Chat

Helena Brychová
Záznam chatu z úterý 14. července 2020
SK: „Co vlastně vše musí vědět a dělat gestorka finančního vzdělávání?“
Helena Brychová: „Děkuji za dotaz:-) musí si hlavně umět zjistit, kde najít to, co "má" vědět, tak aby uměla odpovědět na zvídavé dotazy:-) Gestor je možná není tak úplně obvyklé slovo, ale jde jednoduše o to, že mám v České bankovní asociaci finanční vzdělávání na starosti. Ve zkratce je to o obecném rozhledu a umění dívat se na svět financí očima běžného člověka, který by mu měl porozumět a snažit se právě tuhle část světa lidem zprostředkovat anebo jim pomoci se v něm alespoň zorientovat.“
ANTI: „Jaký je morální a etický kodex gestorky finančního vzdělávání?“
Helena Brychová: „Be true to yourself:-)“
STOP: „Co nedokáže poradit ani gestorka finančního vzdělávání?“
Helena Brychová: „Jak se rozhodnout. Ať již jde o cokoli, svět financí nevyjímaje. Protože samotné rozhodnutí je něco, co musí každý z nás vždy dělat sám za sebe a pro sebe:-)“
Karel: „Dobře,tak tedy,když se mně u kasy zeptá,např.v Polsku,jestli chci platit v českých korunach a nebo zlotých,co mám říct?Myslím tedy kartou.“
Helena Brychová: „Pokud se na terminálu objeví dotaz, zda chci, aby mi placená nebo vybíraná částka byla naúčtována v korunách anebo v místní měně, tak doporučujeme ponechat pro potřeby platby právě tu základní možnost, a to naúčtování z korunového účtu v korunách, a nabízenou změnu měny nepřijímat. Obchodník samozřejmě dostane zaplaceno v měně, kterou požaduje nebo ve které má veden účet. Podstatné pro nás je, že platba či výběr nám tak bude naúčtován kurzem naší banky v okamžiku, kdy bude naúčtován, a nikoli kurzem, který nám v tu chvíli nabízí banka, která je třeba provozovatelem elektronického zařízení či jiný provozovatel zařízení nebo bankomatu. Kurz zobrazený v danou chvíli v cizině jednak nemusí být nakonec použit, ale hlavně bude zpravidla nevýhodnější. Zejména v exotických zemích může být třeba kurz vůči koruně poměrně záludná a drahá záležitost.“
Karel: „Doporucujete si a dovolenou zabezpecit obal na kartu s RFID/ NFC ochranou? Pokud ano proc si myslite ze banky nedavaji takovou orchanu ke kartam automaticky?“
Helena Brychová: „Zpočátku využívání bezkontaktního způsobu placení jistě existovala celá řada obav z možnosti zneužití, ale v současné době už bychom je mít nemuseli. Nejde jen o to, že načtení některých údajů na krátkou vzdálenost ne že by bylo zcela nemožné, ale veškeré tyto přenosy probíhají šifrovaně a k převodu prostředků z účtu na účet jednoduše nestačí. Kromě toho by samozřejmě ten, kdo údaje načte musel mít právě nějaký kontakt s bankou, aby mohl cokoli kamkoli převést, stejně jako to mají obchodníci, a tím pádem by bylo velmi jednoduše možné zjistit, kdo to je. Kromě toho existuje celá řada ochranných prvků, které nám mohou také pomoci. Tak třeba vždy musíme provést autentifikaci po pěti použitích bezkontaktního placení bez zadání PIN, tzn. i pokud bude i následující částka nižší a normálně by PIN nevyžadovala, po pěti použitích po nás vyžádáno bude. Navíc je samozřejmě možné si nastavit oznámení po provedení každé platby z účtu či jen z platební karty a zdarma nám tak mohou chodit elektronické zprávy např. na mail, o tom, že bylo cokoli z naší kartou placeno. Téměř okamžitě tak máme možnost zjistit, že je něco v nepořádku a kartu zablokovat. Obaly a další ochranné prostředky tak nejsou nutné.“
Tomáš Novák: „Je výběr z bankomatu v zahraničí výhodnější než výměna peněz v tuzemské bance?“
Helena Brychová: „Zpravidla tomu tak bude. Záleží ale na konkrétní situaci, je možné že v danou chvíli může některá směnárna u nás nabízet výhodnější kurz, takže spíš jde o to, kolik času a úsilí chceme sledování kurzu věnovat, jak často výměny potřebujeme a samozřejmě také o jaké částky jde.“
Tomáš Novák: „Co je pro mě v zahraničí výhodnější: vybrat peníze v bankomatu nebo platit v obchodech???“
Helena Brychová: „Pro bezhotovostní placení jsou zpravidla používány o něco výhodnější kurzy než pro hotovostní výměnu peněz - valut, takže záleží jaký kurz banka používá pro výběry z bankomatu. Většinou může být výhodnější platit přímo kartou u obchodníka, pokud se ta možnost nabízí. Samozřejmě jde ale o to, kdy je platba nakonec naúčtována, protože to je pro bezhotovostní placení určující a někdy to může být např. až za pár dní. Takže i za tu dobu může dojít ke změně kurzu v náš prospěch nebo neprospěch.“
Janina: „Dobrý den, mohu se zeptat,banka mi stále nabízí službu internetové bankovnictví v mobilu.Je to bezpečné.Jak se k tomu stavíte?Děkuji mocccc za odpověd a přeji pěkný den.“
Helena Brychová: „Samotné internetové bankovnictví v mobilu bezpečné je, jen je třeba dodržovat všechna bezpečnostní opatření a chránit si i samotný mobil, a to nejen pomocí antivirů a ochranných programů, ale samozřejmě i před zloději.“
Mirka: „Firma si strhla bez mého vědomí částku z mého účtu dokonce je u této částky uvedeno platba kartou. Nedala jsem jim žádné platební údaje. Co mám udělat? Řešit s bankou?“
Helena Brychová: „Dobrý den, ano, obraťte se co nejdříve na banku. Platbu kartou lze sice u kartových společností (MasterCard, Visa, DC, AmEx - to jsou vydavatelé většiny karet) reklamovat velmi dlouhou dobu, 13 měsíců, ale čím dříve tak učiníte, tím lépe. Pokud si jste jistá, že vy jste k dané platbě kartu nepoužila a platbu nepotvrdila, ani nikdo jiný ke kartě neměl přístup, jistě bude možné ji reklamovat. Pokud to bude nutné samozřejmě rovnou požádejte i o blokaci karty. Banky zpravidla postupují tak, že peníze vrátí hned a teprve pak situaci řeší a jen v případě, že by se prokázalo, že nešlo o zneužití, tak Vám je znovu naúčtují. Vyřízení reklamace se někdy může protáhnout, ale pokud je to déle než 30 dní, tak Vám to banka oznámí, že se lhůta prodlužuje. Snad takto pomůže, krásý den přeji, Helena Bryhcová“