Chat

Mgr. Jiří Klega
Záznam chatu z pondělí 2. května 2022
Roman Kratochvíl: „Dobrý den pane magistře! Jak se díváte na pořizování nahrávek ve škole? Děti zcela bezostyšně vezmou mobil v hodině, aniž učitel o tom ví, pořídí nahrávku a rodiče potom toto často zneužijí. Byl to i případ mého kolegy. Co s tím? Děkuji za Vaši odpověď. Kratochvíl Roman“
Mgr. Jiří Klega: „Před rokem 2014 toto zákon bez souhlasu učitele explicitně zakazoval. Tato jasná formulace ze zákona v roce 2014 vypadla. A dnes je to již méně jasné. Někteří se kloní k tomu, že učitelův projev je projevem v rámci povolání a není chráněn jako osobnostní projev....ale pozor....druhá věc je ochrana nikoliv osobnostních, ale také autorských práv a lze dle mého třeba na určitou přednášku/výuku považovat za autorské dílo svého typu...ale bohužel jednoznačná odpověď dnes neexistuje...jde o to posoudit individuální případ...zneužití je dle mého názoru nezákonné,ale ne každé nahrávání a šíření lze považovat za zneužití...mám za to, že (zejména po Covidu a zkušenostech) by měla být u žáků prováděna osvěta této problematiky, že sdílením atd. mohou porušovat zákon...samotného by mne zajímalo,zda něco takového existuje na školách“
ANTIMONY: „Jak vidíte práci zmocněnců poškozeného, je to dobře, že zmocněnci poškozeného existují v českém právu?“
Mgr. Jiří Klega: „Každý má mít právo na právní ochranu, včetně zastupování...to je v zásadě ústavní právo...poškození jsou často lidé, kteří jsou v těžké pozici, mnohdy i psychicky v těžké situaci, bez sil se bránit...proto je určitě obecně dobré jim umožnit mít pomoc zástupce...navíc mnohdy je právně složité uplatnit dobře své nároky na náhradu újmy a je tedy na místě mít třeba advokáta...často to také pomáhá soudům urychlit řízení...“
ANTIMONY: „Radíte řešit stav, kdy je někdo obětí pomluvy, spíše trestněprávně nebo občansko právně?“
Mgr. Jiří Klega: „Ano, zrovna minulý týden nám soud rozhodl ve prospěch klienta případ, kdy klient byl zažalován za údajnou pomluvu....řešíme to z obou stran sporu...trestní i občanskoprávní spory“
SK: „Je nějak právně upravena práce dobrovolníků v krajských asistenčních centrech pro uprchlíky z Ukrajiny?“
Mgr. Jiří Klega: „Dobrý den, tak to by mne osobně také zajímalo. Z minulosti mám zkušenosti, a také jsem o tom před léty psal někde nějaký článek, že tyto práce jsou často bez úpravy, zejména bez smluvní....kdyby to někdo nedejbože řešil, může být problém s inpektorátem práce....ale většinou to nikdo neřeší...je to často takovýá šedá zóna...ale asi případ od případu...“
Roman Kratochvíl: „Ještě jednou dobý den pane magistře! Nyní odpovím já Vám. Tato otázka je v současné době řešitelná v rámci sociálně-patologických jevů. A já preventistou ve škole jsem. S dětmi vedu na toto téma téměř nekonečné debaty. No a každou svou hodinu začínám úvodem, že nesouhlasím s pořizováním jakékoli nahrávky mé hodiny. Ale škola a nahrávky je dle mého názoru nekonečné téma. Roman Kratochvíl“
Mgr. Jiří Klega: „Rozumím. A musí to být strašně náročné, to si dovedu představit v dnešní době, kdy v podstatě každou minutu na všechny, všetně dětí, přes telefony útočí nějaké signály, že mají něco sdílet, aby byly "in"...ale to asi každá doba měla něco podobného, jen možná ne v takovém měřítku a s takovým atakem do soukromí a osobnostních práv třetích osob...je to určitě složité téma, které se bude časem vyvíjet, včetně právních názorů a judikatura soudů toto bude stále více upřesňovat...očekávám také legislativní specifikaci třeba zrovna u učitelů k jejich ochraně...osobně si myslím, že samotná nahrávka, pakliže bude užita toliko ke studijním účelům, je ve smyslu občanského zákoníku akceptovatelná...druhá věc je ochrana autorských práv...ale zneužití záznamu už považuji za nezákonné, minimálně problematické...hranice mezi morálkou a právem však bývá někdy složitá“
Marie: „Dobrý den, v dnešní době se z mobilu často ozve: váš hovor je monitorován. Takže dělám to, že až mluvím přímo z člověkem na druhé straně, tak mu řeknu, že si tento hovor také nahrávám. Dělám něco protiprávního? Děkuji za odpověď“
Mgr. Jiří Klega: „Dobrý den, pokud to takto oznámíte předem, tak ten druhý, pokud pokračuje v hovoru,s tím vysloví souhlas tím, že pokračuje...takže toto je OK. Druhá věc je, pokud byste nahrávku chtěli nějak dále užít, tam už je třeba zase dávat pozor, zda to je dle zákona?“
J.Voráč: „Šlo by ve škole pořídit záznam zkoušení žáka za účelem přesvědčit nevěřící rodiče, že žák odmítá být zkoušený, neumí, nekomunikuje s učitelem, blábolí nesmysly apod.?“
Mgr. Jiří Klega: „Na jakýkoliv takový záznam bych si asi, tím spíše u dítěte, buď pořídil nějaký souhlas rodičů ... problém je v tom, že zatímco projev učitele je projev v rámci výkonu profese, povolání, tedy není tak moc chráněn, tak projev dítěte/žáka je chráněn více...ale na druhou stranu si dovedu představit odůvodnění, že to je součástí zkvalitnění výuky atd. ... podobně jako se žáci třeba fotí, nebo jsou nahárvky v jiných případech, třeba u nějakých akcí apod. .... dnes v zásadě je zcela běžné, že ve školce posílají denně přes třeba Whatsup fotky dětí dorodičům a dokonce všech dětí všem rodičům...byť i zde bych školkám doporučil z opatrnosti zajistit předem na začátku roku obecný souhlas rodičů, tak to nepovažuji za něco nezákonného, protože je zde určitý usus, obecný konsens, konkludentní forma souhlasu...vždy je dobré ale zajistit, aby záznam nebyl nějak zneužit, aby ho nemohl někdo třetí dále šířit apod.“
Jiří V.: „Šlo by ve škole pořídit záznam zkoušení žáka za účelem přesvědčit nevěřící rodiče, že žák odmítá být zkoušený, neumí, nekomunikuje s učitelem, blábolí nesmysly apod.?“
Mgr. Jiří Klega: „viz odpověď“