Chat

PhDr. Václav Mertin
Záznam chatu ze čtvrtka 19. srpna 2021
ANTI: „Jaká je souč. česká dětská psychologie?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobrá ráno, pokud mohu soudit, tak dobrá, ale je jí strašně málo. To vidíme, když narostl počet úzkostnějších a smutnějších dětí, jak nám tato péče schází. Václav Mertin“
ANTICYKLON: „Čím je práce dětského psychologa specifická?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, ať chceme nebo ne, děti se liší od dospělých. Mají jiné zkušenosti, znalosti, jinak vidí svět... a dětský psycholog se tomu musí přizpůsobit. Jeden příklad: když se dítěti nelíbíme, tak s námi moc nemluví. Václav Mertin“
ANTICYKLON: „Jaká je etika a morálka dětského psychologa?“
PhDr. Václav Mertin: „Do bré ráno, je stejná jako u jiných pomáhajících profesí. Nesmí dítěti ubližovat (především neškodit), nesmí manipulovat, má hájit nejlepší zájem dítěte. Jinak by měl naplňovat zásady slušného člověka. Václav Mertin“
ANTICYKLON: „Je nyní v ČR dostatek dětských psychologů?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, je jich nedostatek. Ono se zapomíná, že doba mění vztah veřejnosti k praktické psychologii, takže i rodiče se častěji obracejí se žádostí o pomoc právě na psychologa. Václav Mertin“
SK: „Může dětský psycholog významným způsobem pomoci k odhalování sex. zneužívání dětí a odhalování násilí na dětech?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, může. Nemá sice žádné kouzelné nástroje, ale má vzdělání a zkušenosti, je nastaven na práci s dítětem. Výhodná je přitom spolupráce s dalšími odbornostmi. Václav Mertin“
STOP: „Jak vidíte spolupráci dětského psychologa s dětským psychiatrem?“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, každý z uvedených profesí má poněkud jiné možnosti. Základ je ve vzdělání. Psychiatr je lékař, zabývá se tedy patologií, může předepisovat léky. Naproti tomu psycholog má víc humanitní vzdělání a východisko pro něj je běžné chování a jednání. Z toho vyplývá, že se mohou obě profese velmi dobře doplňovat. Někdy je problém organizační - např. ve školství pracuje několik stovek psychologů (možná i trošku víc), ale pediatři či psychiatři nikoliv. Přitom provázání obou pohledů je pro porozumění dítěti i hledání cest k nápravě je efektivnější. Zdravotnictví tuto spolupráci má k dispozici ve větší míře. Václav Mertin“
Radka: „Dobré ráno, pane doktore, máme vnučku , která jde do první třídy a syn jí vychovává od prvních měsíců a osvojil si jí ,ale není její biologický otec. Kdy je ta správná doba jí to pověděl a jak jí to říct. Děkuji, za odpovědět .“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, co nejdřív. Teď ještě nezná řadu souvislostí, ale nebude to nijak řešit. Dítě v tomto věku, bere věci tak, jak jsou a jak jim nabízejí rodiče. Myslím, že by jí to měl sdělit jednoduše. Důležitý je příběh, jak si ji vzal, jak se ní staral, co spolu zažili. Nevím přesně jaká je situace, jestli biologický otec zmizel, takže přišel Váš. Nejsou potřeba žádné detaily. Vnučka to určitě přijme. Zdraví Václav Mertin“
Ilina: „Dobrý den, vnouček půjde do první třídy. Je kardiak a měl by mít omezení v tělesné výchově. Chtěla jsem se zeptat zda ho nechat sedět na lavičce a sledovat děti nebo pokud mohu tak si ho na tu hodinu vyzvednout. Děkuji Ilona“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, jistě záleží na paní učitelce. Obě možnosti si umím představit. Pokud by měl pěkný program (kreslení, prohlížení Čtyřlistku), pak by mohl zůstat. Je důležité, aby o tom věděly i ostatní děti. Odvádět ho mi přijde jako zbytečná komplikace. Václav Mertin“
Radka: „Biologicky otec jí nikdy neviděl a nestýká se s ní. Syn je zapsán v rodném listě . Děkuji“
PhDr. Václav Mertin: „No tak je to jednodušší. Ale rozhodně dřív než čekat až mu to řekne někdo cizí, nebo až bude dcera v pubertě. vm“
Šárka: „Dobrý den, pane doktore, nemám dotaz, jen Vám chci napsat, že máte v tv velmi příjemné vystupování a sympatické názory. Hezky se na to kouká a poslouchá. Hezký den :-)“
PhDr. Václav Mertin: „Pěkně děkuji a přeji hezký den Václav Mertin“
Mia: „Dobrý den, prosím kdy -v kolika letech doporučujete "nástup" dětí do kolektivu(skupinky, školka)? Děkuji za odpověď.“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, podle dítěte ve třech, čtyřech, pěti. Dřív nepokládám za výhodné pro rozvoj dítěte. Václav Mertin“
Helena: „Pane Doktore dobrý den, nemám dotaz, nemám již školáka. Ještě dnes se nedovedu jako matka vyrovnat s tím co dokázala kantorka říci mé dceři. Dcera byla po nehodě s autem a dost temperamentní. Utírala stoly v jídelně a děla hlouposti s hadrem. Učitelka ji řekla ,, kdyby tě to auto přejelo celou, byl by od tebe klid.. Já si dnes dovoluji tvrdit, že učitel nemusí mít veškeré informace. Je to povolání náročné, mělo by to být poslání s individuálním přístupem. I když rodiče se kterými musí být v kontaktu jsou někdy také na ,,facku,,“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, to je skutečně nejen na facku, ale na stížnost. Kdyby to udělal dlaždič (omlouvám se jim), tak bychom se nedivili. Ale učitel! Vhodná reakce dívky by byla "až po vás". Jenže to děti nedokážou, tak je musíme bránit my dospělí. Zdraví Václav Mertin“
OLA: „Dobré ráno, komunikace se školou /špatná ./ Učitel co učil mě, učil pak i mé děti . Šikana ze stany učitele. a druhé dítě jsme radši dali do jiné školy. V době Covidu nám dokonce zakázali vstup do školy a řešit problém... Proč bych jako rodič nemohla bráni své dítě. Mám právo.. Děkuji za odpověd´. Ola“
PhDr. Václav Mertin: „Dobré ráno, už jsem odpovídal. Rodič musí bránit své dítě. Je to i jeho povinnost. Zdraví Václav Mertin“