Chat

režisér

Karel Smyczek

Režisér seriálu Dobrá čtvrť, ale i mnoha dalších filmů a seriálů - za všechny můžeme zmínit alespoň Sněženky a machři, Lotrando a Zubejda, Bylo nás pět či Poste restante - byl hostem našeho on-line chatu!

Záznam chatu ze čtvrtka 11. dubna 2013

Michaela.Jedlickova&seznam.cz: „Nemám dotaz, jen chci pozdravit, poděkovat za dosavadní tvorbu a těšit se na další. Pevné zdraví, s úctou Jedličková Michaela“

Karel Smyczek: „Dobrý den, všechny srdečně zdravím - zvláště Michaelu Jedličkovou.“

bob: „Dobrý den pane Smyczek zajímalo by mne, jest-liže možná by mohl Jste osobně, tedkons poodhalit Nám všem - publikum, jak pak konkrétně se daří, nebo vede Vám osobně., této (ne)ustálé se na(d)cházející ve Dnešní době, předtím dobrý (ne)byl Vlastňí - zdravotní stav?!, kvů-li známé je, zhoubná Nemoc - rakovina krku, toho-to (ne)ustálého se nacházejícího od kouření Cigaret. mnohokrát děkuji za odpověd, P.s., že hodně, přeji od zdravíčka“

Karel Smyczek: „V současné době dokončuji dětský seriál Špačkovi v síti času, dodělávají se na něm poslední trikové záběry a uveden by měl být v září v souvislosti s novým dětským kanálem. Kromě toho jsem natočil televizní inscenaci Hexenšus podle divadelní hry Johna Grahama.“

Miloš Cajthaml: „Ahoj, Kájo, Dva dotazy: 1. film začal jako jarmareční podívaná, díky řadě tvůrců se z filmu stalo umění, dnes je ale film zase zpátky jarmareční podívaná. Myslíš, že se z něj opět stane umění? Že tvůrci budou mít co říci a nebudou točit filmy o tom, že nemají co říci? 2. Ty jsi jeden z mála tvůrců (z žijících ještě Zd.Zelenka) , který výtečně pracuje s dětskými herci. V čem to je, že současné výkony dětských představitelů jsou příšerné? Schopnost pracovat s dětmi je dar od boha či je to v přístupu k dítěti jako k sobě rovnému a ne s blahosklonností dospělého (a v každé blahosklonnosti je pokrytectví), jak předvádí jak rozhlas, tak televize (film)? Přeju hodně zdraví, síly a tvůrčích počinů, velmi si Tě vážím.“

Karel Smyczek: „Ahoj Miloši, děkuju za dotaz. Povídání o tom, jestli je film umění, nebo ne, by bylo na dlouhou dobu. Doba 60. let, kdy všude ve světě bylo filmové vyprávění do značné míry považováno za výpověď o světě, už jsou, obávám se, nenávratně pryč. Ale i ty současné cosi o světě něco vypovídají, ať chtějí, nebo ne. Jedno staré čínské přísloví říká: Co bylo dříve podlahou, je dnes stropem. Tradice úžasných dětských herců se možná vytrácí pouze zdánlivě. Děti jsou ve filmu "používány" často, a jako mnoho jiných věcí se všechno dělá hodně šup-šup. A je to na výsledku vidět. Myslím, že s koncem Barrandova a značným omezením filmů, seriálů, inscenací vyráběných v České televizi se vytrácí předávání zkušeností. Sám dobře víš, že nejpodstatnější je vždycky správně daného malého představitele vybrat. A to chce zkušenost a složité hledání. Zdravím, Karel.“

Wiking: „Dobrý podvečer, zaslechl jsem o chysteném seriálu Špačkovi v síti času, který by z velké části měl být trikový. Jak veliká to pro Vás byla výzva? Na koho se v novém seriálu můžeme vlastně těšit? Děkuji moc za odpověď :)“

Karel Smyczek: „Dobrý den, seriál Špačkovi v síti času má sice rozsah "pouze" 8 dílů, ale rozsah práce na něm byl obrovský. Jenom pro přiblížení - pracuji na něm s mým týmem pět let. A na koho se můžete těšit? Dětští představitelé jsou Johanka Krtičková a Leonard Stirský. Z dospělých dominují např. Pavel Liška, Klárka Issová, Tomáš Hanák, Vláďa Javorský, Mirek Táborský, Simona Stašová a spousta dalších.“

David: „Dobrý den váš seriál Poste Restante který má 7 dílů proč nebyl vydán knižně.“

Karel Smyczek: „Dobrý den, Davide. To je zajímavý dotaz. Myslím, že to prostě nikoho nenapadlo. Sám se na to Marka Epsteina musím zeptat.“

Ivan Nezval: „V ČT běží seriál s názvem "Těžká léta čekého filmu" o filmové tvorbě před r. 1989. Myslím, že 60. léta, ale už konec 50. leti léta sedmdesátá přinesla desítlky skvělých filmů od vynikajících umělců všech filmových branží, od režisérů až po herce. Jaký máte názor na český film po roce 1989 - nejsou to spíš jeho těžká léta, když zvážíte kvalitu české produkce po odnárodnění ?“

Karel Smyczek: „Dobrý den, Ivane. To je vtipná otázka! Vlastně jste si odpověděl sám. K současné tvorbě nejsem tak skeptický, ale souhlasím s vámi, že je spousta filmů z let před listopadem, které jsou úžasné a budou nás bavit a zajímat ještě dlouho. A nemusí jít vždy jen o komedie. Zajímavé je, že velký ohlas mají i starší detektivky. To víte, třeba na takový film Světáci se můžu dívat pořád. Ale stejně tak i na Pelíšky.“

bob: „pozdravuji pane Smyczek chtěl bych se Vás zeptat, snad možná by mohl Jste osobně, právěže pozvat Nás všechny - publikum. Nejnovější na na(d)cházející od Fantasy seriál= Špačkovi v síti času., kde pak jste si točil Sám osobně, jako režisér/filmař., jaká pak konkrétní probýhala Společná spolupráce, tom-to působícím s pomladším režisérém: pánem Martinem Dolenským, anebo na natáčení ze hereckými kolegy a kolegyněmy, po úplným seriálografickým štábem. děkuji ke odpovězeňí“

Karel Smyczek: „Dobrý den, bobe. Martin Dolenský se ujal natáčení seriálu v době, kdy u mě našli rakovinu krku, a narychlo mě museli operovat. Shodou okolností byl Martin také mým studentem na FAMU. To, jakým způsobem se ve velkém spěchu zhostil natáčení, bylo obdivuhodné. Navíc se mnou mohl jen velmi obtížně komunikovat, protože já jsem v té době prakticky nemohl mluvit. Že mu to tak dobře šlo, byla jistě také zásluha úžasného "seriálografického" štábu. A k další části vaší otázky: Těch lidí z mladé generace, kterých si vážím, je příliš mnoho, abych je mohl všechny vyjmenovat.“

Beník: „Pane režisére, asistoval jste slavnému tvůrci Karlu Zemanovi u filmu Na kometě. Co Vám to dalo a jak na to vzpomínáte? Děkuji, mějte se fajn.“

Karel Smyczek: „Dobrý den, Beníku. U pana Zemana jsem asistoval v roce 69, a co mi nejvíc utkvělo, že při natáčení jsou i velcí mistři někdy velmi zoufalí.“

Soňa: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli vás něco inspirovalo natočit Dobrou čtvrť? Jinak je to úžasný seriál :) Děkuji.“

Karel Smyczek: „Dobrý den, Soňo. Jsem rád, že se vám seriál líbí. Léta jsem toužil natočit příběh z prostředí gymnázia, ale v tomto případě byl inspirací právě scénář Lucie Konášové.“

IS: „Zavzpomínal byste na Borise Halmiho a Karla Kováře?“

Karel Smyczek: „Dobrý den. Vzpomínám na oba velmi často... Od obou mám obrázky, na které se dívám. Myslím, že odpověď na chatu by byla velmi nepřesná. Jenom pro ostatní diváky/čtenáře připomenu, že Boris Halmi byl filmový architekt, se kterým jsem se znal od roku 59, a Karel Kovář byl mj. mým spolužákem na FAMU. S ním jsem se poznal v roce 64. Dalších slov netřeba.“

DAYD: „Byl problém hrát vadu řeči v CO je Vám, doktore?“

Karel Smyczek: „To je legrační otázka! Už jsem na tu vadu řeči skoro zapomněl. Jenomže dneska, protože nemám kus jazyka, mluvím i ve skutečnosti skoro tak blbě jako v tom filmu. Ta pidirole vznikla tak, že onemocněl některý z herců od Cimrmanů a Vítek Olmer mi ráno volal, jestli nemám ten den čas. Řekl jsem mu, že hned jedu, co si mám vzít na sebe a jakýho blbečka budu hrát. Ta vada řeči vznikla až při natáčení na place.“

DAYD: „Co vy a cenzura - komun., musel jste stříhat?“

Karel Smyczek: „Dneska je velmi rozšířené, že si všichni stěžují na cenzuru v minulosti. Nevyhnula se nikomu, ale na Barrandově jsem většinou měl zastánce z řad dramaturgů, konkrétně Oty Hofmana. Největší potíže, na které si vzpomínám, jsem měl v televizi u seriálu Třetí patro. Tam jsem některé scény neukecal.“

DAYD: „Jak se spolupracovalo s Radkem Johnem jako scénáristou?“

Karel Smyczek: „S Radkem jsme udělali kus práce a bylo to krásné tvůrčí období. Často se také zapomíná, že (kromě filmu Proč, který jsme psali spolu) spoluautorem byl vždycky Ivo Pelant. Prožili jsme spolu krásné dohadování, společný strach o výsledek a společné radosti, když se to zdařilo.“

dm: „Vaši synové a dcera se také věnují umění?“

Karel Smyczek: „Dobrý den. Dcera je výtvarnice, starší syn je technik a nejmladší se věnuje produkci a je posedlý divadlem.“

Pull The: „Kde se točila závěrečná scéna - činžovní dům -byt Zdeňka a jeho syna Tomáše - Krajina s Nábytkem? Na pražs. Smíchově?“

Karel Smyczek: „Dobrý den. Ano, bylo to na Smíchově, ale obávám se, že už bych ho nenašel.“

Anna: „Co to bylo za jazz kapelu, v níž Vladimír Javorský a Michal Suchánek v Krajině s nábytkem?“

Karel Smyczek: „Dobrý den, Anno. Ta jazzová kapela byla složena pro toto natáčení a sestavil ji Emil Viklický.“

Anna: „Čím si vysvětlujete, že Housata, Proč? a Krajina s nábytkem byli velmi dobře prodávány v zahraničí?“

Karel Smyczek: „Abych řekl pravdu, byl jsem s těmito filmy na různých festivalech, ale domnívám se, že prodej do zahraničí nebyl tak úchvatný. Myslím, že nejlépe se prodávala Krajina s nábytkem, protože její téma bylo hodně obecné.“

Anna: „Jak se spolupracovalo se skutečnými hooligans ve filmu Proč?“

Karel Smyczek: „Se sparťanskými fanoušky to bylo někdy fajn a někdy hodně složité, protože když měli něco někde ničit, tak kašlali na to, že jsem volal STOP! Proto většinu akcí, kde se něco rozbíjí, hráli herci z koncervatoře, nebo z DAMU. O znásilňování ve vlaku ani nemluvě..“

Anna: „Proč už jste 13 let v ničem nehrál jako herec?“

Karel Smyczek: „Není poptávka od mých kolegů. Sami nevědí, že si šlapou po štěstí, ale také to může být tím, že opravdu herec nejsem. Mohu se před kamerou "vyskytovat", ale z hraní mám trému. I když teď jsem dostal nabídku (kterou jsem rád přijal) od kolegy Vítka Karase. Hraju předsedu komise na DAMU. Krásné složení: Jirka Langmajer, Veronika Žilková, Boris Hybner. Myslím, že ta moje postava byla zase tak trochu blb.“

Anna: „Chystáte nějaký nový seriál či film?“

Karel Smyczek: „V nejbližší době se nic zásadního nerýsuje, kromě vlastního psaní.“

SIS: „Kdy se Vám jako herci hrálo lépe - dětské role, nebo dospělé role?“

Karel Smyczek: „Myslím, že to dětské období bylo u mě lepší, protože s odcházející bezprostředností jsem si tím víc uvědomoval, že mi to před kamerou moc nejde. Zajímavé je, že herci a členové mého štábu často říkají, jak skvěle předehrávám a jak je to baví sledovat. Ale v okamžiku, kdy vím, že kamera na mě kouká, všechno se kamsi vytratí. Takže bez jakékoli předstírané skromnosti musím konstatovat, že herec ze mě už nikdy nebude. Možná by se bezprostřednost mohla vrátit až s přibývající demencí. Ale že bych chtěl čekat zrovna na tohle... ?“

SIS: „Zmlátil Vás Josef Vinklář opravdu v seriálu Hříšní lidé...?“

Karel Smyczek: „To si vzpomínám velice dobře. Josef Vinklář měl opravdu velkou páru. Ono se to totiž na plátně ani moc šidit nedá. Protože jsem byl neduživé dítě, často mě obsazovali do rolí neduživých chlapečků, takže se mohu pochlubit, žě mě tloukl nejden národní umělec. První byl, a tím se chlubím, Ladislav Pešek. Kdykoli jsme se pak setkali, vždy se mi znovu a znovu omlouval.“

SIS: „Hodně jste i hrál ve filmech, kterou svoji hereckou roli považujete za zdařilou?“

Karel Smyczek: „Asi nejlepší role je ve filmu Holubice, leč je to výhradně zásluha pana režiséra Vláčila. Já měl jen velké oči a asi dost vciťování.“

SIS: „Stále hrajete tenis?“

Karel Smyczek: „Už asi pět let tenis nehraju především kvůli páteři. A když nahrávám vnoučatům od sítě, po pěti minutách neudržím raketu. V té souvislosti jsem si uvědomil, že jsem si nedovedl život bez tenisu představit. A taky kvůli tomu rozebírání, když skončilo utkání a vše podstatné se muselo probrat u piva. Potom jsem ale zjistil, že mě ztráta mého oblíbeného sportu až tolik nezasáhla. Vyvodil jsem z toho, že jsou věci v životě, které časem člověk nemůže vykonávat, ale smutnit nad tím nemusí.“

Aleš Zapletal: „Dobrý den, rád bych se zeptal, jestli si čtete kritické reflexe na svá díla, a to jak od profesionálních recenzentů, tak od běžných diváků (na internetu) a zda vám, zjednodušeně řečeno, nedájí spát pokud jsou negativní. A zda vám nějaké hodnocení v poslední době udělalo radost. Děkuji“

Karel Smyczek: „Dobrý den, Aleši. Čtu recenze i divácké ohlasy. Dokonce než jsem dnes začal chatovat, podíval jsem se v počítači na diskuse z doby, kdy se Dobrá čtvrť vysílala poprvé. Pochopitelně mě trápí, když je nějaká negativní reakce, protože když natáčíte film nebo seriál, tak se v něm jako režisér odrážíte, ať chcete nebo ne. A tak když potom někdo napíše, že je to blbost, tak jako by napsali o mně, že jsem blbej. Snažím se rozlišit, jestli jde o anonymní výkřik, nebo náznak rozboru nebo hledání zdůvodnění, proč se ta práce někomu nelíbí. Opravdu, ale opravdu raději čtu ty pozitivní reakce!“

bob: „příjemný den pane Smyczek rád bych se Vás zeptal, jak pak jenom máte Vlastňí postoj, před (ne)dávnem proběhlý od Český Lev 2012., snad možná se vykonalo, podle Vašeho - režisérského a filmařského a scénáristického obzoru. děkuji k odpovězeňí“

Karel Smyczek: „Na posledních Lvech jsem nebyl a bohužel jsem je neviděl ani v televizi.“

bob: „Dobrý den pane Smyczek mohl bych se Vás zeptat, jaký pak máte Vlastňí názor, tom-to se nacházejícím o (ne)legálním, že stahování a vypalování a kopírování ve Filmografické/seriálografické tvorbě, protože (ne)ustále se děje u filmů/seriálů/komedií/pohádek/drama/ televizňích sňímků/dramat/ detektivek a krimi, když máte Vy osobně, jako profesi= filmaře i režiséra i tvůrce i autora i Scénáristy, toto nějako (ne)poškozuje, zrovná Vás všechny - osobně. předem děkuji“

Karel Smyczek: „Nelegální stahování považuji za velký problém. Piráti většinou argumentují tím, že pouze ubírají těm velkým firmám, především hudebním. Ale bohužel v oblasti filmu tím ubližují především producentům. Prostě okrádají ty, kteří ten film vyrobili. Vím, že se tento trend dá těžko zastavit. Nepřijímám ani argument, že když už nějaké dílo ve virtuálním prostoru existuje, mám právo si ho stáhnout, neboť to je projev svobody.“

bob: „Dobrý den pane Smyczek zajímalo by mne, jest-liže možná by mohl Jste osobně, tedkons poodhalit Nám všem - publikum, jak pak konkrétně se daří, nebo vede Vám osobně., této (ne)ustálé se na(d)cházející ve Dnešní době, předtím dobrý (ne)byl Vlastňí - zdravotní stav?!, kvů-li známé je, zhoubná Nemoc - rakovina krku, toho-to (ne)ustálého se nacházejícího od kouření Cigaret. mnohokrát děkuji za odpověd, P.s., že hodně, přeji od zdravíčka“

Karel Smyczek: „Děkuji za optání, cítím se normálně. Jsem tři roky po operaci a ozařování. Jestli dobře rozumím otázce, musím říci, že kouření nikomu nepřidá, to je jasné. Ale onehdy jsem byl na kontrole a říkal jsem panu profesorovi Bedkovi: Já: Pane profesore, ve středu jsem na vás tak myslel! ON: A copak se přihodilo? JÁ (jsem se přiznal): Ále, trochu jsem zapařil s kamarádama... Odešel jsem mezi prvníma, ale málo toho nebylo... A pan profesor mě poučil: Když člověk zhřeší, tak potom nemá mít výčitky svědomí. Z toho jsem ty stresy a ty rakoviny. Takže z toho plyne poučení na závěr tohoto chatu: Když hřešíte, nesmíte mít výčitky svědomí. A nebo nehřeště! Děkuji za otázky. A dívejte se v úterý na Dobrou čtvrť! Karel Smyczek“