Chat

učitel ZŠ Baška u Frýdku- Místku, odborný konzultant v oblasti didaktiky a praxí, Katedra matematiky s didaktikou, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, vítěz ocenění Global Teacher Prize Czech Republic 2019

Mgr. Tomáš Chrobák

Záznam chatu ze středy 5. března

ANTI: „Je stále vzorem a inspirací Jan A. Komenský ohledně didaktiky?“

Mgr. Tomáš Chrobák: „Rozhodně. Samozřejmě se didaktika zase posunula dále, ale rámcově to byl nadčasový génius a mnohé jeho myšlenky se promítají i do strategie 2030+, což má být směr, kterým se má vydat vzdělávání“

ANTI: „Jaká je česká didaktika?“

Mgr. Tomáš Chrobák: „Já se věnuji především didaktice matematice a tady můžu říct, že mnoho kvalitní práce odvádí tým na UK kolem prof. Vondrové. Zároveň je třeba říci, že učitelé matematiky mají naprosto zoufalou podporu v tom, aby učili matematiku lépe. Například neexistují v podstatě žádné dlouhodobé kurzy pro učitele matematiky.“

ANTI: „Co je důležité, když se spojí témata matematika a didaktika?“

Mgr. Tomáš Chrobák: „Ať matematika nepřeváží didaktiku. Mnohdy se učitelé velmi zaměřují na předmět a zapomenou, že učí děti. Je přirozené, že máme ve třídě děti nadané, dyskalkuliky, s poruchou pozornosti atd... a toto vše nám pomáhá ošetřit právě didaktika matematiky. Zatím je velký prostor pro osvětu mezi učiteli v tomto směru.“

ANTI: „Jaké dezinformace se objevují v souvislosti s didaktikou?“

Mgr. Tomáš Chrobák: „zajímavá otázka :) Napadají mě tyto nešťastné přesvědčení, které mnohdy jsou slyšet od rodičů či učitelů: Učení má bolet, matematika není pro každého, děti to má vše bavit, děti to nemusí bavit“

Petr Štefaník: „Povině zavést na školách šachy , učí děti logicky myslet a rozvijí jejich osobnost existuje program šachy do škol , a co vím tak na Bašce se koná šachový turnaj nebo se s pojit s Petrem zárubou s F-M na chessfm.cz určitě poradí“

Mgr. Tomáš Chrobák: „Ono s tím povinným zavedením čehokoli to není úplně jednoduché...ať se to neotočí nakonec právě proti šachům... Jinak s tímto projektem mám krásné zkušenosti. Moje vlastní děti vedl v mateřské škole Beruška Martin Kocur a doteď si myslím, že sklízím ovoce za jeho práci.“

Eva: „Dítě 3.třída má „odpor“ k učení, vždy s donucením a „slzičkami“, sčítání, odčítání, malá násobilka dělají veliké problémy. Co by jste poradil, jak mu učivo vysvětlit když to nechápe, nemá představivost … děkuji“

Mgr. Tomáš Chrobák: „Bohužel je toto častý obraz. Vnímám, že je důležité, ať rodič má stále důvěru ve své dítko, že to je pouze jedna z mnoha životních výzev a nakonec vše dopadne dobře. O co více chceme od dítěte větší energii v tom, co mu nejde o to více věnujme času a energii tomu, co ho baví, co mu jde. Konkrétně u té násobilky a sčítání doporučuji mít u sebe násobilkovou tabulku a číselnou osu, kde si žák "chodí" panáčkem a takto počítá. Ne každý učitel tyto podpory u dětí dovolí, tak zvolte dobrou strategii komunikace ;)“

Petr Štefaník: „Nemyslím že by se to otočilo proti šachům stačí se podívat na úspěchy dětí s FM které začínají už ve školkách nedavno jsem četl o 3 letém indovi který má už elo 1600 a logické myšlení je pro děti lepší než hrát nějaké střílečky na mobilu , třeba můj synovec chodil na matiku o třídu víš bohužel šachy nejsou mezi sporty u nás prioritou ale kdyby byla poviná hodina a zůstala by u šachu jen 1/2 dětí stálo by to jeden úkol kolik má šachovnice štverců potom v matematických olympiádách by byly děti úspěsnější“

Mgr. Tomáš Chrobák: „Omlouvám se, ale v tomto dotazu nevidím otázku, tak to beru spíše jako názor. Děkuji“