Chat

Tomáš Novotný a Michael Novotný
Téma: Řekni mi, v co věříš...
Záznam chatu z pátku 20. května 2011
Jana: „Dobré ráno, chtěla jsem se zeptat, kdo určuje co je a není sekta - podle definice jež zazněla z obrazovky by byli sektou i ortodoxní Židé - pokud vím, jejich "nadbytečné" předpisy a nařízení kritizoval už Ježíš /pokud to byl někdo jiný, omlouvám se, zase tak Bibli nazpaměť neumím/. Kdysi - budeme-li se držet naší kotlinky ve středu Evropy - byli různí bohové a různá náboženství jen tomu tak neříkali. Pak přišlo křesťasnství a jak sleduji dějepis, bylo mnohdy přijato kvůli politickým a tím pádem materiálním výhodám. Jeden čas se katolická církev prohlašovala jedinou správnou a samospasitelnou a ve jménu této jediné správnosti se děly věci :-( Reformátoři vycházeli pokud vím také z Bible...........stále to byli lidé, kteří se snažili druhým vnutit svá učení z nejrůznějších pohnutek, u některých dejinných postav bych věřila i upřímnosti /Jan Hus například./ Takže znovu se ptám - kdo rozhoduje o tom co je sekta? Pokud vychází z Bible a pokud se lidé účastní dobrovolně.......Není to spíš tak, že "velké církve" ve snaze zabránit odlivu oveček opět nařizují co je a co není správné??? Myšlenky z Desatera svým způsobem formuloval už Konfucius a tak bych osobně byla náchylná věřit, že Desatero + "miluj bližního svého jako sebe samého" jsou etickým kodexem, jehož by bylo dobré se držet a svět by byl krásný. Pokud jsem vás nějakým způsobem urazila, omlouvám se. Mám velký odpor k jakýmkoli totalitám, které zavádějí lidé..... Přeji vám /oběma/ krásný den a krásný víkend!“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Děkujeme za dlouhou otázku i úvahu. Jak jsem naznačil už v živém vstupu, určit hranici mezi sektou a etablovanou církví je velice obtížné a subjektivní. Sám bych viděl sektu tam, kde ovládání členů přesáhne zdravou míru. A kde je ta zdravá hranice si musí asi určit každý sám.“
Bart3wik: „Ahojky :) Já sice nevěřím přímo v nějakou církem, ale nauku, spíše fylozofii. Je to Buddhismus, přesně řečeno Buddhismus diamantové cesty. Ono se to v poslední době hodně po Evropě rozmáhá :) Vede to tu náš učitel Lama Ole Nydahl. Naše stránky www.bdc.cz A máme již kolem 600 center po celém světě:)“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Tak, to není otázka, ale pokus o propagaci. Mimochodem: S vaším učitelem Nydahlem jsem kdysi strávil v Dánsku tři dny, bydleli jsme vedle sebe, ale nemohu říct, že by mě jeho odpovědi na mé otázky nějak přesvědčili. Ale každý si musí svou cestu samozřejmě vybrat sám.“
Draha: „Promiňte že se budu ptát jsko blondýna, ale jak to je.. bůh je jeden a každná víra ho jinak pojmenovává (křeťanství, budhismus, islám..). Neumím si vysvětlit pokud tak tomu je, že jeho jménem dělají lidé protichůdné věci. A druhá otázka... má něco společného s vírou mytologie, bohové Olympu atd..?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Bůh rozhodně není jeden. Různá náboženství uctívají různé bohy.Mnohá jsou dokonce polyteistická. Zároveň je nutno říct, že i jeden Bůh může být uctíván různým způsobem (viz. judaismus a křesťanství).“
Karla: „Jsem věřící a pro svou víru mám problémy v zaměstnání, byť nikomu nic nevnucuji, jen se to o mě ví. Pracuji ve státní správě. Mohu to vnímat jako dikriminaci? Konkrétní věci co se přihodily nebudu psát veřejně.“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Dobrý den, pakliže skutečně Vaše víra zásadním způsobem neovlivňuje Váš pracovní výkon, neměl/a byste být žádným způsobem persekuován/a. Těžko soudit bez bližších informací, avšak pravděpodobně by se mohlo jednat o diskriminaci. Přeji Vám, ať se tato nepřijemnost brzy vyřeší. Michael“
Veronika: „Dobré ráno pane docente, zajímalo by mě, jak jste se vy osobně ke studiu sekt dostal. Jaká pohnutka Vás k tomu vedla? Děkuji a přeji hezký den :-)“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Vždycky mě zajímali lidé, kteří se chovali nějak zvláštně. Když pak po roce 1989 k nám začli přicházet mnohé náboženské sekty, tak jsem byl asi jeden z mála (žel?), kdo o náboženských sektách něco věděl. A tak se všichni začli ptát, zvát mě na přednášky, žádat posudky... Tím jsem se tomuto oboru věnoval víc a víc a nakonec jsem se v něm habilitoval na Univerzitě Karlově.“
Jana D.: „Michaeli přišla jsem později k televizi, vy jste student práv, jste věřící? Myslíte si že budete praxi právníka vykonávat vždy podle svého svědomí a boha? Já mám pocit že právníci nesmí mít svědomí jak by jinak mohli obhajovat zločince např...“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Ano, i jako student právnické fakulty jsem věřící (křesťan). :-) Vzhledem k tomu, že jsem studentem posledního ročníku, tak se již více než rok v praxi (advokátní kanceláři) pohybuji. Myslím si, že svědomí a morální vyspělost by mělo být jedním ze základních předpokladů pro výkon právnického povolání. Zatím jsem se nesetkal v praxi s žádným případem, který by odporoval mé víře. To, že výkon právnické profese je slučitelný s křesťanskou vírou je možné podpořit také existenci občasnkého sdružení Křesťanských právníků, kteří se snaží o nejen etické chování mezi příslovečně bezcharakterními právníky :-) Děkuji za otázku a přeji hezký den... Michael“
miloš: „Nenapadlo Vás někdy že náboženství je to nejhorší co mohlo potkad lidsvo?Téměř všechny války byly z náboženského hlediska.co Vy n to?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Myslím si, že to je jeden z nejrozšířenějších omylů, že se jedná o náboženské války. V absolutní většině tzv. náboženských válek se jedná o nepřátelství mezi národy, ne o náboženský spor. Např. v Irsku nebojují o teologické pojetí Panny Marie, ale katoličtí Irové s protestanskými Angličany. Ani na Balkáně nejde o náboženský spor, mezi pravoslavnými, katolíky a muslimy, ale o národnostní třenice.“
Lukáš: „Nazdar Michale. Tak z Tebe je teď televizní hvězda? To je překvápko, když se člověk probudí a mrkne na obrazovku. Rád bych se zeptal, jestli víra znamená určitou jistotu a třeba i radost, která pak usnadňuje všechno, co děláš. A jestli právě to není rozdíl mezi sektami, které v zásadě pracují se strachem jako nástrojem vlivu. Díky, spolužák z práv. :-)“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Má křesťanská víra mi v každém případě pomáhá v každodenním životě, tedy i ve výkonu právnické profese. Jak je to u členů nejrůznějších jiných sekt a náboženských společností nevím, protože jsem nikdy nebyl jejich členem. ;-) Díky za dotaz. Michael“
Klára: „Dobrý den pane docente, zajímalo by mne něco o Józe v denním životě. Na první pohled se jeví jako zcela neškodná společnost, ale slyšela jsem, že taky nejsou zcela košer...na googlu se moc nezaujatých názorů na tuto splečnost najít nedá, zajímá mne Váš názor, děkuji“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Musím říct, že mám řadu výhrad proti učení a zvláště agresivnímu způsobu šíření této organizace. Aspoň jeden příklad za všechny: Jeden vysokoškolský učitel, příznivec této skupiny dal jako podmínku získání zápočtu studentům účast na semináři Jogy v denním životě ve Střílkách .... A tak bych mohl pokračovat. Nicméně tu není prostor se ze studia více vyjádřit. Pokud byste chtěla v diskusi na toto téma pokračovat, jsem k disposici na emailu: novotny@osu.cz“
Kateřina H.: „Dobré ráno, pane docente :) Budete mít ještě další živé vstupy? Řeknete i divákům některé vtipné/pikantní detaily ze života členů totalitních náboženských společností, které jste nám říkal na přednáškách? :)“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Milá Kateřino, v Dobrém ránu není čas na nic :-) Tedy ani na vtipné příběhy, nehledě na to, že máme před sebou i jiná témata než sekty. Pro příběhy tedy asi budete muset nadále chodit na přednášky :-)“
Ewik: „Co říkáte, na šíření budhismu do Evropy, vždyť je to původně asijské náboženství“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „V dnešním globalisovaném světě není možné ohraničovat šíření náboženství. Spíš bych viděl problém v tom, kdo a jak tato náboženství šíří. Jsou to skutečně legitimní představité příslušné víry?“
Jiří Bukovský: „Dobrý den. Píše se v Bibli o reinkarnaci?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „O reinkarnaci ve smyslu východních náboženství se v Bibli nepíše. Výjimečně se zmiňuje návrat jednotlivce do tohoto světa. Biblickým konceptem je tzv. znovuzrození, znamenající nový duchovní život, které lidé někdy zaměňují s reinkarnací.“
Petr Sosnovec: „Jaký je váš osobní názor na to, že v roce 2012 má být konec světa?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Já osobně jsem nevěřící Tomáš, co se týče takovýchto předpovědí. Mimochodem: podle některých má soudný den nastat 21. 5. 2011, tedy zítra.“
Franta: „Jak se slučuje s údajnou svobodou vyznání fakt, že mě mohou chodit až domů obtěžovat různí náboženští blouznivci ? Já bych si nedovolil obcházet lidi a vnucovat jim svoje ateistické názory protože bych to považoval za omezování osobní svobody. Jehovisté jsou u nás povoleni ale v řadě civilizovaných zemí jsou zakázáni. Proč ?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „V případu Kokkinakis proti Řecku Evropský soud pro lidská práva určil, že jedním ze základních složek náboženské svobody je svoboda snažit se přesvědčit o své víře i jiné lidi (samozřejmě i v tomto případě je třeba respektovat zachování jejích svobody myšlení, či náboženského přesvědčení...). Vaším právem však je samozřejmě se s dotyčnou osobou odmítnout bavit.“
František Pepuš: „Co říkáte na to, že muslimové chtějí stavět mešity v našich městech? Myslíte, že v muslimských zemích by mohli křesťané stavět kostely?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Domnívám se, že by pravidla měla být stejná na obou stranách. Tedy: Pokud muslimové požadují trest smrti pro toho, kdo přestoupí z islámu ke křesťanství, je otázkou, kolik svobody jim poskytnout k přesvědčování k přestupu k islámu.“
Karel Žiga: „Jak poznám sektu?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Jak jsem již říkal v živém vstupu, určit přesnou hranici mezi sektou a církví není snadné. Přesto jsou určité výrazné znaky, které sekty charakterizují: např. totalitní organizace, která hierarchicky ovládá členy až do těch nejsoukromějších a nejintimnějších detailů. Dalším znakem je tajení nauk, které by mohly zájemce odradit a pod... Rozhodně není možné sektu určit podle počtu členů nebo uznání státními orgány.“
Pitris: „Přeju vám oběma ať držíte víru v Krista a smysl pro humor :o).“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Za nás oba děkuji... :-) Michael“
Ríša: „Co říkáte na kruhy v obilí? Já si osobně myslím, že je to jenom podvrh.“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „I my jsme v tomto ohledu velkými skeptiky. T. a M. Novotní“
Jana: „Přeji oběma krásné ráno (byť v zajetí tv kamer), chtěla bych se dozvědět od p. doc. Novotného, zda jste byl při návštěvě "bohoslužeb" některé sekty požádán o pomoc s odchodem jedním ze členů sekty. A od Michala Novotného bych se ráda dozvěděla zda se chce také věnovat (i přes své pravnické vzdělání) oblasti sekt, jako jeho tatínek. A pokud ano, jak. Díky za odpověď a Váš čas. Jana“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Jsem členem Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů a jedním z úkolů této společnosti je právě pomáhat lidem, kteří odešli ze sekty, anebo rodinám těch, kteří se k sektě připojili. T.Novotný Dobrý den, i přes své právnické vzdělání se převážně o křesťanskouteologii velmi zajímám. Co se týče oblasti sekt a nových náboženských směrů, tak momentálně dokončuji diplomovou práci, která se zabývá tématem "Náboženské svobody a jejich hranic".“
Eva: „Jaký je váš názor na sektu guru Járy? Děkuji za odpověď“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Pokud máte na mysli Járu Dobeše a jeho Poetrii, tak se jedná o jednu z nejproblematičtějších skupin. T. Novotný Já bych k tomu jen dodal, že pokud mám správné informace, tak je tento vrcholný představitel momentálně vyšetřován orgány činnými v trestním řízení pro podezření ze spáchání několika trestných činů. M. Novotný“
Karolína: „Jaký je váš názor na ufo a mimozemské civilizace?“
Tomáš Novotný a Michael Novotný: „Jistě myslíte, uctívače UFO, kteří se profilují jako náboženské společnosti. Ti často vykazují zcela běžné znaky sekt.“