Chat

režisér

Karel Smyczek

Každé pondělí a středu (poprvé 19. září) ve 20.00 na ČT1 můžete sledovat nový seriál o mladých, ale ne jen pro ně, Dobrá čtvrť.

Záznam chatu ze středy 21. září 2005

Pavel: „Mám Vaše filmy a seriály moc rád - např. Sněženky a machři, Bylo nás pět. Mezi ně patřilo i Místo nahoře. Mohl bych se zeptat, proč nejste režisérem i jeho pokačování?“

Karel Smyczek: „Zdravím všechny chataře. Sám přesně nevím, bylo to rozhodnutí producenta, že má být pokračování na jiné tv stanici a s jiným režisérem jsem se dozvěděl až od herců. Musím přiznat, že to pro mě bylo překvapení a dost mě to mrzí. Protože si myslím, že na vzniku první série jsem měl enormní podíl.“

HansM.: „Dobrý den,proč jste nenatočil pokračování seriálu Místo nahoře a jak to,že se natáčí pokračování tohoto seriálu bez Vás a prý bude na Nově???Bude 11 dílů seriálu Dobrá čtvrť konečným číslem,děkuji za odpovědi a hezký den“

Karel Smyczek: „Za a) hledání látek, které jsou nějakým způsobem zajímavé, je těžké a tak Nova využila jisté oblíbenosti Místa nahoře. Nutno říct, že producent první série pokračování České televizi nenabídl. Za b) vedení ČT se již v průběhu dokončování Dobré čtvrti rozhodlo požádat autorku Lucii Konášovou, aby psala pokračování. Je to dost výjimečné rozhodnutí, protože obvykle se čeká, až jak budou při uvedení reagovat diváci.“

adélka: „Zdarvim Vas, pane Smyczku. Jak se Vam dari? Mam Vas moc rada a moc Vas obdivuji. Dekuji za vsechny Vase skvele serialy. Chtela bych Vas poprosit o Vasi e-mailovou adresu. Moc to pro me znamena a budu Vam moc vdecny. Diky diky moc :-)“

Karel Smyczek: „Jsem moc rád, že mě máte ráda, ale protože jsem s mailováním na štíru, odkázal bych vás na e-mailovou adresu ČT - info@ceskatelevize.cz nebo přímo na www.dobractvrt.cz, www.dobractvrt.com“

Eva Tresnerová: „Vážený pane režisére, chci poděkovat za Vámi natočený seriál Dobrá čtvrť, v době, kdy komerční televize vysílají samé reality show, je to velmi příjemná a vítaná změna, navíc jsem po prvním dílu opravdu zvědavá na díly další a těším se na příjemně strávený večer. Nejsem sice příznivkyní seriálů, protože nemám tolik času, abych se mohla pravidelně dívat na všechny díly, a už vůbec se mi nechce ztrácet čas a iluze při sledování seriálů, jimiž je právě teď televizní obrazovka přesycena, ale na Váš seriál se ráda podívám. Vaše jméno je zárukou kvality. Díky moc a přeju Vám hodně úspěchů v pracovním i osobním životě.“

Karel Smyczek: „Děkuju mnohokrát, vím, že při vysílání seriálu v pondělí a ve středu to může být pro řadu diváků složité. Navíc se, možná trochu pyšně, domnívám, že Dobrá čtvrť je takový román, u kterého když vypustíte jednu kapitolu, část obsahu vám unikne a nebude zřejmý třeba i vývoj postav. Ale důvody pro vysílání seriálu dvakrát týdně byly zřejmé. Vedení ČT chtělo divákům umožnit alternativní program k reality show.“

Jakub ze znojma: „Proč jste režíroval Dobrou čtvrť“

Karel Smyczek: „Mimo jiné mě ve scénáři nadchla jeho autenticita. Navíc mám studentské prostředí moc rád.“

Beginning of Sorrow: „Jak vzpominate na Vasi hereckou drahu - Jako jed, Proc? (v roli reportera), Co je Vam doktore...? ?“

Karel Smyczek: „Nazývat to hereckou dráhou by bylo přehnané, i když jsem hrál jako malé dítě, moc mi to nejde, a tak se občas vyskutuju v nějaké roličce u kamarádů spíš z legrace. Ve svých věcech se mihnu z pověrčivosti. Ale na tyhle filmy, o kterých píšete, vzpomínám moc rád. Navíc se na ně dá dívat i po letech.“

Breeding The Spawn: „Mel jste hodne problemu s cenzurou a lidmi jako Purš, Tugan Veselý, Muller a další, s komunisty vůbec v době normalizační totality?“

Karel Smyczek: „Jak kdy, ale budete se možná divit, třeba s filmem Proč byly menší problémy při schvalování než u Housat nebo Sněženek a machrů. Odráželo to i celkovou situaci, protože situace v době normalizace nebo na sklonku 70. let už byla úplně jiná než třeba v roce 87.“

Epitaph of the Credulous: „V ČT vůbec nedávají Váš film ( a vlastně ani v jiných tv stanicích) Nemocný bílý slon s vynikajícím Navrátilem, Štibichem a Stašovou, proč tento film neuvádějí? Poměrně působivá kritika komunismu! Vzpomínám si, že ho uvedli ještě dřívě, kvůli sametové revoluci 89, je to tak?“

Karel Smyczek: „Jsem moc rád, že si tenhle film někdo pamatuje, protože v době vzniku to bylo takové podobenství, že už víc asi nešlo natočit. Jenomže v době premiéry všechno bylo jinak a tahle otevřená výpověď už nikoho nezajímala. Nedávno jsem ten film znovu viděl a ti herci, o kterých píšete jsou fakt skvělí. Je mi moc líto, že už ho nemůže vidět právě Míša Štibich.“

Mental Decimation: „Nemáte chuť se pustit do zvárnění látky z prostředí českých extremistů - levicových (chráněných médii, intelektuály, státem) či pravicových?“

Karel Smyczek: „Zatím mě to nenapadlo, asi by záleželo na jakém příběhu by se to odehrávalo.“

Prelude To Repulsion: „Co se Vám vybaví, když řeknu Kapři pro Wehrmacht?“

Karel Smyczek: „Zima při natáčení, úžasně laskaví herci a samozřejmě Ota Pavel, za kterým jsem jezdil do Bohnic v době, kdy jsem ještě netušil, že nějakou jeho povídku zfilmuju.“

XRADIM J. STECHOVSKYX(t): „Které své dílo považujete za slabé? Pracoval jste jako scénárista, herec, režisér, tvořil jste náměty, jste z toho přepracován? Dělalo Vám potíže ve filmu Co je Vám doktore předstírat vadu řeči? Vzpomínáte si ještě na film Na Žižkově válečném voze?“

Karel Smyczek: „Na film Milana Vošmika si vzpomínám také proto, že jsem tam byl odbarvený na blond a v osobním životě jsem s tím měl docela problémy. Měl jsem před maturitou a u nás ve Slaném si spousta lidí myslela, že je to moje frajeřina. Přepracovaný se necítím, ale moje žena by vám to možná nepotvrdila. Myslím, že můj nejspornější film je Sedm hladových, protože se minul s diváky. Podle mě to bylo evidentní podobenství o té době, ale asi jsem něco udělal blbě, protože diváci to vzali spíš jenom jako komedii o tlustých lidech. Ale mám tenhle můj "tlouťoučkej film" přesto rád.“

Anomalistic Offerings: „Natočil jste film o hooligans v 80. letech, hráli tam skuteční hooligans a jak vnímáte tehdejší chuligány a ty dnešní na fotbale?“

Karel Smyczek: „Myslím, že v zásadě se moc nezměnilo, jenomže film Proč měl v sobě víc revolty. Přece jenom to byla situace v úplně jiném společenském kontextu.“

adam černý: „Myslíte že by si divák mohl dovolit v budoucnu dotvářet film sám ?“

Karel Smyczek: „Ano, myslím si, že obecně nastává díky novým technologiím období "demokratizace filmu". Protože zajímavý film může natočit každý, kdo si půjčí digitální kameru. Byl jsem na řadě přehlídek studentských amatérských prací a především dokumenty tam byly skvělé. Když totiž budete mít možnost točit rok třeba svoji babičku, tak zjistíte, že je to pozoruhodná paní i pro ostatní lidi. Při určité zkušenosti nebo pomoci sestřihnete její malý portrét, který se nebude lišit od portrétu v cyklu GEN. To není nic proti GENu, ale je to o dostupnosti možnosti natáčení. A je to krásná zábava.“

Tomáš Glomb: „Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, co vám vnuklo nápad k natáčení tohoto seriálu. Děkuji“

Karel Smyczek: „Ten nápad byl autorky Lucie Konášové a ona se částečně chtěla vrátit k době svých studií, ale hlavně chtěla vypovídat o tom, co se od té doby změnilo. Maturovala před rokem 89. Takže ta látka nevznikla proto, že někdo chtěl napsat seriál pro seriál, ale chtěl o něčem vypovídat. Původně měl mít jen šest dílů, ale pak se Lucka nějak rozepsala.“

Alli: „V jakém městě byl seriál natáčen?“

Karel Smyczek: „V Praze, většinou v Dejvicích a na Gymnáziu Jana Keplera na Pohořelci.“

Will: „Myslíte si že je Dobrá čtvrt dobrý seriál? Předem děkuji za odpověd.“

Karel Smyczek: „A co vám na to mám odpovědět? Nechci dělat ani skromného, ani nadšeně vykřikovat, že je úžasný. I když...“

Jan Hynek: „Proč nerežírujete i druhou řadu seriálu Místo nahoře?“

Karel Smyczek: „Na tuhle otázku už jsem jednou odpovídal a je to pro mne tak nemilé, že to není na jednoduchou odpověď. Ale samotný princip, že jedna televize zafinancuje něco, co má relativně úspěch a jiná toho využije k pokračování, to mě přijde dost divný.“

Lucka: „Dobrý den Jste skvělý režisér!!! Dívala jsem se na Váš nový seriál a moc se mi líbil. Chtěla jsem se zeptat jaká byla atmosféra při natáčení, když tam hraje spousta mladých herců. Chtěla bych Vás požádat o Váš autogram. Děkuji moc za Vaši odpověď Lucka Skřontová, Stěbořice 47, 747 51“

Karel Smyczek: „Na place samozřejmě byla spousta srandy, ale myslím, že spíš pro ty mladé herce než pro mě. Byla to velmi intenzivní práce, když si představíte, že oficiálně natáčecí směna, tedy pracovní den, je 12 hodin, ale řada profesí se té práci musí věnovat i potom. Ale právě díky hercům to nebylo zas tak namáhavé, jak by to mohlo vypadat. Zvlášť když jsme chtěli, aby byli bezprostřední, tak jsme je nemohli příliš svazovat technickými pokyny a vlastně jsme někdy točili i ve chvílích, kdy si mysleli, že se nefilmuje. Autogram posílám.“

Martin: „Vážený pane režisére, zajímalo by mě, zda mohou herci o svých filmových rolích s Vámi diskutovat nebo musí přesně plnit Vaše příkazy.Děkuji za odpověď.“

Karel Smyczek: „O svých filmových rolích se mnou diskutovat přímo musí, protože oni těm napsaným postavám dávají svoji vlastní osobitost. Ale někoho příliš rozebírání té postavy může i rušit. Začně o tom moc špekulovat a začně ztrácet svoji bezprostřednost. Ale každý to porovnává sám se sebou a mě zajímá, jestli by reagoval stejně, jako má v roli. Ale jako bonmot bych mohl říct: diskutovat se mnou mohou, ale musím to navléct tak, aby jim nevadilo, že vlastně plní moje příkazy. Ono u tak rozsáhlého seriálu jsou všechny návaznosti tak prokombinované, že při samotném natáčení se dají spíš detaily než zásadní věci.“

Hanka: „Dobré odpoledne, první díl Dobré čtvrti se mi moc líbil, díky! Chystáte nějaký další seiál? Přeji vše dobré.“

Karel Smyczek: „Ano, četl jsem nějaké další látky, ale teď se začnu věnovat pokračování Dobré čtvrti, protože autorka Lucka Konášová a paní dramturgyně Marča Arichteva již mají hotový rozpracovaný návrh dalších 13 dílů a já mám v tašce právě u sebe sto stránek prvního (tedy vlastně dvanáctého) dílu.“

Blanka, Praha: „Pane Smyczku, za Váš nejlepší seriál považuji Bylo nás pět. Můžete porovnat práci s dětmi v tomto seriálu a svou vlastní zkušenost coby dětského herce ? Jak na tento seriál vzpomínáte?“

Karel Smyczek: „Jistě mě moje vlastní hraní nějak ovlivnilo, tak jako nás ovlivňuje všechno, s čím se v životě potkáme, ale myslím si, že pro mě bylo podstatné především, když jsem asistoval a mohl sledovat při práci zkušené režiséry.“

Pavel Málek: „Pane režisére, určitě je třeba pochválit Vás, celý televizní štáb a samozřejmě všechny herce za snahu o další příspěvek do vlastní tvorby ČT - je tu však několik velkých (a mých laických) ALE. Po shlédnutí prvního dílu mi dílo připadá - promiňte - jako silná slátanina. Samozřejmě respektuji, že seriál musí rozehrávat paralelně řadu příběhů, což není maličkost. Přesto však v ději postrádám spád, vypravěčskou lehkost, zařazení některých dialogů mi připadá až zbytečné, u některých herců se mi zdá, že své role přehrávají bez vnitřního prožitku, čímž jim chybí přesvědčivost. Nejsem ani příznivcem "srdcervoucích" telenovel, ani akčních filmů, ani děl vysvětlujících všechno do puntíku, jen jsem z prvního dílu získal pocit ztraceného času - nejen sebe jako diváka, ale hlavně všech, kdo se na vzniku podíleli, včetně těch herců, které jinak na obrazovce či plátně vidím rád. Omluvte ještě jednou tento laický divácký názor. Sám si snad i přeji, aby byl ojedinělý.“

Karel Smyczek: „Děkuju, pane Málku, myslím, že chápu, jak to myslíte, a jsem rád, že svoji nelibost vyjadřujete tak slušně. Možná že váš pocit vznikl u prvního dílu především proto, že jsme se snažili o co nejrychlejší expozici hlavních postav. Nechci vás nějak přemlouvat, ale možná se dneska jukněte na ten druhý díl.“

zuzi: „Co je na tom, že když starší člověk pracuje s mladými, je duševně mladší?Děkuji“

Karel Smyczek: „No řeknu vám, někdy jsem měl pocit, že z těch mladejch spíš zestárnu. Ale pro mě to natáčení nebylo v tomhle směru nějak výjimečné, protože jsem mezi studenty stále a navíc moje rodina obsahuje děti a vlastně už i neděti od 31 let až po dva a půl.“

AS I DIE: „Musel jste kolaborovat s komunisty nekdy? A ucastnil jste se tzv. Anticharty? Fotbalove vytrznictvi pred Proc? bylo zobrazeno mj. ve filmu Veselý souboj a Muži v ofsajdu a snad v Přátelích bermudského trojúhelníku, Vaše zobrazení hooligans však bylo důslednější a působivější, čerpal jste hodně ze skutečnosti?“

Karel Smyczek: „Těžko říct co si kdo představuje pod pojmem kolaboroval. Ale žil a pracoval jsem tady a v té době. Anticharty jsem se nezúčastnil a ani to po mě naštěstí nikdo nechtěl, byl jsem ještě na FAMU. Při natáčení Proč jsme čerpali hodně ze skutečnosti a taky tam řada kluků a holek "z kotle" hrála.“

Robert: „Nemám dotaz k seriálu, ale k filmu Sněženky a machři: Jak se vám podařilo ve filmu zachovat oslovení "pane učiteli, paní profesorko", místo soudruhu...Film je, hádám, z roku 1982? Předem díky za odpověď.“

Karel Smyczek: „Děkuju za váš postřeh, ale abych se přiznal, už si na to nevzpomínám a nevybavuju si ani, že by s tím byl výrazný problém. Ale byla vytvořena velká komise v době, kdy už byl film v kinech, která měla rozhodnout, jestli není závadný. Někdo totiž dodatečně objevil, že hlavní myšlenkou příběhu je, že pravdu má jedinec a ne kolektiv. A musím říct, že nakonec na nás byli docela hodní. Nic jsme nevystřihovali.“

Hanka Dřízhalová: „Dobrý den, jste opravdový machr a moc a moc oceňuji jako divák Vaše vedení herců. Máte cit pro práci s nimi a to je balzám na duši. Těším se.Jak přijala seriál Dobrá čtvrť Vaše rodina?“

Karel Smyczek: „Mnohokrát děkuji, u nás doma se seriál líbí a navíc jsem především se svým maturujícím synem řadu věcí konzultoval. Taky se mihne v komparzu, poznáte ho snadno, je vyšší i než pan Schmitzer.“

petra.kamenickova@centrum.cz: „Dobry den, Vase serialy a filmy jsou fakt skvely. Chtela jsem se zeptat, je naka moznost treba i pro lidi s handicapem vcetne me, zahrat si ve filmu ci serialu? A kam muze takovy clovek jit na kompars? Me osobne to dost laka. Co natocit i nejaky serial o lidech s handicapem? Dekuju a mejte se.Petra K.“

Karel Smyczek: „Petro, pošlete svoji a telefon do televize se zdůrazněním, že je to k mým rukám. Tohle by bylo lepší probrat osobně.“

Ladislav Malý: „Dobrý den Karle, chci se vás zeptat v jakém měste se natáčelo Bylo nás pět?patří to mezi mé nejoblibenější seriály.Mám je všechny nahrané,tento seriál se vám fakt povedl.Nevíte co dělají herci z Bylo nás pět teď?díky“

Karel Smyczek: „Natáčelo se především v Kouřimi, některé děti z Bylo nás pět u herectví zůstaly (Sandra Nováková). Malý Bajza hraje, maluje a zajímá se o scénografii, Jára Pauer měl v úterý bakalářské zkoušky na FAMU, obor režie. Ostatní jsou na tom líp. Herectví se nevěnují.“

Teodor: „Karle jste z Prahy?z jaké části přesněji?Byl jste někdy v Hranicích na Moravě?díky“

Karel Smyczek: „Vyrostl jsem ve Slaném a v Praze žiju od 18 let. Hranice na Moravě super.“

Mirek: „dobri den pane karel přijdete prosim ve štvrtek na www.lide.cz do mistnosti crazy frog chtěli bi jsme abi jste tam s nama chatoval aspon chvilku odpověste prosikm děkuji vaš fanda Mirek .“

Karel Smyczek: „Ve čtvrtek se budu starat o vnoučata a ty mě zaměstnají tak, že si určitě k počítači nesednu. Omlouvám se.“

slunce: „Přeji hezký den, seriál (zatím) 1. díl se mi moc líbí, ráda bych se zeptala jaká byla práce s p. Preissovou. Tak dlouho ji nebylo vidět. Strašná chyba. Děkuji, ať se Vám daří.“

Karel Smyczek: „Paní Jana je úžasná křehká osoba s velikou vnitřní energií. Všichni jsme byli moc rádi, když roli přijala. Víte a s takovými lidmi to snad ani není práce, to je prostě dar, že s nimi můžete být.“

Basketbalistka: „Proč ste si vybral právě tyto mladé herce??Čím vás zaujali??“

Karel Smyczek: „Každý přinesl do postavy kus sebe a ta jejich osobitost, jak doufám, seriálu hodně pomohla.“

VENY: „vážený pane...líbí se vám film LEGENDY Z DOGTOWNU??????????? ODPOVĚZTE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!THENX“

Karel Smyczek: „Ještě jsem neviděl.“

Mirka: „Dobrý den ,chystáte se natočit nějaký celovečerní film, nebo komedii?“

Karel Smyczek: „Mám dva náměty, ale vždycky se trochu bojím, jestli si celovečerní film zaslouží.“

Ivo: „Jak vzpomínáte na film Pražákům je hej a máte rád hudbu Franka Zappy ? Děkuji za odpovědˇ.“

Karel Smyczek: „Byla to hektická doba, protože film začal vznikat před listopadem a všechny následné události tak zasahovaly do natáčení, že jsme z toho byli někdy mimo. Ale hlavně člověk na to samostné filmování neměl ani náladu. Tím, že jsem mohl být chvíli s panem Zappou, tak vnímám jeho hudbu pochopitelně nějak osobnějí. Myslím, že si jeho skladeb v budoucnu budou lidi vážit ještě víc.“

Mgr. Jiří Dejmal Olomouc: „Dobrý den, pane režisére. Předem Vám děkuju za Vaši práci. Jak se pracuje s mladými herci-adolescenty? Je to odlišné než s herci ve vyšším věku? Jako učitel vím, že rodiče (a zákon) velmi neradi vidí byť jen lehký výchovný pohlavek (ač byl více než zasloužený), který jejich dítě schytá, jak se Vám točí takové citlivé scény jako byly výprasky v Bylo nás pět. My se v práci vsadili, že s nejméně půltuctem podkalhotami schovaných polštářů. držíme Vám palce a věřte, že i nám kantorům se při Vašich filmech trochu uleví - někde je i hůř:-)) Nashledanou“

Karel Smyczek: „Víte, pro mne je to pořád úžasná scéna, kterou jsme několikrát opakovali, ale spíš ty záběry na tatínka než ten výprask. Malý Adam měl opravdu trochu vycpaný zadek, ale Olda Navrátil to vzal tak naplno, že se trefil několikrát i níž a Adam nám druhý den ukazoval obrovská jelita. Co se hraní mladých herců i neherců týče, je to dost různé, protože někteří se zkušeným hercům velmi rychle vyrovnají. Ale bylo by to na delší povídání.“

Antonín Skalický, Novákova 32, Plzeň: „Dobré pozdní odpoledne. Pane Smyczku je vůbec ještě někdo, kdo se Vás ptá, jak se píše Vaše příjmení? Uvažoval jste někdy o projektu pracovat s režiséry v tandemu? Na střihovém filmu? Část Vy, část někdo další? Je to vůbec lákavá příležitost? Děkuji“

Karel Smyczek: „Máte pravdu, že mě většinou lidé už automaticky píšou už se spřežkou, ale spíš ti starší. S některými kolegy se navzájem bavíme o svých scénářích, až to někdy tandem trošku je. Mně by se to docela líbilo a radši bych se věnoval části příprav, koncepce a potom zase střihu a dokončování.“

Milan, Plzeň: „Pane režisére, podařilo se vám zas natočit jednu z dobrých věcí co jdou nyní v televizi. Jak se Vám pracovalo s dnešní mladou generací herců či neherců.“

Karel Smyczek: „Děkuji všem, kdo se mnou teď povídali, ale musím letět. Překvapilo mě, že se otázky téměř vůbec neopakovaly (a u těch, které nás chválily mi opakování nevadí). Ani nevíte, s jakým rozechvěním člověk čekal na ohlasy tak rozsáhlé práce, která zabrala tři roky. Byl bych rád, kdyby diváci aspoň podvědomě vnímali tenhle seriál jako jeden rozsáhlý film, který se vysílá po kouscích. Na řadu otázek se pokusím ještě odpovědět po 26. září. Ještě jednou všem děkuji nejen za obsah ale i za formu, protože někdy povídání v anonymitě internetu předčí reality show.“