Chat

firemní sociolog

PhDr. Vojtěch Bednář

Záznam chatu z úterý 27. dubna 2021

ANTI: „Do které firmy se firemní sociolog hodí a do které ne?“

PhDr. Vojtěch Bednář: „dobrý den, děkuji Vám za dotaz, za svou praxi jsme se potkali s velkými i malými organizacemi tedy o velikosti to není. Pomáháme manažerům pracovat s lidmi, takže tam, kde je potřeba, aby se domluvili a zvládali jsme i my. Kam se nehodíme: tam, kde všechno funguje a jsou všichni spokojení, protože když je něco v pořádku, není šťastné do toho zasahovat.“

dis: „Je firemní sociolog v ČR dnes běžnou věcí?“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den, děkuji Vám za otázku. Existuje celá řada odborníků, kteří pomáhají ve firmách, psychologů, lektorů, koučů, mnoho z nich dělá podobnou práci jako my. Bohužel, k mnoha problémům přicházíme jak my, tak tito kolegové pozdě, v době, kdy se řeší obtížně, proto by bylo fajn, aby byli běžnější.“

statofm: „Jaká je morálka a etika firemního sociologa?“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den. V žádném případě naše práce nesmí uškodit našim klientům nebo jejich zaměstnancům, nesmíme způsobit konflikt a také nic a nikoho nepropagujeme a neprosazujeme. Konzultant, jako jsme my, je odborník, který má přinášet možná řešení problémů, ale za management je nevyřeší, a také nemá ovlivnit věci, které fungují. Jinými slovy prospět, ale neuškodit lidem ani firmě.“

Eva: „Jak je to v České Republice, Sociologie a Covid? děkuji moc za odpověď“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den, koronavirová krize je krizí společenskou. Nevyřeší ji samotní odborníci z žádného oboru, ale vyřešíme ji jako celek, tedy jako společnost. Když se podíváme okolo sebe, máme zavedenu řadu opatření, která mají epidemii zastavit, ale dodržujeme je? Toto je společenská otázka. Rozumí jim lidé? Jsme schopni je lidem vysvětlit? To všechno jsou otázky mimo jiné pro nás, ale pokud na ně umíme odpovědět, problémem se vyrovnáme, jako se všemi ostatními.“

Eva: „Dobré ráno, zeptám se Jak ste se stal sociologem?bylo to pro vás moc náročné? jaké to je stát se Sociologem?, děkuji moc za odpověď“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den, já jsem se k této profesi dostal náhodou při studiu jiného oboru, ale protože mně společenské problémy zajímaly, vystudoval jsem sociologii v Olomouci a pak šel do praxe. Odborný základ je nutnost, byť jeden z našich teoretiků Talcott Parsons říkal, že každý člověk je sociolog amatér. Na druhou stranu člověk se neustále učí a nikdo vás nenaučí tolik a tak dobře, jako praktické problémy se kterými se člověk setkává.“

Eva: „Moc vám děkuji za odpovědi, přeji vám hlavně hodně zdraví, pozdravujte ode mě moderátory z Dobrého rána“

PhDr. Vojtěch Bednář: „děkuji Vám a vyřídím :)“

Julie: „Dobrý den, jak byste ohodnotil dnešní kulturu HR?.. Jejich odbornost, snahu se vzdělávat a vzdělávat kvalitně zaměstnance. Schopnost vybrat nové zaměstnance, vyhodnotit správně jeho potenciál. Podle praxe mi spíš přijde, že jim jde o sbírání CV bez šance osobního pohovoru (i kdyby online), zpětné vazby, či odpovědi vůbec.“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den, HR se kterými se setkáváme se vesměs snaží být aktivní a spolupracující, problém je samozřejmě v tom, že mají mnoho různých povinností a tak je těžké skloubit všechny dohromady. Důsledkem pak je, že nemusí zvládat vše a z pohledu zaměstnance to vypadá jako přehlížení nebo dokonce arogance. Nechci je omlouvat, ale jsem přesvědčen, že zlé úmysly jsou zcela okrajové, ne vždy se ale vše podaří jak má a to mrzí.“

milan: „zdravym,mily pane,žijete asi na jine planetě,asi ste nedělal u soukromnika,skuste požadat o navyšeni platu,bud se s vama nebude bavit nebo vas rovnou vyhodi,třeba takova firma jako osravke strojirny a opravny,čest praci,MILAN“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den i Vám, děkuji, rozumím tomu, že máte asi nepříjemnou zkušenost, ale pokud chcete požádat o zvýšení platu, je dobře být připraven na jednání a umět se prodat. Je fajn když máte jeden nebo dva příklady toho, co se Vám v poslední době povedlo, čím jste zaměstnavateli prospěli. Vaši šanci při jednání o výši platu to zlepší.“

Marcela B.: „Dobré ráno. Co si myslíte o způsobech komunikace, financování a řízení firem, které pochází z Ameriky? Hodně se to u nás propaguje, mně to připadá, jako prodej hrnců, na který řízení firem naletělo. Je tato kultura pro nás pro Evropany vhodná? Neměli bychom hledat vlastní cestu? Děkuji.“

PhDr. Vojtěch Bednář: „Dobrý den, jsem jednoznačně proti tomu, abychom přejímali věci, které fungují v jiných kulturách do té naši, a speciálně manažerské postupy a techniky (více k tomu píšeme třeba zde https://www.firemnisociolog.cz/cz/pripadove-studie/253-budeme-pracovat-po-americku ). Na druhé straně každá zkušenost je užitečná, a ony i ty osvědčené postupy mohou být fajn, pokud je ale uzpůsobíme pro použití na lidech, kteří jsou nám kulturně blízcí. Snaha naučit se třeba manažerskou technikou a pak ji "otrocky" používat ale není šťastná.“