Chat

pedagožka VŠ, provozovatelka webu Co nevíte o škole

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.

Záznam chatu z úterý 10. října 2023

ANTIMONY: „Podporují web coneviteoskole.cz i stát, celebrity, média, sponzoři?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, ne, můj web nikdo nepodporuje, je to čistě má volnočasová aktivita, která má podporu maximálně morální od mých blízkých. Helena“

denmark: „coneviteoskole.cz funguje od letoška?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Ano, spustila jsem ho v únoru tohoto roku. Helena“

ANTIMONY: „Jaký má ohlas coneviteoskole.cz v Přelouči?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Tak o ohlase přímo v Přelouči bohužel nevím. Helena“

ANTIMONY: „Jakou koncepci má web coneviteoskole.cz?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Web coneviteoskole.cz je koncipován jako osvětová stránka pro všechny, kteří se chtějí dozvědět informace o škole, zejména tedy se specializuje na základní školy. Je rozdělena na sekci pro rodiče a studenty, pro učitele, speciální sekci mají domácí úkoly a také příklady dobré praxe přímo od žáků, rodičů či samotných učitelů. Za stěžejní považuji část Pšššt!, která obsahuje mnoho zajímavých informací, které vám ve škole často vůbec neřeknou, například, že za nedonesené domácí úkoly nemůže dítě dostat pětku, že rodič nemusí být povinně členem SRPŠ, že učitel nemá právo určovat podobu zápisků ve vlastním sešitě dítěte, apod. Za důležité také považuji inspirační články pro učitele, například jak na bezpečné prostředí ve škole a ve třídě, jak na formativní hodnocení, které napomáhá učení; nebo jak třeba na tandemovou výuku či spolupráci a komunikaci s rodiči. Helena.“

Marie: „Krásné ráno, jak řešit když paní učitelka druháka nebere na vědomí doporučení z PPP, kam sama chtěla aby dítě šlo na vyšetření? ( jeden úkol místo třech, při únavě přestávka, atd.? ) paní ředitelka je laxní. Kde hledat řešení? Děkuji“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, pokud už jste řešili s učitelem i vedením školy (ideálně nejprve zajít do školy a zeptat se učitele, jakým způsobem přistupuje k doporučením z poradny; je dobré mít zdokumentováno; poté lze přejít do písemné komunikace a žádat dodržování doporučení, protože škola je ze zákona povinna je dodržovat). Pokud ani toto nepomůže, obraťte se na inspektorát České školní inspekce, která situaci prošetří. Helena“

Alžběta: „Jaký máte názor na vysvědčení, má jeho vydávání smysl?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, díky za tuhle otázku. Můj názor na vysvědčení je jasný - pokud učitel ve škole využívá formativní přístup (tedy průběžnou zpětnou vazbu, vrstevnickou spolupráci, sebehodnocení) a zároveň dává prostor pro informování rodičů o učení dítěte v tripartitách, vysvědčení v podstatě není potřeba. Nikdo ho k ničemu nepotřebuje. A až bude v zákoně ukotveno, že není povinností středních škol zohledňovat výsledky z předchozího vzdělávání, nic nebrání tomu vysvědčení jednoduše zrušit. Domnívám se, že by bohatě stačilo na konci základní školy vydat osvědčení o absolvování; na střední škole by zase bohatě stačilo pouze maturitní vysvědčení. Helena“

Lea: „Dobré ráno paní učitelko,chápu,že sešit je majetkem žáka,ale má se žák taky vychovávat k estetice?Jak to děláte vy?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, nevím o tom, že by se žák měl vychovávat k estetice prostřednictvím zápisků v jeho vlastním sešitě. Předpokládám, že estetika bude očekávaným výstupem například ve výtvarné výchově, nikoliv v matematice či angličtině. Navíc, vnímání estetiky je velice fluidní, každý má jiné estetické cítění a ve svém vlastním sešitě může mít úpravou, jakou on chce. Helena“

František: „Dobrý den. Jaký je váš názor na kolektivní tresty ve třídách (v podobě navýšení domácího úkolu). Konkrétně tři žáci neustále vyrušují a ostatní dostanou trest. Dcera už je z toho nešťastná.“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, toto je potřeba ve škole řešit. Učitel nemůže dávat žádné tresty, škola má k dispozici pouze zákonem určená výchovná opatření (napomenutí třídního učitele, důtku třídního učitele a ředitelskou důtku), žádné jiné tresty využívat nemůže. Obraťte se na učitele, případně vedení školy a žádejte, aby tato praktika nebyla v jejich škole využívána. Pokud neuspějete ani u vedení školy, obraťte se na Českou školní inspekci (je dobré k tomu mít nějak zdokumentováno, že se to ve škole opravdu děje - takže například písemné vyjádření učitele, apod.). Helena“

Jan Hampl: „Dobré ráno, zajímalo by mě, jestli a případně jak dlouho jste učila na ZŠ?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, ano - na základní škole jsem vyučovala 4 roky, 3 roky na střední škole. Více se o mně dozvíte na mém webu. Helena“

Alena: „Dobré ráno, je oprávněné, že profesor pohrozí studentovi sníženou známkou z předmětu za vyrušování ( povídání se spolužákem) v hodině ? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, není to oprávněné, protože učitel má dle zákona hodnotit v souvislosti s očekávanými výstupy, které jsou uvedené v jejich Školním vzdělávacím programu (který také musí být v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem). Nevyrušování není očekávaným výstupem, maximálně může učitel využít výchovných opatření, rozhodně ne snižovat známku z předmětu. Helena“

Soňa: „Dobry den, dcera mela od 1. - 3. tridy skvelou pani ucitelku, ktera pouzivala vase metody vyuky, komunikaci atd. Od 4. tridy ma novou pani ucitelku, ktera evidentne nepovoluje jakykoliv "sum" ve tride, piti v hodine, neustale na deti rve, nepouziva interaktivni tabuli, proste jede v tech starych metodach. Dcera ji nema rada a netesi se do skoly. Doporucujete mi si s pani ucitelkou promluvit a pripadne ji odkazat na vase stranky? Obavam se, aby si na dceru potom nezasedla. Dekuji. Moc vam fandim, kez by se vsichni ucitele preskolili dle vasi metody. Hezky den preji.“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, doporučuji za paní učitelkou zajít a požádat ji, aby respektovala fyziologické potřeby Vašeho dítěte a zajišťovala ve třídě bezpečné prostředí pro učení (což je tedy její zákonná povinnost). Pokud budete mít pocit, že si na dceru zasedla, je potřeba za ní znovu zajít a řešit, a to až do té doby, než to ustane. Můžete se samozřejmě obrátit i na vedení školy, či inspektorát České školní inspekce, pokud byste měla pocit, že nejste v komunikaci s paní učitelkou úspěšná. Helena“

Brtník: „Nedomníváte se , že Vaše názory na způsob výuky v zákl.školách je další hřebíček do rakve našeho školství ?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, pokud je to hřebíček do rakve zastaralého školství, tak jsem jen ráda. Helena“

Eliška: „Dobré ráno, úplně nesouhlasím s tím, že si žáci mohou při hodině v podstatě dělat, co chtějí. Najíst, napít a dojít si na wc mají o přestávce, k tomu je určená. Takhle to nechodí ani v práci. Navíc tím ruší ostatní žáky a zároveň i vyučující. Přeji hezký den.“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, s tímto Vaším názorem nesouhlasím a jen se zeptám - Vy také pijete, jíte a chodíte na záchod v pracovní pauze, kterou máte, tedy v té pauze na oběd? Je již dávno prokázáno, že pokud nemám uspokojené základní potřeby, nemohu se učit. Helena“

Alžběta: „Byť s Vašimi názory a pohledy na vzdělávání souhlasím, pro velkou část společnosti mohou být poměrně kontroverzní nebo nepopulární. Setkáváte se někdy s negativními reakcemi nebo osobními útoky?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, Alžběto, ano setkávám se s negativními reakcemi i osobními útoky. Beru to jako příležitost k mému osobnímu rozvoji a k rozvoji mých komunikačních dovedností. Helena“

ANTIMONY: „Co chcete s webem coneviteoskole.cz dělat v budoucnu?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, web chci neustále vylepšovat a rozšiřovat. Jsem si vědomá toho, že na webu chybí vyhledávání, což považuji za hodně důležité - ale zatím nemám prostředky na toto rozšíření. Těším se, až tuto vychytávku bude web mít. Helena“

AK: „Jak je web coneviteoskole.cz navštěvován?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, je to ve vlnách, každý den někdo přijde (minimálně 100 návštěv denně), největší návštěvnost je přirozeně na začátku školního roku a v období před vysvědčením, kdy se návštěvnost vyhoupne třeba k tisícovce. Helena“

Michal: „Jak dlouho jste učila než jste se začala věnovat této práci a na jakém stupni?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Učila jsem na základní škole (4 roky) a na střední škole (3 roky), předtím jsem vyučovala 10 let soukromě. Helena“

Michaela: „Dobré ráno, chtěla bych se Vás zeptat na radu co se týče dětí s ADHD a poruchou pozornosti. Ve třídě nejsem schopná říci jedinou větu,aby mi neskočil do řeči. Děti nemohou psát soustředěně, jelikož si stále pro sebe zpívá a pobrukuje. Nemám s tím vůbec zkušenost,takže děkuji předem za jakoukoli radu.“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „V tuto chvíli Vám spíš poradím tak, abyste se poradila s Vaším školním psychologem nebo zašla na nějaké školení (i literatury existuje mnoho). Neznám kontext Vaší výuky, neznám žáka, takže nedokáži relevantně poradit. Helena“

Tina: „Dobrý den. Jsem fascinována vašimi názory. Pokud dítěti neukazujete pravidla společenského chování vyrostou z nich zvířata. Kde se naučí, že s kapucí na hlavě a v teplácich se třeba do divadla nechodí? Star nosí na koberec tepláky? Ano je to "image"a prezentace značky za kterou mají dost zaplaceno. Nikdo děti určitě tím, když jim vysvětli bonton děti netýrá. Kultivovanost kde ji chcete naučit a kdy , když ne v dětském věku?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, hovořila jsem o tom, že pravidla společenského chování nelze ukazovat násilně - příkazy, zákazy. Učiteli nic nebrání v tom, aby s žáky mluvil a diskutoval o etiketě, slušném chování a řekl jim svůj názor na věc. Nemůže však nic takového násilně vyžadovat, nařizovat a přikazovat. Je každého věc, co si vezme na sebe. Helena“

Róza: „Dobrý den, děti mají chodit do školy slušně oblečené a bez pokrývky hlavy během pobytu ve škole včetně kapucí. Nemyslíte? A ty tepláky, hrůza. Vytažené až na doraz...Děti by měly znát trošku etikety oblékání. Děkuji“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Učitel si klidně může s žáky o slušném chování a odívání povídat, nelze však, aby jim přikazoval, co mají nosit. Každý může být oblečený, v čem chce. Škola není arbitrem slušného odívání, nemůže nařizovat. Helena“

Karel Bazika: „Škola a další organizace si kladou za úkol výchovu svých absolventů, nebo členů. Já si myslím, že to je omyl, že výchova je úloha rodiny. Vše ostatní poskytuje prostředí pro osobní rozvoj, případně sebe výchovu. Jak to vidíte vy?“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, vidím to stejně. Helena“

Karolina: „Dobrý den prosím o radu můj syn chodí do čtvrté třídy děti do první třídy ho nemají rádi furt nadavaji hlavně jeden kluk který to vše vyvolá byla sem ve škole ale nic se nezměnilo nevím si rady“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, zašla bych znovu do školy - za třídním učitelem, školním psychologem či metodikem prevence a sdělila bych jim své obavy. Zároveň bych chtěla vědět, jaký bude postup školy. Helena“

Dr. Ivo Katzler: „1 před 2 roky jsem opustil po 45 letech školu s pocitem velmi dobrým, neboť jsem praktikoval přesně takovou komunikaci , kterou doporučujete.Vytvořil jsem si parťácký vztah jak k dětem , tak k rodičům . A přirozený respekt nám společně vytvořil přesně tu pozitivní atmosféru Bohužel velké množství učitelů toto neumí a snad ani umět nebude , neboť na to nejsou zdaleka vytvořeny podmínky při přijímání studentů na PF Dobře myšlené a vytvořené konstrukce učitele navíc deformuje množství ped. nevzdělaných asistentů, nabraných pouze za účelem splnění klauzule vyhlášky o integraci.“

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.: „Dobrý den, díky za tuto Vaši zkušenost, jsem ráda, že říkáte, že respektující způsob funguje. Helena“