Chat

PhDr. Václav Mertin
Záznam chatu ze čtvrtka 26. června
ANTIMONY: „Jakou roli by měl hrát dětský psycholog při odhalování při odhalování šikanování dětí?“
PhDr. Václav Mertin: „Psycholog může získat podezření nebo dokonce přesvědčení, když s dítětem déledobě pracuje. O něco větší šanci má např. školní psycholog, který žije se školou. Žádné speciální nástroje na zjištění šikany, které by ji jednoznačně odhalil, neexistuje.“
ANTIMONY: „Pro koho není vhodný dětský psycholog?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, neumím si představit, že by návštěva psychologa mohla někomu ublížit.“
ANTIMONY: „Pro koho je vhodný dětský psycholog?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, dětský psycholog je vhodný pro každého, kdo si myslí, že je s dítětem nějaký problém (aspoň trochu psychologické povahy). Je jedno, jestli jsou to rodiče, učitel, samo dítě.“
ANTICYKLON: „Jaká je nejlepší osvěta z hlediska dětského psychologa?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, osvěta by měla cílit na rodiče úplně nejmenších dětí - u nich jsou možnosti ovlivnění, ale i zájem o dítě úplně největší. Jen bych připomněl vzdělávání starších lidí, kteří už mají děti velké. Podstatné je, že v životě zastávají pozice, kde se o dětech také rozhoduje.“
ANTIMONY: „Jaký je nejlepší dětský životní styl z hlediska dětského psychologa?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, hodně podporuji, aby děti co nejvíc času trávily s rodiči. Pak sdílejí jejich životní styl.“
Marie: „Dobrý den, moje šestiletá vnučka má občas, když něco chce, záchvaty křiku, které trvají i hodinu. Dělá to prakticky jen rodičům. Za každou cenu si prosazuje svoje. Nepomáhá domluva, zákazy, dokonce ani sprcha studené vody. Dělá to prakticky odmalička.Udělá to doma nebo i na veřejnosti. Co s ní? Mysleli jsme si, že z toho vyroste.“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, věřte tomu, vyroste z toho. Sprchy nepodporuji. Za vhodný pokládám rozhodný přístup. A také to, aby si dcera křičela někde, kde rodiče nebude rušit a obtěžovat. Měla by se dovídat, že i oni mají právo na klid. A pokud udělá ostudu venku, tak pokud to jde, vzít za ruku a odvést pryč, kde nebude rušit ani rodiče ani okolí. Někdy lze situaci předejít zejména, když víme, že už k situaci došlo.“
ANTI1: „Jaká by měla být etika a morálka dětského psychologa?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, jistě nelze vyjmenovat všechny zásady. Tak alespoň dvě. Psycholog by se měl vždy zaměřit na to, aby neublížil. Současně pak je důležité, aby informace svěřené klientem zůstaly opravdu důvěrné.“
ANTI: „Jaká je nejlepší prevence u dítěte z hlediska dětského psychologa?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, všemu se předejít nedá. Ale kdybychom víc mysleli na prevenci, tak by k části problémů skutečně nedošlo. Uvedu jeden příklad. Jestliže se situace a reakce dítěte vyskytla, tak je pravděpodobné, že se vyskytne znovu. A je na nás, abychom upozornili dopředu dítě, že pokud dojde k tomu..., tak bude následovat méně příjemné opatření.“
ANTIMONY: „Jak vidíte spolupráci dětského psychologa s s dětským neurologem?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, v této oblasti jsou mé zkušenosti poměrně malé. Ale je zřejmé. že některé psychické problémy dítěte mají tělesný (tedy např. nervový) podklad, jindy naopak tělesné problémy mají psychický základ. Takže spolupráce je důležitá - za podstatné pokládám, aby byli o ba tito odborníci na jednom pracovišti.“
Dana: „Dobrý den, děti si své kamarády vybírají samy. Ty malé, hlavně holčičky se chvíli "baví" s tou a pak s jinou. Co dělat s matkou, která je nutí,aby si s její dcerou hrály, odchytává si je bokem, popř.to řeší přes tř. učitelku ve škole, která na děti také tímto směrem apeluje?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, nebojte se, děti si nechají mluvit do kamarádů jen prvních letech. Takže to vydržte, vnučka vše přežije. A pak už si bude vybírat sama.“
Zdeňka: „Problem s 6-ti letym chlapcem, ma tzv. hluch, 3x mu reknete ať něco udělá a on nic nebo si nedá vysvetlit , že se "to" nedělá , jaj vysvětlit dětskou šikanu, kdy starši kluci si z mladšich děti dělaji sluhy apod, prostě co s dětským vzdorem, děkuji“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, já bych po druhém "varování" vstal a dovedl bych ho k tomu, co má udělat. A kdyby se bránil, tak bych použil sílu (ne bití!). Přece jste dali pokyn, dítě ho má splnit. Něco úplně neovlivníte (s chlapcem nejste 24 hodin). Vysvětlováním bych šetřil. Nezapomínejte na příklad. A nezapomínejte na to, že "u nás tohle neděláme, my tohle neděláme".“
Renáta: „Dobré ráno pane doktore! Prosím,co může znamenat u 7 letého chlapce: ( Praskl mu jeho oblíbený balónek a on nakreslil hrobeček a dal ho k tomu balónku.Děkuji Vám za Vaši odpověď.“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, nic. Děti bývají "buď anebo" a nic mezi tím. Takže víc bych za tím nehledal.“
Milan: „Jak pracovat s drzým dítětem, které provokuje a zároveň ví, že "nemůže" být uhozeno, a v podstatě mu není co udělat? Jeho rodiče mu maximálně domluví, což reálně nemá žádný účinek - dítěti je to jedno. Pokud dítě ignoruji, provokuje dále. Děkuji.“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrý den, nic v životě není samo o sobě. Takže já zkusím jen kousek. Ať zkusí rodiče využít myšlenku následků. Ty děláš něco, čemu nerozumíme. My ti neporozumíme, když budeš zase ty něco chtít. A nebudeme ti rozumět, dokud se nebudeš chovat přijatelně.“
Jan: „Dobrý den, pane doktore, Prosím o konzultaci s mojí dcerou 16 let, problémy s depresemi a příjmem potravy. Jan Mladá Boleslav“
PhDr. Václav Mertin: „Milý pane, samozřejmě se nebráním. Ale necítím se jako odborník na poruchy příjmu potravy. Zkuste se podívat na Family Hub - třeba tam objevíte někoho šikovnějšího. Přeju dobrý výběr.“