Chat

ombudsmanka Slezské nemocnice v Opavě

Mgr. Lenka Hanková

Záznam chatu ze čtvrtka 5. května 2022

ANTIMONY: „Kdo kontroluje práci ombudsmana Slezské nemocnice v Opavě?“

Mgr. Lenka Hanková: „určitě se zodpovídám řediteli nemocnice a ten také mou činnost kontroluje“

ANTIMONY: „Co ani ombudsman Slezské nemocnice v Opavě nevyřeší?“

Mgr. Lenka Hanková: „pokud při vzájemném setkání podnět či stížnost vyústí v závažné zjištění a nedostatky tak je vše postoupeno příslušným odborníkům pro danou oblast nebo i právnímu oddělení nemocnice“

SK: „Co řeší ombudsman Slezské nemocnice v Opavě?“

Mgr. Lenka Hanková: „Můžeme mou působnost rozdělit na několik oblastí - jedna oblast se týká odborné péče a služeb - lidé přicházejí a žádají srozumitelné vysvětlení některých odborných výkonů, vyšetření a podobně. Další oblast spadá do situací, kdy v případě úmrtí pacienta rodina či blízcí tohoto pacienta přicházejí s požadavkem na prošetření celého průběhu hospitalizace - tedy jakési průvodcovství celou dobou posledních dní jejich blízkého. další skupinka podnětů je z oblasti tzv.hotelových služeb tedy stížnosti na stravu, pohodlí, soukromí apodobně. A v neposlední řadě jsou to stížnosti na nevhodnou komunikaci či arogantní chování zdravotníků.“

Hanka Patočka: „Jakou mate lhutu, do kdy musite vyresit stiznost pacienta? Z jakeho duvodu nemocnice neresi anonymni zadosti?“

Mgr. Lenka Hanková: „Co se týká lhůty tak postupuji stejně jako u oficiálně podaných stížností jinde - tedy snažím se vyřešit co nejdříve, nejdéle do 30ti dnů od podání podnětu, pokud řešení vyžaduje delší dobu tak se vždy s tím kdo podnět podal domlouvám jak dále/ a opět prodloužím lhůtu na odpověď o maximálně dalších 30 dní“

Johanka Mašlíková: „Kdo ma zodpovednost za dite pri hospitalizaci ditete - spolu s ditetem hospitalizivavy rodic nebo zdravotnicky personal?“

Mgr. Lenka Hanková: „K tomu máme stanoven domácí řád na dětských odděleních a doprovod dětí, obvykle zákonný zástupce dítěte, je s ním seznámen na začátku hospitalizace. Obecně lze říci, že při provádění odborných zdravotnických úkonů, kde v dané chvíli není zákonný zástupce dítěte přítomen tak jednoznačně za dítě odpovídá zdravotnický personál a v situacích tzv.volna na lůžku, nemocničním pokoji, v herně je za své dítě odpovědný rodič. Pokud si potřebuje něco osobního vyřídit - drobný nákup v nemocničním obchůdku, odchod pro kávu do automatu tak je poučen, že musí personálu oddělení opuštění oddělení sdělit a pak logicky zodpovídá za dítě zdravotnický personál.“

Jaroslava 124: „Znáte práci Agnes Němečkové? Co si o ni myslíte?“

Mgr. Lenka Hanková: „Děkuji za dotaz - bohužel neznám, ale určitě se na práci podívám - pokud je ve vztahu k mé činnosti tak jistě bude zajímavá a ráda si ji prostuduji“

Miluše: „Dobrý den, mám dotaz ohledně chování lékaře k pacientovi. Nedávno jsem byla hospitalizovaná na iktové jednotce FN Plzeň. Lékaři si přečetli mé lék. zprávy jen zběžně, léky na pooperační epilepsii mi změnili, ale chování ke mně a mé rodině bylo velmi arogantní. Dokonce při dokazování, že po pravostranné hemiparéze je chození v pořádku a podle jejich slov je to jen v hlavě a tak patřím na psychiatrii, se mnou jeden lékař smíknul a há padla na zem, záznam o mém pádu nebyl sepsán, jen lékař mě opět začal řvát, co to na ně zkouším hrát a koukám se zvednout. Zvedla jsem se za pomoci opření o postel vedle které jsem zakončila při pádu. Takže jsem z této fyzické i psychické zátěže jsem tam dostala astmatický záchvat, na který mi tam ani nedávali léky i přestože jsem tuto diagnózu jsem ve zprávách psanou měla. Děvčata, která tam byla na praxi šla za nimi i sloužícími sestrami a sdělila jim, že mám nějaký záchvat. Ze sesterny zazněla je to hysterka nevšímejte si toho. Děvčata i tak ke mně přišla a pomohla mi záchvat rozdýchat. Mám nějakou možnost do budoucna nechtít být v této nemocnici na neurologie ošetřena i při záchvatů epy. Děkuji za odpověď.“

Mgr. Lenka Hanková: „Je mi líto, že máte takovou zkušenost z nemocnice. Možná by stálo za to podat stížnost na přístup a postup zdravotníků k vaší osobě přímo v dané nemocnici, prostřednictvím jejich nemocničního ombudsmana a najít řešení. Obecně k Vašemu dotazu" zda máte možnost nechtít být hospitalizována a ošetřena v dané nemocnici?" Pacient má právo požadovat poskytnutí zdravotnické péče na zdravotnickém pracovišti, které takovou péči poskytuje, podle svého výběru. Jinou otázkou je situace, ve Vašem případě epileptický záchvat,pokud pro Vás přijede rychlá lékařská pomoc a ta Vás vždy odveze do nejbližšího zdravotnického zařízení, které Vám poskytne návaznou urgentní pomoc. Takže já doporučuji vyříkat si v dané nemocnici vše co se Vás dotklo - viz má odpověď výše. Držím palce LH“

Tereza Login 92: „Proc jsou nektere domaci řády a nařízení nemocnic v rozporu s platnou legislativou a porusuji casto prava deti i dospělých? Musím nařízení, ktere není v souladu s platnou legislativou dodržovat?“

Mgr. Lenka Hanková: „Můj názor je, že pokud zjistíte v Domácím řádu zdravotnického zařízení instrukce, které porušují, zákonem daná Práva pacientů,tak nejlépe na to upozorněte některého z vedoucích pracovníků, právní oddělení nemocnice či přímo vedení nemocnice.Domácí řád musí vycházet ze zákonných norem a nelze ho libovolně mimo tento zákon měnit. LH“

Bětka Nung: „Nemocnice me v prosinci jako neockovanou donutila, vydat 1000,- Kc za PCR test proti covidu jako podminku, abych mohla byt jako doprovod pri ambulantnim vysetreni meho ditete. Antigenni test nepripoustela. Bylo toto jednani v poradku?“

Mgr. Lenka Hanková: „Bohužel "doba covidová"byla obrovskou zátěží pro všechny, jak pacienty a jejich blízké tak pro zdravotníky. Postupné získávání více a více informací o chování zákeřného viru - dokazovalo, že anitigenní testy jsou nepřesné a o mnoho významnější přesnost přítomnosti viru nám sdělí PCR test. A ten ve Vašem případě nebyl hrazen zdravotní pojišťovnou. Ale neznám detail celé situace, takže berte mou odpověď za obecnou. LH“