Vizuální reklama ve veřejném prostoru překročila únosnou míru a stala se “smogem”. Jak z toho ven? Režie T. Hlaváček

Litujeme, ale v současné době není pořad v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Závažnost tematiky vizuálního smogu* má vícero rovin, počínaje utvářením městského prostředí odcizeného podstatným mezilidským a společenským účelům a zbaveného ambicí o kvalitu veřejného prostoru, přes dnes závažné formy (ne)legálnosti jejich umisťování a instalací, které z mnohých měst utváří pouhé kulisy ohromných poutačů až po kreativní a odborně zpracované strategie kultivace veřejného prostoru, ať už příklady ze zahraničí nebo z některých měst České republiky. Už jen termín problematiky „vizuálního smogu“ nám decentně naznačuje, že rozbujelost reklamy ve veřejném prostoru přesáhla zdravou míru a představuje určitou formu znečištění, znečištění zákeřné svou formou a záměrem, neboť psychologicky postihuje slabší stránky naší pozornosti a hraje si neustále s podvědomím veřejnosti. Výsledkem je určitá forma obecného stresu a neklidu, které dané prostředí vyvolává a v daném směru je možné mluvit o napjatosti, stresu veřejného prostoru. Mnohé psychologické studie poukazují na sofistikovanost reklamních strategií, které fungují na principu přesvědčování a zahlcování pozornosti obyvatel města. Výsledkem není jen únava a nepřívětivost, ale rezignace nad organizací veřejného prostoru jako prostoru pro mezilidské setkávání a kultivaci. Všudypřítomný marketingový tlak utváří z veřejného prostranství nevkusný a přehlcený nosič nevyžádaných obchodních sdělení.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2021
 P ST AD HD
ŽánrDokument