Mladá argentinsko-francouzská violoncellistka a jiskřivá barokní hudba

Půvabná violoncellistka Sol Gabetta patří k instrumentalistům mladé generace, kteří mají blízko ke klasickému repertoáru i k soudobé hudbě. Hraje díla Maxe Brucha, Josepha Haydna a Luigiho Boccheriniho, stejně jako hudbu žijících tvůrců - Wolfganga Rihma nebo Sofije Gubajduliny.

Holanďan Michel van der Aa pro ni napsal scénické dílo určené sólovému violoncellu, smyčcům a videu nazvané Up-close, ve kterém Gabetta dokonce opouští tradiční místo sólisty před orchestrem a zapojuje se do jevištní akce. Nekonvenční skladba nedávno vyšla na DVD a byla oceněna prestižní Grawemeyerovou cenou.

V polovině ledna 2013 tato argentinsko-francouzská violoncellistka vystoupila hned na třech koncertech po boku České filharmonie. V pražském Rudolfinu zahrála Koncert pro violoncello a orchestr h moll Antonína Dvořáka, který patří k pilířům violoncellového repertoáru. Na programu bylo i klasické dílo polské poválečné avantgardy, Památník obětem Hirošimy Krzysztofa Pendereckého z roku 1960, postavený na masivních klastrech smyčcových nástrojů, kterým si tehdy mladý skladatel získal mezinárodní renomé.

Napište nám