Chat

Pavel Blahut
Záznam chatu ze středy 23. února 2022
ANTICYKLON: „Podle mne je největší problém bezpečnosti silničího provozu alkohol za volantem a drogy za volantem.“
Pavel Blahut: „Dobrý den, ano, je to velice častý nešvar řidičů, předpokládá se že i bodový systém bude reagovat na tyto časté přestupky a dojde k jeho úpravě“
ANTIMONY: „Co vnímáte z hlediska BESIPU jako největší problém v MS kraji?“
Pavel Blahut: „Dobrý den, hlavním posláním BESIPu je provádět prevenci na účastnících v silničním provozu. Bohužel, jsou i účastníci v provozu, na které skoro nic neplatí. Proto se zaměřujeme na vzdělávání dětí - jak z pozice chodce, tak z pozice cyklisty - a největší "problém" je zasáhnout co největší část těchto dětí. V mnoha obcích se potýkáme s velkými problémy právě při realizace výuky dopravní výchovy. Pokud začneme děti vychovávat včas a po celou dobu je správně motivujeme a vedeme, pak se z nich stanou zodpovědní účastníci v provozu :-)“
DAYD: „Co vše musí dělat krajský koordinátor BESPIP, kterým jste?“
Pavel Blahut: „Dobrý den, obsah činnosti je vcelku rozsáhlý. Mým úkolem je koordinovat činnosti - na základě požadavků Ministerstva dopravy - to znamená komunikovat aktuální témata, ve spolupráci s Krajským úřadem působit prevenci na území Moravskoslezského kraje, a ve finále se účastníme akcí pro veřejnost, které jsou nějakým způsobem spojené s provozem na pozemních komunikacích.“
ANTI: „Jak to obecně vypadá v ČR s BESIPEM nyní?“
Pavel Blahut: „Dobrý den, podle mě to s BESIPem vypadá dobře :-) Možná v posledních letech nebylo logo BESIP vidět tak často jako v minulosti, ale za poslední 3 roky se opět dostáváme do podvědomí. Děti ve 4.třídě, ty přichází do kontaktu velice často s BESIPem, na dopravním hřišti se snaží připravit na úspěšné složení průkazu cyklisty. Pokud se s nimi pracuje dále, tak ve věku okolo 18 let, kdy nastupují do autoškoly, ještě prohloubí své vědomosti a dovednosti v provozu a stanou se řidiči motorových vozidel. Samozřejmě, i pak je potřeba na takové účastníky působit - ale zde už je to velice těžké. Řidič už má spoustu svých návyků - a možná i zlozvyků - a proto je velice obtížné změnit jejich postoj. Toto je za mne největší úkol - změnit rizikové chování mladých začínajících řidičů.“
Monika: „Dobré ráno, myslím, že jste nepochopil dotaz redaktorky. I já bych ráda znala odpověď na otázku, zda mohu využít takových těch "Lovců" nehodd typu NABOURALI VÁS (červené vozy) apod. Můžu využít jejich služeb nebo pak nejsou pojišťovnou propláceny a bude mě to něco stát? Děkuji za odpověď. a přeji hezký den.“
Pavel Blahut: „Dobrý den, dnes už je situace v této oblasti "lepší" - každopádně bych prvně kontaktoval svou pojišťovnu - a ta mi doporučí jejich smluvní servis, popřípadě upozorní na rizika když tento postup nevyužiji - a pokud pojišťovna nemá problém, pak mohu využít i služeb takovéto společnosti.“
Andrea: „Dobre rano, chtela bych se zeptat, zda je pravda, ze pri navstveve Rakouska, musi mit ridic v aute pocet reflexnich vest kolik je mist v automobilu. Absolvovala jsem kurz prvni pomoci a tam nam tuto informaci zduraznovali nekolikrat. Dekuji, preji hezky den.“
Pavel Blahut: „Dobré ráno, existuje mezinárodní úmluva o silničním provozu Vídeň 1968 - a tam se státy dohodly, že vpustí na své území automobily a stačí, že mají povinnou výbavu, která je platná v zemi, kde je vozidlo registrováno. Samozřejmě, může se stát, že při silniční kontrole bude policista toto vyžadovat - pak může být velice komplikované vysvětlit, jak se tato situace má. Na zelené kartě k vozidlu máme i linku na pomoc řidiči v zahraničí - v tento okamžik se může délka kontroly protáhnout. Proto bych doporučil při častých cestách do zahraničí "dovybavit" vozidlo povinnou výbavou, která je v dané zemi vyžadována - a pak při silniční kontrole není problém. Ale co se týká konkrétně reflexních vest - ty asi nezaberou tolik místa a v případě potřeby zvýší bezpečnost celé osádky - tedy nebál bych se je vozit i na území ČR.“
Romana: „dobre rano, synovec mel dne 18.02.2022 dopravni nehodu u Horomeric, vinik ujel. svedci kteri se ozvali na vyzvu na fb ukazuje na auto se znackou cizyho diplomata, mimo jine dalsi jizdou malem srazil pani na prechodu v Kralupech. vsude je kamerovy system, presto policie vinika zatim neztotoznila. je mozne, ze cizy diplomat ma imunitu a tudiz nebude obvinen ? jak se branit necinnosti policie?“
Pavel Blahut: „Dobrý den, toto je velice komplikované, spíš si myslím že to není ani otázka na mne. Vždy když je vozidlo registrováno v jiné zemi, musí probíhat přeshraniční výměna dat - a i toto je časově náročné. Spíše by se měl synovec dotazovat na policii jak probíhá vyšetřování. Opravdu je to nemilá situace, výhodou je že jsou svědci, kteří mohou potvrdit jak vše bylo.“
Simona: „Nerozumim proc volat 112 a ne 15/5/8...neni linka 112 pro cizince - dovolame se nejam na centralu kde si volim volbu jazyka, prepojuji si me a ja ztracim cenne vteriny, kdyz jde pri nehode o zivot, je to tak?“
Pavel Blahut: „Dobrý den, právě když vytočím 112, dovolám se do integrovaného bezpečnostního centra, kde je tedy školený personál, který mě vyzpovídá - a i on je schopen vyslat na místo hasiče či policii. Na telefonu mi radí zdravotník jak mám postupovat a navádí mě co udělat a co zkontrolovat. Výhoda je, že linka 112 jde vytočit i na telefonu, když má zablokovanou klávesnici a taký mnohým dělá problém, jaké tel číslo je na záchranku, hasiče....“
Josef: „Dobrý den, jaký je váš názor na cyklisty s blikajícími světly, myslím že podle vyhlášky mají mít ve předu bílé nepřerušované světlo a vzadu červené Děkuji za odpověď Josef Školný“
Pavel Blahut: „Dobrý den, pravidla určují toto: Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Pokud jede cyklista po osvětleném úseku asi je to jedno. Ale v okamžiku kdy se pohybuje na neosvětlené části, podle mne je i pro cyklistu lepší a hlavně bezpečnější mít světla.“