
00:55:38 U té energetické bezpečnosti na jednu stranu potřebu,
00:55:41 aby tu skladbu energetických zdrojů
00:55:43 si jednotlivé členské státy určovaly samy,
00:55:46 že to nemá být předmětem celoevropské regulace,
00:55:49 na rozdíl od různých přenosových tras,
00:55:51 kde se bez dobrého propojení v Evropě
00:55:54 asi dlouhodobě neobejdeme,
00:55:58 a těžko můžeme mluvit o nějaké energetické bezpečnosti.
00:56:02 Občanské iniciativy a profesní organizace chtějí
00:56:05 bojovat za větší nezávislost sdělovacích prostředků,
00:56:09 založily proto iniciativu Svobodu médiím.
00:56:11 Jejím cílem je odpolitizovat Rady České televize a rozhlasu,
00:56:15 bránit koncentraci vlastnictví v médiích
00:56:18 a jejich propojování s politickou mocí.
00:56:20 V jejím čele stojí advokátka Hana Marvanová
00:56:23 a někdejší mluvčí prezidenta Tomáš Klvaňa.
00:56:25 Iniciativa reaguje na výroky prezidenta Miloše Zemana
00:56:29 a vlastnictví médií Andrejem Babišem.
00:56:34 Další Týden v politice končí.
00:56:36 Příštích sedm dnů přinese třeba v Senátu jednání o tom,
00:56:39 jak zabránit nelegálnímu obchodu s vínem.
00:56:42 V Poslanecké sněmovně bude zase vrcholit jednání výborů.
00:56:45 Budeme u toho, tak se dívejte.
00:56:47 Hezký večer.
00:56:48 Skryté titulky: Dominika Bukovská Česká televize, 2015
Politika jiným úhlem pohledu – rozbory, analýzy, reportáže, rozhovory
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 3